Kemi

hvad skyldes en for lav ethanolindhold

16. januar kl. 09:38 af dacoooolist - Niveau: B-niveau

Hej folkens,

jeg er igang med et forsøg i kemi og biologi, hvor jeg skal bestemme ethanolindholdet af min ølbrygning. Jeg har fået forskellige resultater gennem mit destillation- og titreringsforsøg. Jeg har bestemt ethanolindholdet til 5,2, hvor der teoritisk forventes 5.1, men når jeg beregner på det rigtig øl får jeg et resultat på 8,2, når der forventes 5.7. dvs at jeg har en procentafvigelse  på 46% og at min resultat, 5.2% også er for højt. Det rigtige resultat ville derfor være lavere 

Jeg tror det har variationen har noget med kuldioxid at gøre, da der under gæring fremstilles ethanol og kuldioxid.


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar kl. 11:03 af ringstedLC

Variationen kan ikke skyldes kuldioxid.

Ølgæren respirerer som alle andre dyr med den forskel at respirationens slutprodukter er ethanol og kuldioxid, hvor de mere almindelige er vand og kuldioxid.

Afvigelsen på "rigtig øl" kunne tyde på en forkert metode eller beregning. På dit hjemmebryg er den dog acceptabel.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. januar kl. 12:24 af Rumballsm

Afvigelsen mellem 5,2% mod et forventeligt 5,1% kan blot skyldes små fejlkilder, som der er tonse mange af hvis man virkelig dykker ned i alle de steder der kan forsage en måleusikkerhed - især når der er tale om et skolelaboratorie.

Men hvor er det du siger 8,2% og 5,7% kommer fra? Med "Rigtige øl" mener du så en købt fra supermarkedet? Fordi du kan ikke forvente der kommer samme alkoholprocent i en hjemmebrygget øl som i en købt bare fordi du har brugt samme malt.


Svar #3
16. januar kl. 13:39 af dacoooolist

jeg har nemlig destilieret på min ølbrygning, hvor jeg har fået en opløsning bestående af ethanol og vand. Jeg har så i mit forsøg tilføjet KMnO4^-  i destilaten og derefter titreret med jern. Ud fra mine får jeg volumeprocenten af min øl til 5,2% og den købt fra supermarkedet til 8,7. Jeg ved at de ikke kan sammenlignes, men eftersom jeg har fået resultaterne fra samme forsøg kan jeg udlede, at den købte øl har en procentafvigelse på 46% (alk% på flasken står til 5,7%) 

Jeg ville så høre hvordan de kan være muligt at få sådan en store afvigelse.


Skriv et svar til: hvad skyldes en for lav ethanolindhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.