Søgning på: biologi pensum. Resultater: 9861 til 9880 af 11183
-
Osmose i kartofler - forsøg
ForumindlægJeg skal i biologi lave et forsøg med osmose i kartofler. Det skal opløses i 4 glas bestående af: 0% salt 0,9% salt, 3% salt og til sidst 6% salt. Jeg bliver spurgt om, hvad jeg kan forvente af forsøget. Her kommer jeg i tvivl om, hvad jeh skal svare og hvordan. For hvad kan jeh forvente? Jeg v... -
Hvordan hæver gærceller uden sukker?
ForumindlægHej jeg er i gang med min NV eksamen og har valgt et forsøg i biologi, som handler om at vi har en dej lavet af mel, vand, salt og gær, men hvordan kan den hæve uden sukker/glukose er det ikke det der får gærceller til at hæve? Og et andet spørsmål er kan man så sige at denne proces sker aerob ... -
Usikkerhed eller fejlkilde? Spredning
ForumindlægHej! Er lidt usikker (no pun intended) på, hvorvidt dette er en fejlkilde eller en usikkerhed. Vi lavede i biologi et forsøg, hvor vi undersøgte dafniers påvirkning af stoffer. Vores resultat har ret store udsving/forskelle i kontrolforsøgene - er det en usikkerhed eller en fejlkilde? Vil argume... -
Dissektion af svinehjerte
ForumindlægI min rapport i biologi, har vi lavet en dissektion af et svinehjerte, hertil skal vi besvare nogle spørgsmål. Et af spøgemsålene lyder således: “Find venstre hjertekammer. Hvor pumpes blodet hen, når det forlader venstre hjertekammer og gennem hvilket blodkar? “ Hvad jeg ikke forstår her, er... -
Enzymer
ForumindlægVi har i biologi lavet et forsøg med fordøjelsesenzymet pepsin. Til dette lyder et spørgsmål: “ Hvis man varmede glas D op til en temperatur over 50°C, ville man så også se nedbrydningen af æggeblommen?” Det der er i glas D er følgende: vand, pepsin, saltsyre og et lille stykke æggeblomme (Bill... -
Valg af uddandelse
Forumindlægjeg er en pige på 14 der får i 8. klasse. Jeg tænker at vælge en HTX uddannelse da jeg er meget glad for det naturvidenskabelige. egentlig er mine karakterer ret gode (12 i kemi, biologi og mundtlig matematik plus 10 i de andre slags matematik) mit snit ligger på 9,5 men jeg er mega usikker på mi... -
Problemstillinger
ForumindlægOBS: FØRST OG FREMMEST - PLEASE IKKE SLET DENNE BRUGER !!! Mit spørgsmål er, at vi har fået udleveret en problemformulering, hvortil vi selv skal lave nogle problemstillinger, som skal dække alle tre fag - biologi, kemi og geografi. Jeg har opstillet nogle problemstillinger, som jeg tænker bely... -
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget
ForumindlægHej. Er ny til dette så ved ikke rigtig, hvordan det fungerer. Jeg er i gang med at lave min FFFO (fællesfaglig fokusområde). Jeg har trukket produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget og har besluttet mig for at skrive om bæredygtigt landbrug. Fysik/biologi/geografi er virkelig ikk... -
Videnskabelig artikel- chlorid i cellen og aktionspotentiale
ForumindlægHej, jeg er lidt på dybt vand her, så håber der er nogle der kan hjælpe mig. Jeg skal op til mundtlig biologi i morgen og har trukket en videnskabelig artikel, som jeg ikke er helt sikker på jeg forstår korrekt. Det er denne: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/... -
Styrker og svagheder ved metode ?
ForumindlægHej Til SRP-forsvar skal man jo i sin fremlæggelse inddrage styker og svagheder ved de metoder man har brugt ift. hvordan de besvarer ens opgaveformulering. Dette har jeg lidt svært ved. Jeg har skrevet i biologi A, hvor jeg har brugt teoretiske metoder, og kemi B, hvor jeg har brugt både teore... -
hvad skyldes en for lav ethanolindhold
ForumindlægHej folkens, jeg er igang med et forsøg i kemi og biologi, hvor jeg skal bestemme ethanolindholdet af min ølbrygning. Jeg har fået forskellige resultater gennem mit destillation- og titreringsforsøg. Jeg har bestemt ethanolindholdet til 5,2, hvor der teoritisk forventes 5.1, men når jeg beregner... -
Hjælp til valg af underemne
ForumindlægHej, jeg har projektopgave her om lidt over en uge, men jeg (rettere sagt min gruppe - hvis vi stadig ender med at være en gruppe) mangler stadig et underemne. Overemnet er “det udfordrer…” og jeg vil rigtig gerne arbejde med biologi og noget historie/religion. Jeg har et par forskellige emner je... -
hvad kan skyldes en for høj ethanolindhold
ForumindlægHej folkens, jeg er igang med et forsøg i kemi og biologi, hvor jeg skal bestemme ethanolindholdet af min ølbrygning. Jeg har fået forskellige resultater gennem mit destillation- og titreringsforsøg. Jeg har bestemt ethanolindholdet til 5,2, hvor der teoritisk forventes 5.1, men når jeg beregner... -
FitzHugh-Nagumo modellen og alkohol
ForumindlægHej! Jeg er så småt begyndt at gå i gang med min SRP, som skal skrives i biologi A og matematik A. Derfor har jeg valgt at undersøge alkohols effekt på nervesystemet - mere konkret membranpotentialet. Dertil vil jeg undersøge, hvordan man kan modellerer disse nervesignaler vha. FitzHugh-Nagumo mo... -
genetisk drift i forskellige populationer
ForumindlægHej SP, Jeg sidder og læser op til et biologi spm, hvor jeg har som delopgave fået "Forklare de evolutionære processer, selektion, mutation og genetisk drift. Inddrag simulationer ift. genetisk drift i populationer med forskellige størrelser: http://www.radford.edu/~rsheehy/Gen_flash/pop... -
HASTER - hjælp til forståelse af induktion (geotermi)
ForumindlægHej derude, Jeg skal snart op i den fællesfaglige naturfagsprøve (fysik/kemi, biologi og geografi). Min gruppe og jeg har overemnet "bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan" og har dertil valgt at arbejde med geotermisk energi. Jeg har dog brug for lidt hjælp til at fors... -
Bæredygtig energiforsyning
ForumindlægHej. Vi er to 9 klasses piger som skal til prøve i naturfag meget snart . Vores emne er bæredygtig energiforsygning og vi skal lave en problemstilling og formulering. Det skal være et underemne der passer til både fysik/kemi biologi og geografi, fordi vi skal lave forsøg til som passer til disse... -
SRP fag og emne
ForumindlægHej Alle, Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg vil skrive om i min SRP. I forhold til nogle emner har jeg allerede tænkt på: Fysik A / Mat A ell. His A (Ved ikke hvad der vil passe bedst) - Relativitetsteori Fysik A / Mat A - Radioaktivitet og henfald Mat A / Biologi C - Evolution og genetisk fordeli... -
Kulstofkredsløbet
ForumindlægHejsa, jeg er igang med et tværfagligt (f/k, geografi & biologi) projekt lige nu, hvor jeg kigger på kulstofkredsløbet. Jeg har prøvet at læse mig klogere, og jeg har også nogenlunde forstået det. Dog har jeg svært ved at forstå de ting der optager kulstof fra atmosfæren - udover fotosyntese... -
Hjælp til at besvare spørgsmålene i den vedhæftet fil
ForumindlægJeg har siddet og læst om arbejdsfysiologi i biologi b, MEN er dessværre IKKE blevet meget klogere, jeg har svært ved at forstå opgaverne i den vedhæftet fil. Er der nogle der kan hjælpe mig til at forstå opgaverne, på en "lidt simpel" og letforståelig sprog. Jeg er virkelig gået i st...
