Generelt

Studenterhuer

10. marts 2011 af ulrang (Slettet)

Hej Folkens

Kan se at jeg jo absolut ikke er det første der opretter denne debat, men jeg synes ikke det er til at finde rundt i mere overhovedet!

Jeg er rimelig meget på herrens marks lige pt.!

I vores hueråd er der nogenlunde enighed om at det er huerne fra ABC-Gruppen vi bedst kan lide, men at det måske er Ceifert der er til at stole på?

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i har af erfaringer i forhold til dette, både gode og dårlige (dårlige har jeg faktisk hørt nok om, så faktisk helst hvis i har nogle gode erfaringer med ABC) Det må meget gerne være folk der har handlet med ABC sidste år og i år, da jeg kan forstå at der er lavet en del om i virksomheden.

Håber i kan hjælpe mig! :)


Brugbart svar (2)

Svar #1
11. marts 2011 af Shase (Slettet)

 Kender ikke firmaet, men se evt . hvordan deres Trustpilot ser ud.

http://www.trustpilot.dk/review/www.abcgruppen.dk


Brugbart svar (2)

Svar #2
25. marts 2011 af natasjah (Slettet)

 på min gamle skole delte vi klasserne op i to efter flere ugers diskussion og nogle tog Cl ceifert imens andre klasser tog ABC gruppen, jeg fik min hue fra ABC gruppen og det fungerede meget fint så tror i nok skal få jeres hue ligemeget hvad. 


Brugbart svar (2)

Svar #3
31. marts 2011 af øllemulle (Slettet)

http://www.bt.dk/danmark/hofleverandoer-anklages-for-snyd-og-bedrag

tjek lige det her !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(Kopieret artikel slettet af moderator)

SKAL ALDRIG BESTILLE FRA C.L Seiffert, efter at have læst det her. hvad er det for noget at lyve ??????


Brugbart svar (2)

Svar #4
31. marts 2011 af MaibritG

Skulle vi nu ikke lige klappe hesten, og vente på hvad forbrugerombudsmanden siger til sagen.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (2)

Svar #5
31. marts 2011 af OveHesel (Slettet)

 Jeg kan ikke anbefale ABC! På min skole havde vi kun problemer med ABC. Der var både forkert levering til en del og dårlig kvalitet over hele linjen - derudover fik vi først vores blåbog langt inde i sommerferien, altså lang tid efter vi var blevet studenter. Jeg har indtrykket af, at Seifert - selvom det er dyrere - er meget bedre kvalitet. 


Brugbart svar (2)

Svar #6
01. april 2011 af øllemulle (Slettet)

Jeg er på ingen måde enig!! ABC- har gjort fremskridt nu efter deres fejl go er endnu mere opmærksom på dem nu, sådan som jeg har fornemmet det. vi synes abc-gruppens sælgere er venlige og presser ikke en!!! de taler ALDRIG grimt omd e andre firmaer og virker utrolig påliglige.. det kan godt være de har haft nogle dårlige leverancer og at du ikke ville anbefale nogen at købe fra dem..

men da man fandt rottelort i maden hos MC Donalds, ville man nok heller ikke køre derhen som det første sted når man blev sulten.. men MC Donalds er verdens største fastfood køde selvom de også ahr begået fejl.. Kan ikkke forstå hvorfor folk vil have noget med Seiffert og gøre. de taler så grimt om andre og det mener jeg er fordi man ved man selv er dårligere end andre og skal hæve sig..


Brugbart svar (2)

Svar #7
01. april 2011 af MaibritG

Jeg har så oplevet den modsatte situation med ABC-gruppen, og vi havde besøg af dem i 2010. Der er ikke den store forskel fra jeg mødte dem i 2008 og i 2010 på 2 forskellige gymnasier.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (2)

Svar #8
01. april 2011 af øllemulle (Slettet)

hvilken oplevelse ahr du af dem da.. hvem var din sælger for vores sælger var helt vild sød og venlig..


Svar #9
01. april 2011 af ulrang (Slettet)

Vi har nu valgt at bruge Seifert!

Min oplevelse af ABC-Gruppen har ikke været særlig god.

De er yderst presserende når det er ude og derudover følte vi ikke at de har været ærlige overfor os, da de valgte at tilbageholde den oplysning at de har 10 millioner underskud på egenkapitalen og 5 millioner underskud på årets resultat for 2010.


Brugbart svar (2)

Svar #10
01. april 2011 af øllemulle (Slettet)

.


Brugbart svar (2)

Svar #11
01. april 2011 af Anxyous (Slettet)

 #9:

De er nu meget store i Sverige, og der skulle de have et stort overskud, så underskuddet i Danmark ikke vil udgøre noget problem - er i hvert fald det, vi har fået at vide.


Brugbart svar (2)

Svar #12
03. april 2011 af CamillaMP (Slettet)

Ulrang, hvor har du set det om deres underskud?


Brugbart svar (2)

Svar #13
03. april 2011 af Anxyous (Slettet)

 Jeg vil ikke komme med nogen anklager nu, men jeg synes, at man bør tage visse indlæg med et gran salt, når forfatteren kun er kommet med meget få indlæg her - de kan meget vel komme fra et firma. Ikke at jeg skal anfægte #9, vi har selv fået det samme at vide af ABC-Gruppen selv.


Svar #14
03. april 2011 af ulrang (Slettet)

Jeg fik tilsendt deres årsregnskab og tjekkede efterfølgende op på det via cvr.dk og skoda.emu.dk hvor du som studerende med uni-login kan gå ind og se regnskaber og nøgletal for danske virksomheder :)


Brugbart svar (2)

Svar #15
04. april 2011 af Misiek9 (Slettet)

Hej alle,

Vi har CL. Seifert som hueleverandør, og vi har været meget tilfredse med dem indtil videre. Vi har ikke oplevet noget til de ufine salgsmetoder, som de er blevet beskyldt for! Derfor kan vi uden tvivl anbefale dem.

Daniel

Ingrid Jespersens Gymnasium


Brugbart svar (2)

Svar #16
07. april 2011 af ABCCMWB (Slettet)

STATEMENT FRA ABC-GRUPPEN, CLASSMATE & WIBERG SCANDINAVIA

Der er gået en uge siden pressen første gang fortalte om vor klage til Forbrugerombudsmanden. Som forventet har sagen fået stor opmærksomhed. Pressens vinkling og den efterfølgende debat (blandt andet her) har stort set udelukkende drejet sig om den hårde tone firmaerne imellem.

Det er synd. For vor anmeldelse af C.L. Seifert handler ikke om hvordan vi i branchen behandler hinanden. Undertegnede medgiver at tonen er hård og uhjertelig – men evt. retslige skridt for at ændre dette er et anliggende mellem de enkelte firmaer.

Anmeldelsen til Forbrugerombudsmanden handler alene om Seiferts mange brud på markedsføringsloven. Helt præcist når virksomheden taler direkte til kunden. Direkte til dig.

Loven er skabt for at beskytte kunden – derfor skal den tages alvorligt. Paragraf 3 handler om at man skal fortælle sandheden og agere hæderligt – for ikke ”at forvride kundens økonomiske adfærd.” Paragraf 8 fastslår at man skal udvise et særligt hensyn overfor børn og unge.

Vi mener at C.L. Seifert med kataloger, websites, salgspræsentationer og bestillings-sedler overtræder disse to paragraffer groft. I det følgende vil vi uddybe hvordan:

Punkt 1
Det er et faktum at C.L. Seifert får produceret langt den største del af sine studenterhuer i Kina. Efter produktion fragtes de til firmaets fabrik i Lithauen, der ompakker huerne og sender dem til de danske skoler. Flere tidligere ansatte i C.L. Seifert bekræfter dette.

Huerne produceres på fabrikken EN Day Qi International Trade Chi Co. i industribyen Quindao. På internettet præsenterer fabrikken sig med teksten ”(…) strong technical force, with tailoring, sewing, embroidery (…) The company mainly produces (…) work hats, student caps”. Yderligere er firmaets profil tagget med ordet Student Hats.

Læs firma-præsentationen her

Den anførte kontaktperson – Ms. Kathy – er et kendt navn på Seiferts (AJ Eriksens) hovedkontor i Kolding.

Bemærk her: Student caps og Student hats er direkte oversættelser af det danske ord Studenterhue. Ordet Student betydende en afgangselev/dimitend bruges udelukkende i Danmark og Sverige. Internationalt bruges ord som graduates og lign.

En udenlandsk virksomhed vil derfor omtale sine produkter med andre ord. Men… der sælges ikke studenterhuer i ret mange lande udenfor Skandinavien.

Konklusion: Fabrikken i Kina reklamerer med at de laver et produkt, der præcist matcher det danske og svenske marked (jf. ordet embroidery = broderi, som er en skandinavisk opfindelse).

Undertegnede blander sig naturligvis ikke i hvor C.L. Seifert bør producere sine varer. Men vi synes det er forkert at lyve om det.


Punkt 2 og 3
C.L. Seifert fokuserer ensidigt på at fortælle historien om det lille skrædderi – med Nordens sidste hattemager. Man har taget mange tiltag; Facebook-fansider, katalog-sider og omtale på egen website.

”Håndbåren”, ”skræddersyet” og ”vort skrædderi” er ord der bruges til at underbygge denne historie. Uanset om huen laves i Lithauen eller Kina, så er det løgn.

Det minder om Statoils kampagne, hvor biler lukkede græs og blomster ud af udstødningsrøret. Det hedder ”Green Washing” når man gør sig selv mere miljøvenlig end man er – for at sælge flere varer. Statoil fik besked om at fjerne kampagnen.

Punkt 4
Konceptet ”C.L. Seifert fonden” blev opfundet i foråret 2009 fordi ABC Gruppen fik meget sympati blandt danske elever, fordi de støttede SOS Børnebyernes skoleprojekter i Afrika, som modtog en halv million kr.

C.L. Seifert måtte derfor også have noget velgørenhed – helst et projekt der rakte tilbage i tiden så man kunne sige ”Jamen vi har da støttet velgørenhedsprojekter længe!”

Man fandt et halvfærdigt skoleprojekt, der manglede penge for at blive færdigt. C.L. Seifert lovede at finde pengene – og fik straks oprettet en gruppe på Facebook, der berettede om ”sidste års projekt” og ”det næste års projekt”. Lynhurtigt blev alle inviteret – og kunne dermed se at C.L. Seifert var meget engageret i velgørenhedsarbejde.

Men C.L. Seifert Fonden er aldrig blevet stiftet, man har aldrig betalt en krone til de skitserede velgørenhedsprojekter trods beskrivelser og billeder.

Punkt 5
Dette punkt er særligt alvorligt.

Gennem flere år har C.L. Seifert og AJ Eriksen ’konkurreret’ på markedet med skiftende konkurrenter. De seneste års praksis har været at hvis C.L. Seifert fik nej, så prøvede man med A.J. Eriksens meget lavere priser. Det afgørende er, at få aftalen i hus.

Aftalen er som regel en pakke, som sælgeren specialdesigner med huerådet. Et smart sælgertrick, for det får eleverne til at engarere sig og føle at de forhandler og har indflydelse.

I virkeligheden handler det bare om at få lukket aftalen. For aftalen er som regel kun noget værd, hvis huerådet er helt vågne når eleverne skal bestille.

I de ’specialdesignede’ pakker indgår som regel en række tilbehør, som koster en masse – men som der så gives stor rabat på. Men C.L. Seifert ’gemmer’ altid nogle ting til bestillingslistens ”Kongepakke”, så den altid fremstår meget mere attraktiv når det kommer til bestillingen.

Der er mere reglen end undtagelsen at, C.L. Seiferts opmålere (som aldrig er de samme som de sælgere, der lavede aftalen) ikke har aftalen med ud på skolen eller at skolens specialpakker slet ikke præsenteres af dem. På de skoler hvor de rent faktisk bliver præsenteret (som regel af en stærk huerådsformand) sker det efter opmålerens foredrag om Kongepakken, guldpakken, sølvpakken og tøjet. På det tidspunkt har langt de fleste elever så godt som udfyldt bestillingen i bestillingshæftet, som de fik udleveret som det første.

De elever der gerne vil have skolens specialpakke må lede længe efter den. Den er for det første slet ikke præsenteret i bestillingshæftet – og stedet man skal bestille er virkeligt godt gemt. Teksten og afkrydsningsboksen er tillige trykt med mindre bogstaver end alt andet i hæftet.

Her giver de fleste huerådsformænd op. Hvorfor skulle de dog tage en kamp, som vil tage timer og atter timer med hundredevis af spørgsmål fra forvirrede elever…? Der er enkelte formænd der tager kampen op – vi har en række cases fra disse, som understøtter ovenstående.

Vor anklage er, at disse ’proforma-forhandlinger’ sætter priskonkurrencen ud af kraft. Det er til skade for eleverne – og ses tydeligst i at 4 ud af 5 alligevel køber C.L. Seiferts Kongepakke – ”Danmarks mest solgte huepakke”, som de skriver – til fuld pris. En pris der slet ikke er blevet forhandlet.

Denne strategi har vist sig at være rigtigt effektiv. Men vi synes ikke det er fair overfor eleverne.

Punkt 6
De halve størrelser nævner mange elever som et vigtigt salgsargument – og når eleverne får taget mål af C.L. Seiferts personale er der altid en stor mængde der skal have en halv størrelse. Hvorfor mon?

Jo, den eneste måde du kan få en hue med en halv størrelse er ved at købe Kongepakken.

Faktum er, at der går 5-10 måneder fra måltagningen til huen sættes på. Tager du på eller taber du dig et par kilo betyder det en del for din huestørrelse. Så for mange viser det sig at den halve størrelse alligevel ikke gjorde den fjerneste forskel.

Punkt 7
C.L. Seifert og AJ Eriksen har i flere år ’automat-bestilt’ produkter i bestillingslisterne. Man kan naturligvis blot ’afmelde produkterne’ – hvis man opdager det.

Studenter-årgang 2011 fik således Blå Bog ’automatbestilt’ – endda uden at C.L. Seifert angav prisen på bestillingslisten. Dette er også ulovligt.

Mange skoler havde Blå Bog med i en special-pakke til en langt lavere pris end der pludselig stod på regningen. Men når meget få kender til specialpakken – og endnu færre gider sidde i ventekø på telefonen – så er der forsvindende få der brokker sig.

C.L. Seiferts bestyrelsesformand – som har udtalt sig meget den sidste tid – har udtalt, at ”hvis nogen brokker sig over det, så siger vi bare at det er grafikeren der har lavet en fejl”.

Denne praksis brandulovlig. En kunde skal altid aktiv vælge et produkt til.

C.L. Seiferts / AJ Eriksen bestillingslister fra de sidste par år viser præcist den samme ”fejl” – og firmaerne leverer de ”automat-bestilte” produkter.

Eneste logiske konklusion at derfor at disse ’automat-bestillinger’ er planlagte og sat i system.


Afsluttende kommentar til punkt 5-7
C.L Seifert har allerede i pressen og på egen hjemmeside afvist alle punkterne. Historien taler dog for sig selv.

Ovenstående er ikke fejl. Det er ikke enlige svaler. Det er fast salgspraksis fra en årrække, hvilket dokumenteres af både bestillingssedler, kataloger og talrige casestories fra tidligere år.

Vor påstand er at C.L. Seifert fører hueudvalgene bag lyset – og kortslutter konkurrencen. Skal konkurrencen have en chance, skal man kunne sammenligne tilbuddene. Seiferts praksis gør dette umuligt.

Vi ønsker at eleverne skal være bedst muligt klædt på til at træffe deres valg. Det er i sagens natur ikke os der skal uddanne huerådene til indkøbere – men vi reagerer når en konkurrent udnytter netop denne manglende erfaring.


Med håbet om at dette indlæg vil blive læst med åbne og kritiske øjne.

Såfremt nogen har spørgsmål hertil, kan vi kontaktes på nedenstående mails.


Anders Olsen
[email protected]

Allan Wiberg
[email protected]

Christian Eisner
[email protected]


Svar #17
07. april 2011 af ulrang (Slettet)

Til punkt 2 og 3:

Jesper Gruschy som har været vores sælger her på Campus Vejle har aldrig lagt skjul på at deres huer ikke er skrædersyet i KBH men har dog ikke fortalt om at de bliver produceret i Kina, men de har heller aldrig sagt at 100 % af deres huer bliver produceret på deres egne fabrikker i Latauen så det er vel som sådan ikke at lyve. Når det kommer til stykket er det vel ikke være end ABC-Gruppen der tilbageholder oplysninger omkring deres massive underskud, der vil jeg rent faktisk mene at det er ABC-Gruppen der har været værst.

Til punkt 5:

Nu kan jeg kun udtale mig om selve det med at de laver pakker da vi ikke er nået til opmåling endnu. Men ABC-Gruppen lagde meget mere vægt på diverse pakker end Seifert nogensinde har gjort til noget salgsmøde her på vejle handelsgymnasium (Campus Vejle).

Derudover så har Seifert jo indført elektronisk bestilling tilsvarende det som ABC-Gruppen tilbyder, hvilket jo betyder at de nævnte bestillingslister slet ikke eksistere (pånær hvis den enkelte skole selv vælger at det skal laves på papir).

Til punkt 6:

Ang. de halve størrelser så har der aldrig her på skolen været tvivl omkring at de halve størrelser mange gange slet ikke var nødvendige. Det gjorde sælgeren opmærksom på meget kort inde i forløbet, så det er i hvert fald også noget vrøvl.

For at det hele ikke bare skal gå til forsvar af Seifert, så vil jeg sige at ABC-Gruppens produkter er meget flotte og (i hvert fald dem der bliver vist frem - kan ikke udtale mig om dem der bliver leveret) af høj kvalitet.

Venlig Hilsen

Ulrik Angaard

Elevrådsformand

Vejle Handelsgymnasium (Campus Vejle)


Brugbart svar (2)

Svar #18
28. april 2011 af studiehuen (Slettet)

 Hej Alle!

Nu skal det stoppe med alle de leverandører! Eleverne bliver ført bag lyset!
Vi har oprettet siden www.studiehuen.dk som skal hjælpe alle studenter med at træffe det rigtige valg!

På denne side vil man også kunne få lov til at give sine erfaringer videre!

Mvh

Daniel Alon og André Kristensen


Brugbart svar (2)

Svar #19
28. april 2011 af Anxyous (Slettet)

 #18:

Jeg har selv haft lyst til at oprette sådan en side, godt initiativ!


Brugbart svar (2)

Svar #20
28. april 2011 af studiehuen (Slettet)

 Få siden ud til alle elever :)


Skriv et svar til: Studenterhuer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.