Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 15321 til 15340 af 18649
-
Absorption af gamma-stråling i bly
ForumindlægHej derude :-) Jeg sidder med en fysik rapport, som handler om absorption af gamma-stråling i bly. Til denne rapport får jeg udleveret en graf og til den graf skal jeg svare på nogle spørgsmål. Dog forstår jeg slet ikke, hvordan jeg skal komme frem til svarene på de spørgsmål ud fra grafen, og h... -
Radon i boliger
ForumindlægHej! I fysik er jeg ved at lave en aflevering, der omhandler emnet "radon fra undergrunden". Radon siver ind i danske boliger, og dette kan udgøre en sundhedsrisiko for beboerne. Jeg ved, at radon dannes som følge af henfaldet af naturligt forekommende radioaktive stoffer i undergrunden... -
Fordampningsvarme >>> smeltevarme?
ForumindlægJeg skal op i fysik tirsdag og har efterhånden fået bragt orden i hængepartierne. Et sted er der dog noget i min rapport, som jeg tvivler stærkt på. Er det virkelig rigtigt, at fordampningsvarmen for f.eks. vand skrives kJ per grad, mens smeltevarme skrives J per grad. Det betyder i mit tilfælde,... -
lysstyrke .. hjælp
ForumindlægHeej allesammen. sidder med en fysik opgave, som jeg håber i kan hjælpe med (; opgaven: forestil dig, at man har opdaget en type Ia supernova i en fjern galakse og målt den tilsynladende lystsyrke til ; 1,1 * 10^-14 W/m^2. efter at have fulgt lyskurven i nigle uger beregner forskerne supernovaen... -
Suppleringsfag
ForumindlægJeg har gået på handelsskole i 3 år, men kunne godt tænke mig at studere medicin, hvilket de fag jeg har haft på handelsskolen ikke giver mulighed for.Derfor mangler jeg nolge fag, såsom fysik B niveau og Kemi C. Har I nogle ideer om hvor det er sædvanligt at man tilbyder sådan suppleringsfag ude... -
Elastisk stød
ForumindlægJeg har problemer med denne fysik opgave, så jeg håber der er én eller anden, som kan hjælpe mig lidt med den:En kugle har m1 = 4kg og v1 = 6m/s. Den indhenter en anden kugle med m2 = 10kg. Stødet er elastisk og kugle 1 rammer kugle 2 centralt. Kugle 1 kommer i hvile efter stødet.a) Hvor stor var... -
1.g - varmeenergi
ForumindlægHåver virkelig i kan hjælpe! Kan ik' gennemskue denne opgave, men er ej heller en ørn til fysik... håber på hjælp!På en vaskemaskine er der en temperaturvælger, der kan indstille vasketemperaturen på en værdi mellem 30 C og 95 C. Vi antager, at en vask kræver 10 liter vand, og at vandværketsv... -
Ordbog
ForumindlægHej hejEr der nogen der ved om der på nettet findes en side hvor man kan indsætte sin engelske tekst som så bliver oversat til dansk..? Jeg kan nemlig kun finde sider hvor der kan oversættes til alle mulige andre sprog end dansk.. (Grunden er at jeg i fysik skal fremlægge en side som jeg har fået... -
Gitterformlen hjælp!
ForumindlægSkal skrive en rapport om et forsøg vi har lavet i fysik.Forsøget går ud på at eftervise gitterformlen. Mit problem er det teori jeg skal skrive. Jeg skal forklare gitterformlen. Altså "beviset" for den, men jeg forstår det ikke. Har bogen "Fysikkens verden 2", og den forklari... -
Opdrifts opgave
ForumindlægNu har jeg efterhånden mere end 4 timer på en opgave jeg har fået for i fysik angående opdrift. Håber der er en eller flere her på siden der kan hjælpe mig med at løse den.Opgaven lyder således: Nogle redningsveste er lavet af et plastik-skum materiale med densiteten 0,15g/cm3. Hvor stort et rumf... -
Specifikke fordampningsvarme for nitrogen.
ForumindlægJeg er lige startet i gymnasiet og har lidt svært ved fysikken, så jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med følgende opgave:Ved meget lave temperaturer er nitrogen en væske. Kogepunktet er –196grader C. Varmetilførslen fra omgivelserne bevirker derfor, at flydende nitrogenkoger og hurtigt fordamper... -
Ozon og iodforbindelser, Kviksølv i fisk
ForumindlægHej. I opgave 3 spørgsmål b) kan jeg ikke finde ΔG for HIO i min fysik kemi databog. Hvad skal jeg kigge under? Og når jeg har fundet ΔG skal jeg bruge tallet til spørgsmål c) hvilket jeg er lidt usikker på hvordan man regner. Hvilken formel bruger man? Jeg har set nogle svar på dette... -
Dæmpede oscillationer SRP
ForumindlægJeg søger en til at læse mit SRP (studieretningsprojekt) igennem, når jeg er færdig med det. Omfanget af opgaven vil blive 20-25 sider + diverse bilag. Jeg skriver i matematik og fysik. Jeg har begge på A-niveau og får også 12 i begge fag, men jeg vil være sikker på, at min SRP bliver perfekt. ... -
Stående bølger på en streng.
ForumindlægHej alle, jeg sidder i øjeblikket og arbejder på en fysik rapport om stående bølger på en streng, en af formålene med øvelsen var at bestemme snorens masse pr. længde (kg/m) på to forskellige måder. Både ved at veje/måle snoren og ved lade bølgens hastighed v, være en funktion af trækkraften F i ... -
SRP: Radioaktive henfald og differentialligninger
ForumindlægHej alle sammen. Jeg er igang med at skrive min srp. Jeg har valgt fagene Matematik A og fysik B. Mit emne er radioaktive henfald og differentialligninger. Min opgave skal handle om at undersøge aktiviteten fra radioaktive kilder, som er Ba-137 og Pa-234. Hvis nogle af jer har skrevet en opgav... -
Eksamensprojekt
ForumindlægHeej det er sådan at jeg og min gruppe er igang med et fysik-eksamensprojekt der omhandler svækkelse af gammastråling. Vi har ikke så mange beregninger og vores lærer mener at vi skal sammenligne vores fundende my med den teoretiske hvilket vi ikke kan finde. Så jeg ville høre om i lige ville væ... -
centrifugal/centripetalkraft.
ForumindlægHej alle fysik fans. Jeg har efterhånden læst så mange diskusioner om hvad centrifugal"kraften" er for en størelse, så jeg er blevet mere forvirret end klog. kan i hjælpe mig med en god forklaring af fænomenet.? Så vidt jeg har forstået er det en oplevet kraft. En effekt af inerti, newt... -
Fysikopgave
ForumindlægKære alle. Jeg har fået en aflevering hvor jeg skal regne på forskellige fysik opgaver. Jeg er snart færdig med afleveringen, men den aller sidste opgave forhindrer mig i at blive færdig, da jeg ikke rigtig kan finde ud af den. Er der en venlig sjæl, der lige vil forklare mig hvad jeg skal ... -
Elektrolyse af NaCl + H20
ForumindlægI et forsøg i fysik/kemi timen skulle vi udføre en elektrolyse af vand mættet med salt (NaCl + H2O). Resultatet er at der kommer Cl ved plus polen og H ved minus polen. Jeg ved godt hvorfor Cl kommer til plus, og hvorfor H kommer til minus men jeg forstår ikke, hvorfor O ikke også kommer til p... -
hej alle
Forumindlægjeg har en mindre diskusion med min kæreste: er gnidningmodstand (friktion) afhængig af areal? i de bøger jeg har set i står der bla: "Derimod viser det sig, at hverken berøringsfladens areal eller legemets relative hastigheder - ved små hastigheder - har nogen indflydelse på friktionens stø...
