Søgning på: srp biologi og kemi. Resultater: 15001 til 15020 af 27496
-
Ammoniak
ForumindlægEr der nogen kloge hoveder der kan hjælpe mig... Reaktionen N2(g) + 3H2 (g) <-> 2NH3(g) starter ikke før reaktanterne kommer i kontakt med katalysatorpillernes overflade i reaktionsbeholderen. Hvordan er størrelsesforholdet mellem Y og K følgende steder i procesanlægget: - i reaktionsbehold... -
Syreskader på tøjet
Forumindlæg"De hyppigste skader fra syrer er på tøjet. Det mest lumske er, at der normalt ikke går hul, før tøjet bliver vasket næste gang."Det står der i min kemibog.Kan nogen forklare den kemiske grund til det?Tak -
Maj 2005
ForumindlægHey, nogen som vil tjekke disse resultater samt hjælpe mig med enekelte opg?opg1:a) 2-amino-4methylpentansyre Da der findes 1 asymmetrisk c-atomb) 1: oxidation 2: reduktionc)CH3-CH(CH3)-CH2-CH2OH + OH-C(CH3)=O -> CH3-CH(CH3)-CH2-CH2-O-C(CH3)=O + H2Od)måske noget med hydrogenbindingerne???... -
Hvordan skal dette spørgsmål forstås...
ForumindlægSpørgsmålet lyder sådan: Til 100 mL rent vand sættes 10 mL 0,60 mol/L saltsyre. a) Beregn pH i opløsningen. pH = -log (ss) cs = 0,60 mol/L Men når jeg sætter tager -log(0,60) får jeg 0,221848749616, hvilket jo er et alt for lille tal... kan I fortælle mig hvad jeg skal gøre? På f... -
Hælp til Logaritme og asymptoter!!
ForumindlægHejsa er der nogen der kan hjælpe mig med de her spørgsmål? - hvorfor er det man ikke må tage log til et negativt tal? - Hvad menes der med at en asymptote, kan findes de steder hvor funktionen ikke er deffineret? - hvorfor bruger vi log til beregning af pH-værdier? - hvordan hænger pH-formlen sa... -
Calcium-ionen binder alkohol?
ForumindlægHvorfor kan calcium-ionen binde alkoholer? -
den nye gymnasiereform
ForumindlægDe skrev den anden dag i information at den nye reform kun giver omkring 5 % af en årgang mulighed for at læse de naturvidenskabelige fag, mod 17 %. Forstår stadig ikke at man reformerede gymnasiet, når det er i folkeskolen at problemet ligger. Man kunne dog godt gøre musik og billedkundst i gymn... -
En studentereksamens opgave. om pH-værdien i en sø. Hjælp
ForumindlægI en sø måles pH-værdien til 4,7.a) Beregn [H3O+] .Når en sur opløsning tilsættes kalk CaCO3, sker følgende reaktion:H3O+ + CaCO3 → CO2 + H2O + Ca2+(Reaktionsskemaet er ikke afstemt)b) Afstem reaktionsskemaet.c) Forklar, hvad man forstår ved en base.Hvilket stof reagerer som base i den angi... -
Poisson fordeling
ForumindlægHejJeg er ved at gennemgå pensum til en snarlig eksamen - og er kommet til poission fordeling.Jeg har fattet, at fordellingen ikk er normalt fordelt, men derefter er jeg også ret lost.Nogle kan komme med en kort forklaring af den ?På forhånd tak.VH Kath.Bioproces ing. 2. semestre -
Ligandfeltteori
ForumindlægSidder med en møgopgave af kaliber.Skal beregne data indenfor ligandfelt teori.Sidder med en molekyles som antages at være tetrahederisk.Centralatomet er en kobber(II)ionliganderne er 4 Chlorider.Samlede ladning er [CuCl(4)]^-1Har beregnet data i Argus lab.Kan aflæse værdier, direkte, for de fors... -
Reaktionshastighed
ForumindlægJeg er lige igang med et forsøg hvor man undersøger reaktionen mellem persulfationer og iodidioner. I forsøgets teori står der at opløsningens samlede indhold af ioner har en vis betydning for reaktionshastigheden, derfor gør man iodidkoncentrationen mindre ved at erstatte KI med NaCl. Det forstå... -
Induktion
ForumindlægHvad skal man vide om induktion? Jeg forstår ikke helt forklaringen om induktion i min bog. -
Vedr. Mundtlig Kemieksamen?
ForumindlægHej.. Min lærer har givet os en liste med alle overskrifter, som vi kan komme op i. Men så skal han yderligere give os en liste med de spørgsmål vi kan komme op i mindst 5 dage inden eksamen. Vil det så sige at dét han har givet nu kun er emnerne, mens det han giver 5 dage inden er de specifikke ... -
alkoholer
ForumindlægHej er der nogen der ved noget om alkoholers syre baseegneskaber skal nemlig svare på hvad der sker når en alkohol blandes med henholdsvis saltsyre og natriumhydroxid. -
konstruktiv og destruktiv interferens
ForumindlægHej alle! :)Jeg forstår ikke helt konstruktiv og destruktiv interferens i fht. denne figur:http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Two-Slit_Experiment_Light.svgSom jeg forstår det, er konstruktiv interferens når 2 bølgetoppe eller 2 bølgedale (fra samme lyskilde) mødes, derved forstærker de hinanden.Des... -
Røntgenpulverdiagram
ForumindlægHej Jeg ville egentlig bare lige høre om nogle af de kloge mennesker her på siden kunne fortælle mig lidt om røntgenpulverdiagrammer og optagelsen heraf, eller om I evt. vidste et sted, hvor man kunne læse om det. På forhånd tak Maria -
Hvilken vej vender reaktionspilen?
ForumindlægHer er noget, jeg har undret mig over. Hvis man ser på en reaktion, fx HCl + H2O -> Cl- + H3O+ eller C + O2 -> CO2 hvordan kan man så vide, at reaktionen sker i den angivede retning? Hvorfor kan følgende ikke lade sig gøre: Cl- + H3O+ -> HCl + H2O CO2 -> C + O2 Er det muligt at vide... -
Beregn rumfanget af de udviklede gasser ved temperaturen 200 °C
ForumindlægBeregn rumfanget af de udviklede gasser ved temperaturen 200 °C. Er der nogen der kan fortælle mig hvilken formel jeg skal bruge, hvordan jeg beregner dette? På forhånd tak. -
hvilken type reaktion?
ForumindlægJeg kender ikke rigtig til de forskellige typer af reaktioner... Og jeg sidder med denne: CO2 + Ca(OH)2 > CaCO3 + H2O Jeg kan se, at den har noget med addering at gøre, hedder den noget derefter? -
spørgsmål
Forumindlæghej jeg ville gerne høre om der var nogen som vidst hvad man skal have i snit for at kunne læse medicin
