Søgning på: biologi i fokus. Resultater: 11621 til 11640 af 14099
-
Terminsprøver FP9 2022
ForumindlægHej jeg skal til termisprøver her lige om lidt, januar 2022. Jeg vil spørge om der nogen som ved hvilke datoer følgende prøverne er taget fra? Altså hvilket år, måned samt dag? Der skal lige siges det er FP9 termisprøver, da jeg går i 9.klasse. Engelsk skriftlig, og engelsk lydprøver Dansk skri... -
Bestemmelse af egen blodtype
ForumindlægJeg har fået følgende spørsmål i en rapport til biologi som omhandler "bestemmelse af egen blodtype" kan nogen hjælpe? Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare svaret. En faderskabssag skal forklares: moderens blodtype er A-negativ, barnets er B- positiv. de mulige fædre er: 1)0-positiv ... -
Blodtypebestemmelse hjælp
ForumindlægEr der nogle af de dem som er god til biologi, som vil hjælpe mig. Sidder lidt fast... Jeg skal svare spørgsmålet om, hvilke gener der bestemmer blodtyperne og hvordan de nedarves? Er der korrekt at det er 'gener', der bestemmer sammensætningen af 'antigener', og herved ens bl... -
Kan jeg skifte studieretning efter 8 måneder på gymnasium
ForumindlægHej Studieportal jeg går i en Mat, fysik og kemi linjen og efter 5 måneder i den, kan jeg slet ikke lide klassen vi kun 3 piger og hvis jeg skal være ærlig kan jeg slet ikke se dem som nogen jeg ville være sammen med, jeg vil bare spørger om det muligt at skifte fra nu af, til biologi, kemi lin... -
Hjemmesider til gymnasiet
ForumindlægHej alle: Jeg starter på HF efter sommer, og derfor kunne jeg godt tænke mig at være bare en smule forberedt på, hvilke emner jeg muligvis kan få/have om. Kender I nogle gode hjemmesider, hvor jeg evt. kan læse om nogle af de fag , jeg skal have. Jeg mener her alt fra matematik C til kemi til bi... -
Årsprøve
ForumindlægHej, Jeg har i dag trukket min årsprøve i biologi, og jeg fik om emnet kulhydratfordøjelse, insulin og regulering af blodsukker. Jeg har denne figur som jeg sidder lidt og bøvler med, er ikke helt sikker på hvad det er de bliver dannet om til. Forstår godt at den første lange er glukose, og d... -
Osmose i kartofler - forsøg
ForumindlægJeg skal i biologi lave et forsøg med osmose i kartofler. Det skal opløses i 4 glas bestående af: 0% salt 0,9% salt, 3% salt og til sidst 6% salt. Jeg bliver spurgt om, hvad jeg kan forvente af forsøget. Her kommer jeg i tvivl om, hvad jeh skal svare og hvordan. For hvad kan jeh forvente? Jeg v... -
Hvordan hæver gærceller uden sukker?
ForumindlægHej jeg er i gang med min NV eksamen og har valgt et forsøg i biologi, som handler om at vi har en dej lavet af mel, vand, salt og gær, men hvordan kan den hæve uden sukker/glukose er det ikke det der får gærceller til at hæve? Og et andet spørsmål er kan man så sige at denne proces sker aerob ... -
Dissektion af svinehjerte
ForumindlægI min rapport i biologi, har vi lavet en dissektion af et svinehjerte, hertil skal vi besvare nogle spørgsmål. Et af spøgemsålene lyder således: “Find venstre hjertekammer. Hvor pumpes blodet hen, når det forlader venstre hjertekammer og gennem hvilket blodkar? “ Hvad jeg ikke forstår her, er... -
Usikkerhed eller fejlkilde? Spredning
ForumindlægHej! Er lidt usikker (no pun intended) på, hvorvidt dette er en fejlkilde eller en usikkerhed. Vi lavede i biologi et forsøg, hvor vi undersøgte dafniers påvirkning af stoffer. Vores resultat har ret store udsving/forskelle i kontrolforsøgene - er det en usikkerhed eller en fejlkilde? Vil argume... -
Enzymer
ForumindlægVi har i biologi lavet et forsøg med fordøjelsesenzymet pepsin. Til dette lyder et spørgsmål: “ Hvis man varmede glas D op til en temperatur over 50°C, ville man så også se nedbrydningen af æggeblommen?” Det der er i glas D er følgende: vand, pepsin, saltsyre og et lille stykke æggeblomme (Bill... -
Valg af uddandelse
Forumindlægjeg er en pige på 14 der får i 8. klasse. Jeg tænker at vælge en HTX uddannelse da jeg er meget glad for det naturvidenskabelige. egentlig er mine karakterer ret gode (12 i kemi, biologi og mundtlig matematik plus 10 i de andre slags matematik) mit snit ligger på 9,5 men jeg er mega usikker på mi... -
Problemstillinger
ForumindlægOBS: FØRST OG FREMMEST - PLEASE IKKE SLET DENNE BRUGER !!! Mit spørgsmål er, at vi har fået udleveret en problemformulering, hvortil vi selv skal lave nogle problemstillinger, som skal dække alle tre fag - biologi, kemi og geografi. Jeg har opstillet nogle problemstillinger, som jeg tænker bely... -
Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget
ForumindlægHej. Er ny til dette så ved ikke rigtig, hvordan det fungerer. Jeg er i gang med at lave min FFFO (fællesfaglig fokusområde). Jeg har trukket produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget og har besluttet mig for at skrive om bæredygtigt landbrug. Fysik/biologi/geografi er virkelig ikk... -
Styrker og svagheder ved metode ?
ForumindlægHej Til SRP-forsvar skal man jo i sin fremlæggelse inddrage styker og svagheder ved de metoder man har brugt ift. hvordan de besvarer ens opgaveformulering. Dette har jeg lidt svært ved. Jeg har skrevet i biologi A, hvor jeg har brugt teoretiske metoder, og kemi B, hvor jeg har brugt både teore... -
Videnskabelig artikel- chlorid i cellen og aktionspotentiale
ForumindlægHej, jeg er lidt på dybt vand her, så håber der er nogle der kan hjælpe mig. Jeg skal op til mundtlig biologi i morgen og har trukket en videnskabelig artikel, som jeg ikke er helt sikker på jeg forstår korrekt. Det er denne: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/... -
Hjælp til valg af underemne
ForumindlægHej, jeg har projektopgave her om lidt over en uge, men jeg (rettere sagt min gruppe - hvis vi stadig ender med at være en gruppe) mangler stadig et underemne. Overemnet er “det udfordrer…” og jeg vil rigtig gerne arbejde med biologi og noget historie/religion. Jeg har et par forskellige emner je... -
hvad kan skyldes en for høj ethanolindhold
ForumindlægHej folkens, jeg er igang med et forsøg i kemi og biologi, hvor jeg skal bestemme ethanolindholdet af min ølbrygning. Jeg har fået forskellige resultater gennem mit destillation- og titreringsforsøg. Jeg har bestemt ethanolindholdet til 5,2, hvor der teoritisk forventes 5.1, men når jeg beregner... -
hvad skyldes en for lav ethanolindhold
ForumindlægHej folkens, jeg er igang med et forsøg i kemi og biologi, hvor jeg skal bestemme ethanolindholdet af min ølbrygning. Jeg har fået forskellige resultater gennem mit destillation- og titreringsforsøg. Jeg har bestemt ethanolindholdet til 5,2, hvor der teoritisk forventes 5.1, men når jeg beregner... -
FitzHugh-Nagumo modellen og alkohol
ForumindlægHej! Jeg er så småt begyndt at gå i gang med min SRP, som skal skrives i biologi A og matematik A. Derfor har jeg valgt at undersøge alkohols effekt på nervesystemet - mere konkret membranpotentialet. Dertil vil jeg undersøge, hvordan man kan modellerer disse nervesignaler vha. FitzHugh-Nagumo mo...
