Generelt

Har du styr på intelligenserne?

22. marts 2007 af Signe_stud.komm. (Slettet)

Det er da ret interessant, at intelligens i sig selv er en forholdsvis ubestemmelig størrelse. Der er i hvert fald ikke endnu helt enighed om, hvordan begrebet defineres. Alligevel er det et begreb, vi slynger om os i den tro, at alle ved, hvad det betyder.

Lad mig derfor gætte på at IQ-tests, matematikopgaver, stor hukommelse, forskere og måske vedkommende, der fik 12 for sin sidste stil, er nogle af de elementer, der først popper op i din associationsrækkefølge, når jeg siger intelligens! Vi er nemlig opvokset i et samfund, hvor intelligent er det målbare, evnen til at tænke logisk og løse opgaver – altså den intelligens, klubber som MENSA er garant for. Med valget af en boglig uddannelse på Gymnasiet, HF, Handelsskolen eller HTX hengiver vi os til en verden, hvor vi måles og vejes på netop disse parametre sammen med vores sproglige evner. Den nuværende regering har i flere år arbejdet på at indføre flere tests i undervisningen med det formål, at få nogle sammenlignelige tal på hvor gode vi er – hvor niveauet for intelligensen ligger hos landets elever. Der findes dog andre måder at forstå intelligens på, som mere end bare det logiske. I starten af 1980’erne præsenterede Howard Gardner sin teori om de syv intelligenser, som baserer sig på, at hele vores måde at forstå og tilgå verden på har rod i mange forskellige intelligenser, som findes i os alle.

Om teorien
Howard Gardner præsenterede sin teori som et opgør med den tidligere forståelse af intelligenser. Den vigtigste pointe er, at de syv intelligenser knytter sig til forskellige centre i hjernen, og vi har derfor alle adgang til de syv intelligenser, men benytter dem i større eller mindre grad i vores måde at lære og forstå på. Nogle kritikere har sammenlignet Gardners intelligenser med talenter, hvilket Gardner dog forsvarer med påstanden, at intelligens og talent er to sider af samme sag.
De syv intelligenser er:

Den logisk-matematiske intelligens Den sproglige intelligens Den rumlige intelligens Den musiske intelligens Den sociale intelligens Den personlige intelligens Den kropslige intelligens eller kropskinæstetiske intelligens Siden teorien først blev præsenteret, har Gardner udvidet med en ottende intelligens: Den naturalistiske intelligens, dvs. evnen til at klassificere objekter i omverdenen.

Den logisk-matematiske intelligens er dominerende hos dig, hvis du er god til at genkende mønstre og tænke logisk og rationelt. Fagligt er det de tekniske og matematiske fag, der tænder dig, og du kan bedst forholde dig til ting sort/hvidt eller ud fra mønstre og forbindelser. Du er god til tal og det abstrakte, ser de videnskabelige indgangsvinkler til opgaver, og så er du kompromisløs og arbejder bedst ved at lave lister.

Den sproglige intelligens er dominerende hos dig, der har en god evne til at lære, bruge og forstå sprog, både modersmålet og fremmede sprog. De er derfor hooked på at lære flere sprog, er god til at formulere dig og være kreativ med sproget – ja måske gemmer du på en lille poet. Du er god til at forklare, fortælle historier både mundtligt og skriftligt. Du lytter sikket meget til radio, læser meget og har et enormt ordforråd. Journalister, sælgere og advokater er nogle af de erhverv, der gør brug af denne intelligens.

Den rumlige intelligens er den primære hos dig, som tænker meget visuelt – ser og opfatter ting i billeder. Du har en evne til at forestille dig verden eller ting i rumlig forstand for dit indre blik. Du er interesseret i kunst og har måske selv kunstneriske evner. Du ser det store billede og er derfor god til puslespil,at forstå diagrammer, tage billeder og ikke mindst til at finde rundt og navigere. Spiller du fodbold eller håndbold, har du et godt overblik over hele banen og kan se mulighederne for et præcist angreb.

Den musiske intelligens er dominerende hos dig, der tænker musikalsk i mønstre, ikke kun hører og forstår musik hurtigt, men også kan udføre den lignende eller i en anden form. Du har helt sikkert interesse for musik og sang, spiller selv eller lytter til og analyserer musik. Hvis du er en ørn til de tyske remser og husker alfabetet bedst ved lige at nynne det, er det også den musiske intelligens, du benytter. Så den er også dominerende hos dig, der nynner meget, trommer med fingrene og har sans for rytme.

Den sociale intelligens er stor hos dig, der er en menneskekender og befinder dig bedst sammen med mennesker både privat og i arbejdssammenhænge (ekstrovert). Du er derfor lidt af et partyanimal og har mange nære venner. Det er vigtigt for alle, at besidde evnerne inden for den sociale intelligens, men specielt for folk i fag, der indeholder menneskelig kontakt som undervisning, ledelse eller salg, er intelligensen en stor fordel. Det handler om at forstå andres følelser og motiver og at begå sig socialt.

Den personlige intelligens er evnen til at forstå egne følelser og motiver. Har du en veludviklet personlig intelligens, er du derfor meget selvbevidst, søger ind i dig selv for at finde ro og svar på dine spørgsmål (introvert) – ja har måske endda tendens til at dagdrømme. Du er derfor meget sikker på, hvem du er, og hvad du kan og ikke kan. Du bliver opfattet som et stille og eftertænksomt menneske, der har det bedst med at arbejde alene.

Den kropslige intelligens eller kropskinæstetiske intelligens dominerer, når du bruger din krop til at løse problemer, illustrere ting eller i dit arbejde. Du er lidt at en prøvekanin, der bedst kan forstå nye ting ved at afprøve dem i praksis med din krop. Du er en haj til sport og dyrker mange forskellige sportsgrene og er i det hele taget vild med udendørsaktiviteter. Når du taler, er det med hele kroppen, og du kan ikke sidde stille ret længe af gangen.

Ta’ en test
Var ovenstående beskrivelse ikke helt nok til, at du kunne genkende dig selv, kan du nu udfordre din intelligens ved at tage en test. Gennem en vurdering af en masse forskellige udsagn, hvor du skal markere dem, der passer på dig, ender du ud med en opgørelse over, hvilke(n) intelligens, der er mest dominerende hos dig, og hvordan resten ligger placeret. For at testen bliver så retvisende som muligt, er det vigtigt, du er ærlig og svarer efter din første indskydelse. Du skal altså ikke dvæle for længe over svaret, for det handler ikke om, hvad du gerne vil være, men hvad du er.
Det er vigtig at pointere, at testen kun giver et praj om, hvordan dine intelligenser fordeler sig. Den viser altså ikke det endegyldige billede. På nettet findes der mange test, som på forskellig vis måler dine intelligenser, så det kan godt varierer fra test til test og i forhold til, hvilken dag du tager den og dit humør.

Intelligenser, indlæring og samarbejde
Med et indblik i denne opdeling af intelligenserne er det pludselig interessant at kigge rundt i klasselokalet eller i din omgangskreds og prøve at definere, hvor dine kammeraters eller din lærers intelligensmæssige styrker ligger. Selvom I alle er bogligt interesserede, har intelligenserne stor betydning for vores måde at lære nye ting på og ikke mindst vores måde at arbejde sammen på. Howard Gardners teori har derfor stor betydning i pædagogiske sammenhænge, hvor undervisere bør indarbejde elementer til de forskellige intelligenser i undervisningen for at få flest mulige til at lære.

For dig i din hverdag i skolen kan teorien være en hjælp til at forstå, hvorfor de andre i klassen eller gruppen tænker anderledes eller vil løse opgaverne på en anden måde. Det gode samarbejde opstår, når alle intelligenser er dækket godt ind i en gruppe. Det er udfordringen med de forskellige fordelinger af intelligenser fra person til person, men det er til gengæld også her, kreativiteten og det spændende gruppearbejde opstår. Så prøv det af, og se om ikke du får et lidt anderledes syn på dine kammerater.

Artiklen er skrevet med inspiration fra www.dr.dk/videnskab og diverse andre internetopslag. Er du interesseret i at læse mere om baggrunden for Howard Gardner teori, er den at finde i bogen ”Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences”.

Skrevet af Signe Skov Andersen.


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. juli 2008 af DeutscherDäne (Slettet)

linket virker ikke...

Brugbart svar (1)

Svar #2
23. juli 2008 af laMah (Slettet)

Hej Signe! Rigtig interessant artikel, jeg vil helt sikkert læse videre om de forskellige intelligenser i bogen artiklen anbefaler. Jeg har selv, uden at være klar over Howards teori, forsøgt at blive mere intelligent på nogle af de intelligensområder jeg har følt mig svag på, fordi jeg har bemærket at lærere bruger forskellige metoder til at videregive deres viden til eleverne. Tak for artiklen!

Brugbart svar (1)

Svar #3
23. juli 2008 af Jean

Link til testen: http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Temaer/Intelligens/20070220151957.htm

Brugbart svar (1)

Svar #4
25. juli 2008 af Calensuleion (Slettet)

Det er ikke helt nyt for mig - jeg havde trods alt psykologi c i gymnasiet - men det er ikke desto mindre en interessant artikel. Jeg er enig i, at man ikke kun kan måle intelligensen med hensyn til folks logiske sans, og det giver også god mening, for mig i hvert fald, at dele intelligensen op, selv om det så bliver sværere at måle ; )

Brugbart svar (1)

Svar #5
10. august 2008 af MrAbdul (Slettet)

Det er utroligt fedt at du har opsummeret bogen så grundigt, var selv igang med at tage notater til Howard Garnders teorier :P

Brugbart svar (1)

Svar #6
11. marts 2009 af cdl (Slettet)

Hej Signe, jeg fik en mail og åbnede spændt i håb om en diskussion om intelligens og gardners teori ... og sikke en spand reklame ... nu er det et stort og åbent spørgsmål om Howard Garnders teorier holder. det har været genstand for mange heftige diskussioner og skænderier. Gardners teorier har meget store huller (det har også Mensas teorier - så er det sagt)og han har selv trukket en del af det tilbage - faktisk vil jeg katagoriserer Gardner på linie med Helmuth Nyborg. men jeg synes ikke du reflekterer meget over dit emne - bare bringer nogle PR stunts til torvs. Gardner holder ikke, det gør hans opdeling af intelligens heller ikke. Men det er typisk lærer i folkeskolen og på de gymnasielle uddannelser der læner sig op ad Gardner for de skal have deres virkelighed til at passe ind i nogle faste rammer og skal have dækket alle elever ind, for andet ville ikke være politisk korrekt! en nydelig diskussion om intelligens kan findes i The General Factor of Intelligence Af Robert J. Sternberg, Elena Grigorenko - prøv at læse den. Artiklen om Gardner er skrevet med inspiration fra www.dr.dk/videnskab og diverse andre internetopslag - og det er her jeg tror filmen knækker for det er de største fejlkilder over hovedet! og bogen ”Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences” fra 1992/1993 er ikke meget værd.

Brugbart svar (1)

Svar #7
11. marts 2009 af Oxsas (Slettet)

Jeg ved ikke som meget om intelligens, men den rummelige, personlige, og lidt den sproglige ramte mig rigtigt godt. Men jeg synes den "filosofiske" intelligens mangler... jeg filosofere selv meget og har tit fået ros af min filosofi lærer, men jeg er ironisk nok elendig til matematik og systemer. Meget filosofi (men ikke alt) omhandler abstrakt logisk tænkning, og den er slet ikke at finde i Howard''s teori.

Brugbart svar (1)

Svar #8
12. marts 2009 af danielboy94 (Slettet)

"Den filosofiske intelligens" hører til den personelig interlligens. Og jeg tror den gør det fordi at med den personelig intelligens er man så sikker omkring sig selv at man har overskud til at tænke over alle mulige andre ting. Og bare fordi den logiske intelligens ikke lige sidder til højre benet, så betyder det jo ikke at du ikke kan tænke abstrakt. Hjerne forskning er noget man endnu ikke er noget så langt med, af den simple grund at det er et meget svært og indviklet emne. Og det er meget groft at dele intelligenserne op i 7-8 grupper. Derfor kan man stadig tænke abstrakt, selvom man ikke har så meget af den personelige intelligens. Skal lige siges at jeg på ingen måde har læst om det her. Har kun læst den her blog.

Skriv et svar til: Har du styr på intelligenserne?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.