Studievalg og videregående studie

Valg af uddandelse

05. januar 2023 af Astahjd
jeg er en pige på 14 der får i 8. klasse.
Jeg tænker at vælge en HTX uddannelse da jeg er meget glad for det naturvidenskabelige.
egentlig er mine karakterer ret gode (12 i kemi, biologi og mundtlig matematik plus 10 i de andre slags matematik) mit snit ligger på 9,5 men jeg er mega usikker på min intelligens. Jeg er bange for at når jeg til den tid starter på HTX vil jeg klare mig dårligt eller at alle andre vil være meget bedre end mig. Er der nogle der ved om HTX er mega svært og hvordan det egentlig er at gå den retning?

Brugbart svar (3)

Svar #1
05. januar 2023 af ringstedLC

Jeg forstår ikke rigtig din frygt.

- Dine forudsætninger for at klare dig godt i gymnasiet ser ud til at være helt iorden.

- Man behøver slet ikke have en Einstein-intelligens for at klare sig i gymnasiet.

- Skulle du ikke blive den bedste i klassen, er det jo ikke verdens undergang.

Endelig kan jeg slet ikke se, hvordan alle dine kommende klassekammerater skulle være meget bedre end dig. Så "forkerte" kan dine karakterer ikke være.

Når det er sagt; det er ikke unormalt at gode 9. klasseselever oplever et dyk i karaktererne i 1. G. Det kan fx skyldes, at de i starten finder gym. for let og derfor tager for let på tingene og kommer ud af vanen med at præstere optimalt. Når "indkøringen" så er slut og der skal læres nyt stof, bliver det sværere at hænge på.


Svar #2
12. januar 2023 af Astahjd

mange tak for svaret det er betryggene jeg tror bare jeg er mega perfektionistisk og det er lige før at jeg begynder at græde ved et 7 tal selvom at det er fjollet.

Skriv et svar til: Valg af uddandelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.