Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Hvordan hæver gærceller uden sukker?

25. oktober 2022 af emily2020

Hej jeg er i gang med min NV eksamen og har valgt et forsøg i biologi, som handler om at vi har en dej lavet af mel, vand, salt og gær, men hvordan kan den hæve uden sukker/glukose er det ikke det der får gærceller til at hæve? 

Og et andet spørsmål er kan man så sige at denne proces sker aerob og at det er respiration der laver procesen?

håber i kan hjælpe med noget af det :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. oktober 2022 af Christianfslag

En dej kan hæve fordi den tilsatte gær vil foretage anaerob energiproduktion. Her vil pyruvat først dannes ved glykolyse, efterfulgt af en fermentering. Produkterne vil være ethanol og carbondioxid, den sidstnævnte værende den der medfører hævningen.

Da der i det omtalte forsøg ikke er nogen glukose tilstede, vil det altså ikke være muligt at gennemgå de beskrevne processer, og der vil teoretisk ikke ske noget.

Melen indeholder stivelse, et polysaccharid (en lang kæde af glukose-molekyler), men gæren har ingen amylase der kan nedbryde stivelsen til glukose.


Svar #2
25. oktober 2022 af emily2020

tak for hælpen, jeg har stadigvæk lige nogen spørsmål som jeg ikke kan få til at give mening nu. 

Hvordan kan det så være at dejen hæver?

Og der er jo ilt tilstede altså dejen er jo ikke lukket til vil den så ikke fortage aerob energiproduktion?


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. oktober 2022 af Christianfslag

Dejen burde i teorien ikke hæve. Det er rigtigt, at aerob energiproduktion kan forekomme, og det vil den også; de to energiproduktioner vil forløbe parallelt. Hvad de har til fælles er, at de begge kræver glukose for at starte. 

Hvis dejen hæver, må det betyde at den anvendte mel indeholder nogen sukker i forvejen.


Skriv et svar til: Hvordan hæver gærceller uden sukker?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.