Eksamensforberedelse

En klages vej gennem systemet

16. februar 2007 af Signe_stud.komm. (Slettet)

I denne artikel begiver Studieportalen.dk sig ud på en tur gennem systemet, for at undersøge, hvad der sker, når en klage indsendes.

Vi taler om systemet hele tiden; velfærdssystemet, retssystemet eller sundhedssystemet. Vi er stolte af vores lands systemer, som beskytter os og skaber stabilitet i samfundet. Men hvad foregår der egentlig inde i systemerne? Set udefra toner systemerne op som labyrinter af paragraffer og sære regler, hvor navigationen kæver et udviklet kort og kompas. Derfor er denne artikel helliget til at finde ud af, hvordan vejen gennem systemet i virkeligheden ser ud. I led med sidste nyhedsbrev om rettighederne som elev vil jeg derfor udforske systemet for at se, hvad der sker, når en klage skrives og indsendes. Med udgangspunkt i en case fra Studieportalens forum begiver jeg mig nu ud på en tur gennem systemet.

En skriftlig klage udformes

Casen omhandler en lærer, som åbenlyst har et alkoholproblem, hvilket forhindrer vedkommende i at udføre undervisningen tilfredsstillende. Der har tidligere været klager over læreren, men intet er ændret. Læreren har meget fravær på grund af "sygdom", og eleverne har sågar oplevet ham drikke i frikvartererne og komme beruset til undervisningen.
Denne case skal i første omgang formuleres til en skriftlig klage, som gennemgår klagepunkterne. Der er ingen specifikke krav til, hvad klagen skal indeholde, men den skal være velbegrundet. Dette kan gøres ved at beskrive hændelsesforløbet grundigt og gøre det klart, hvorfor man klager. Hvis klagen tager udgangspunkt i en specifik hændelse, skal klagen være indgivet senest 14 dage efter hændelsen. Der er mulighed for at klage både individuelt eller som gruppe, og når klagen indgives af en gruppe, skal der påføres kontaktperson, og alle klagere skal underskrive klagen.
I min klage vil jeg slå på lærerens manglende undervisning understøttet af beskrivelser af de forskellige episoder omkring lærerens problem. Desuden vil jeg påpege, at rektor ikke tidligere har grebet ind, selv om der har været indsendt klager. Med den skriftlige klage i hånden er jeg nu klar til at se, hvad der sker, når klagen dumper ind på rektors skrivebord.

I rektors hænder

Klagen skal afleveres til rektor eller direktør for skolen, da vedkommende skal tage stilling til om klagen er berettiget. Min hypotetiske klage er derfor landet hos direktør på Nordvestjysk Handelsgymnasium, Per Bjørndal, som siger: "Proceduren omkring behandling af klager afhænger meget af klagens art, da klager ofte har en karakter, der gør, at de kan afgøres her og nu på grund af eksempelvis misforståelser". I forhold til min klage fortæller han, at han først og fremmest tjekker, om jeg selv har talt med pågældende lærer og forsøgt at løse problemet den vej. Ellers vil han opfordre til, at jeg gør det, så vedkommende er bevidst om, at der er et problem. "Hvis problemet ikke kan løses på den måde, indkalder jeg personen, der klages over, og gør vedkommende opmærksom på sagen, hvorefter jeg arrangerer et møde mellem vedkommende, dig som klager og jeg selv." siger Per Bjørndal.
Den klage, jeg har fremsat, er af en meget alvorlig karakter ifølge Per Bjørndal. "Hvis en sådan klage kommer ind til mig omkring, at en lærer decideret drikker på skolen, skal der ikke være nogen tvivl om, at jeg hurtigt tager et møde med vedkommende for at undersøge sagen. For er hold i klagen, så skal vedkommende under behandling. Og det skal jeg have en garanti for, at vedkommende kommer! Hvis ikke jeg kan få sådan en garanti, så er der selvfølgelig et problem med en fortsat ansættelse."
Per Bjørndal har aldrig oplevet at måtte sende en klage videre til Undervisningsministeriet, da sagerne oftest kan løses inden for skolen, fordi lærere og elever har et godt forhold og kendskab til hinanden. Men min klage kan dog ryge videre i systemet, hvis jeg ikke er tilfreds med rektors afgørelse i sagen. I så fald må der inddrages en anden instans til at træffe afgørelse, hvilket jeg skal gøre opmærksom på senest 14 dage efter rektors afgørelse.

Inden for ministeriets mure

Da min klage bunder i, at der ikke ved de tidligere klager fra rektors side er sket noget, prøver jeg at gå hele vejen til Undervisningsministeriet for at høre, hvad de vil gøre ved min klage. Når klagen indkommer, vil proceduren ifølge ministeriet være: "Vi kontakter skolen og får en tilbagemelding fra dem. Derudfra vurderer vi, om skolen har handlet rigtigt eller forkert i sagen. Og så er det op til skolen, hvad der skal ske med medarbejderen." Undervisningsministeriet vil ikke yderligere omtale min klage som et eksempel, da håndteringen af klager er en sag mellem ministeriet og skolen. De henviser til retningslinierne for at klage i bekendtgørelserne for de gymnasiale uddannelser. Kigger jeg nærmere i bekendtgørelsen for gymnasiet er det nærmeste, jeg kommer en specifikke oplysning om behandlingen af klager, stk. 4. § 34, hvor der står: "Ministeriet træffer afgørelse om fastholdelse af rektors afgørelse eller om ændring af denne til fordel for klageren." Så det giver mig ikke et videre indblik i den konkrete behandling af klagen.
Ministeriet kan desuden oplyse, at der ikke fast sidder medarbejdere og håndterer klagesager, da der ikke indkommer ret mange. Når en klage kommer ind, behandles den med det samme, og oftest er resultatet, at de sender et brev tilbage til eleven, hvor de gør opmærksom på, at skolen har handlet korrekt.
Da ministeriet ikke vil udtale sig nærmere over telefonen, opfordrer de mig til at rette en skriftlig henvendelse, som de gerne vil svare på. Denne opfordring tager jeg op og sender efterfølgende en mail til afdeling for gymnasiale uddannelser under Undervisningsministeriet for at spørge nærmere ind til proceduren. I skrivende stund afventer jeg dog på fjerde døgn stadig svar. Så her stopper min klages vej gennem systemet.

Efterbehandling

Som min vej gennem systemet har vist bliver de fleste klager behandlet inden for skolens mure. Går du rundt med tanker om at klage over en lærer, en eksamen, en karakter eller andre bedømmelser fra systemets side kan en uformel snak med din studievejleder eller rektor afgøre, hvordan dine muligheder for at klage ser ud. Det er også muligt at indgive en mundtlig klage, og på den måde kan du få en umiddelbar vurdering fra rektors side. Hvis sagen er mere omfattende end som så, vil rektor højst sandsynligt bede om en skriftlig udformning, så klagepunkterne og hændelsesforløbet er nøje beskrevet.
I forbindelse med klagesager er systemet ikke nødvendigvis en lang rutschebanetur af uforståelige paragraffer. Systemet strækker sig ofte ikke længere end fra dit klasseværelse op til rektors kontor. Paragrafferne siger noget om, hvad dine rettigheder er, men det er op til rektor og en sjælden gang Undervisningsministeriet at fortolke dem, når de vurderer din sag.

Klage over eksamenen

En klage over eksamenen foregår på samme måde. En præcisering af ovenstående i forhold til eksamenssituation kan findes på Middelfart Gymnasiums hjemmeside (punkt 9).


Brugbart svar (2)

Svar #1
26. august 2009 af klotte (Slettet)

Glimrende eksempel.

Vil blot pointere at klager over eksaamen foregår lidt anderledes.

Her skriver man en klage til Rektor, som så beslutter om klagen går videre.

Hvis ja - forelægges klagen for lærer/censor eller begge som han mulighed for hver for sig eller sammen at svare på klagen.

Dernæst sendes deres svar til klageren som har mulighed for at kommenterer lærer/censors svar på klagen.

Dernæst træffer rektor en afgørelse som kan være:

1) klagen afvises

2) klageren får tilbudt nyvurdereing af karrakter ( mest skriftlige arbejder)

3) klageren får tilbudt re-eksamen ( mest mundlige eksamener) Her kan det både gå bedre og dårligere.

I princippet ryger en klage over eksamen altså ikke til ministeriet.

Medmindre man efter rektors afgørelse vælger at klage over denne...så starter der ny ministeriel klagesag.

Det er meget sjældent man har held ved at klage over karrakteren.....mere sandsynligt at en klage over noget principielt eller eksamensproceduren ikke er overholdt går igennem. HVIS den er velbegrundet.


Skriv et svar til: En klages vej gennem systemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.