Biologi

Blodtypebestemmelse hjælp

10. juni 2022 af Pizzasmagergodt - Niveau: B-niveau

Er der nogle af de dem som er god til biologi, som vil hjælpe mig. Sidder lidt fast... Jeg skal svare spørgsmålet om, hvilke gener der bestemmer blodtyperne og hvordan de nedarves?

Er der korrekt at det er 'gener', der bestemmer sammensætningen af 'antigener', og herved ens blodtype?  Kan man helt konkret sige at det er ens alleler der, udgør sammesnætninger af genotypen, der så bestemmer fænotypen, og dermed antigen/blodtype og antistof?? vedhæftet fil hvor det står skrevet for AB0 systemet. Er det på samme måde med Rhesus-systemet? pls hjælp, tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. juni 2022 af Christianfslag

Jeg vil nok formulere det som, at generne bestemmer forekomsten af antigener, der hertil også determinerer blodtypen.


Svar #2
10. juni 2022 af Pizzasmagergodt

Okay, 1000 tak. Vil du godt hjælpe med 1 ting. 

Hvordan kan man komme frem til allerne, blodtyperne og antigenerne for for Rhesus systemet?

min lærer skriver som jeg har forstået det at der kan være de her mulige genotyper  i Rhesus systemet :

 IA IA DD I

A IA Dd I

A i DD I

A i Dd


Svar #3
11. juni 2022 af Pizzasmagergodt

Jeg har stadig ikke fået svar på mit spørgsmål, så hvis der er nogle der kan hjælpe, er jeg meget taknemmelig, 1000 tak


Svar #4
11. juni 2022 af Pizzasmagergodt

Er det jeg har forstået i #2  korrekt? hjælp


Skriv et svar til: Blodtypebestemmelse hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.