Biologi

Osmose i kartofler - forsøg

02. september 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg skal i biologi lave et forsøg med osmose i kartofler.
Det skal opløses i 4 glas bestående af: 0% salt
0,9% salt, 3% salt og til sidst 6% salt.
Jeg bliver spurgt om, hvad jeg kan forvente af forsøget.
Her kommer jeg i tvivl om, hvad jeh skal svare og hvordan.
For hvad kan jeh forvente?

Jeg ved, hvis et kartofelstykler befinder sig i et glas med salt, så vil det gå fra lav til høj koncentration - dvs selve kartofelstyklet vil afgive noget vand, så der bliver den samme koncentration ad vand både i væsken (det oplæste salt) og i kartofelstykket.

Er der noget særligt, jeg kan forvente???

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. september 2022 af Christianfslag

Vil kartoflen afgive vand ved osmose i alle fire glas?

Vil mængden af vand der enten afgives eller optages være ens?

Begrund dine svar og dine overvejelser med relevant teori. Hint: Diffusion; Osmose.


Svar #2
02. september 2022 af Annicca (Slettet)

Altså jeg tænker, at kartoflen vil afgive vand, da saltkoncentrationen er noget højere i selve vandet end i kartoflen. Så der hvor der f.eks. er oplæst 3% salt i vandet vil sige, at selve kartoflerne vil blive blødere??

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. september 2022 af AngelOneOne

Hej,

Du skal tænke på, om hvor salt koncentrationen er højest. Den vej vil strømmen af vand gå. Så hvis der er størst koncentration af salt i kartoflen, vil vandet 'gå ind i kartoflen', og er saltkoncentrationen større uden for kartoflen, vil vand 'gå ud af kartoflen'. Er saltkoncentrationen lige stor uden for, og inde i kartoflen, vil vand ikke gå i nogen retning.

En kartoffel har et saltindhold der er det samme som isotonisk saltvand, 0,9%.

/AngelOne

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Osmose i kartofler - forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.