Fysik
Absorption af gamma-stråling i bly
Hej derude :-)
Jeg sidder med en fysik rapport, som handler om absorption af gamma-stråling i bly. Til denne rapport får jeg udleveret en graf og til den graf skal jeg svare på nogle spørgsmål. Dog forstår jeg slet ikke, hvordan jeg skal komme frem til svarene på de spørgsmål ud fra grafen, og håber derfor at der er en venlig sjæl derude, som vil hjælp en pige i nød!
Spørgsmålene og grafen er vedhæftet.
Tak på forhånd!
Svar #2
06. april 2015 af CarolineDG (Slettet)
Ja, jeg kan lige vedhæfte dokumentet med det jeg har lavet, og så kan det være det giver mere mening!
Ved dog ikke om det er gjort korrekt?
Svar #3
06. april 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)
Det ser rigtigt ud.
Tag din fundne halveringstykkelse på 6,65 mm og find værdien ude i højre side af diagrammet (der hvor der står "Bly, vand, beton x½/mm"). Gå så vandret ud til grafen med betegnelsen "bly". Gå så lodret ned og aflæs værdien nederst i diagrammet. Jeg får lige umiddelbart en værdi et sted mellem 0,6 og 0,7 MeV, så det passer vist meget godt med tabelværdien.
Svar #4
Åh tusinde mange tak for hjælpen!!! Det lyder jo helt nemt nu.
Jeg får det også til et sted mellem 0,6-0,7 :-) Kan det godt passe, at man ikke skal bruge nogle af de andre "streger" til at aflæse?
Svar #5
06. april 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)
De tre andre grafer gælder for vand, luft og beton. Du har brugt bly i dit forsøg, så du skal ikke bruge de andre grafer til noget.
Svar #6
Ok, mange tak igen!
Jeg har lige et andet spørgsmål til et andet forsøg, som jeg også skal skrive rapport om.
Det handler om halveringstiden for Ba*-137 og jeg skal skrive et henfaldsskema.
Jeg vedhæfter lige noget af det jeg, som min lærer har skrevet jeg skal gøre, og det jeg har lavet er markeret med gul. Jeg er dog i tvivl om, hvilken der er rigtig - hvis der altså overhovedet er en, der er rigtig?
Svar #7
07. april 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)
Det er nummer 2, der er den rigtige:
13756Ba* --> 13756Ba + γ
Ba* bliver til almindelig Ba, når den har udsendt en gamma-partikel.
Skriv et svar til: Absorption af gamma-stråling i bly
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.