Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 15341 til 15360 af 18649
-
teori
ForumindlægJeg går i pre ib på ikast gymnasium. Jeg er i gang med at skrive en fysik report med titlen the grating equation. PÅ dansk er det en raport om at man skal bruge en blå,rød, og grøn laser. Dem skal man finde bøgelængden af ved at lyse på en vinkelmåler med laser hvor laseren lyser i gennem et op... -
Den specifikke smeltevarme for is
ForumindlægHej, jeg er igang med en fysik rapport om "den specifikke smeltevarme for is" Jeg har et problem jeg skal beregne den specifikke smeltevarme for is og jeg har nogle tal men vil spørge om det her er den rigtige formel: Ls = (-m(vand) * C(vand) * ?T(vand) -m(is) * C(vand) * ?T(is) /... -
Kinematik
ForumindlægHej jeg har den fysik opgave for. Men kan ikke lige finde ud af den. En der lige vil hjælpe mig ? To cyklister A og B starter i afstanden 30 km fra hinanden og cykler hinanden i møde. Cyklist A kører med farten 15 km/h, og cyklist B kører med farten 20 km/h. Til at beskrive de to cyklisters posit... -
Forklaring på reaktionstværsnit (SRP)
ForumindlægHej Jeg er i gang med min SRP afvikling om atomkraftværker i fysik og historie. Jeg skal redegøre for en neutrons skæbne i naturligt uran, hvilket går fint. Jeg sidder dog fast i en forklaring af reaktionstværsnittet, da jeg ikke ser sammenhængen imellem neutronens hyppighed(tendens) til at... -
Rullende stålkugler
ForumindlægJeg har et stort problem, er ikke så skide god til fysik, men prøver virkelig at lave mine ting. Derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til en opgave. Rullende stålkuglerEn stålkugle ruller med konstant acceleration ned ad et skråplan. Tabellen nedenfor giver sammenhørende værdier af tiden t og pos... -
Opstille og numerisk løse bevægelsesligningen for Merkur
ForumindlægTil min SRP har jeg fået et spørgsmål som lyder: Med udgangspunkt i Newtons gravitationslov skal du i programmet Modellus opstille og numerisk løse bevægelsesligningen der beskriver Merkurs banekurve. Resultatet sammenlignes med kendte data for de pågældende planet. Den anvendte matematis... -
AT - Rejser: Grafteori?
ForumindlægHej. Jeg sidder også med AT-eksamen, men synes ikke emnet "Rejser" er særlig åbent for naturvidenskab. Jeg vil allerhelst skrive noget i Mat (A) og emne som f.eks. grafteori (evt. Travelling salesman problem, wikipedia), men jeg kan ikke se, hvordan det skal kunne kombineres med et ande... -
Bølgelængde i vand?
ForumindlægHeyKan nogen hjælp mig med noget fysik...Opgaven lyder:Bølgelængden af lyset fra en He-Ne-laserer 632,8nmBeregn lysets frekvens, som jeg så har gjort og fået den til:f = c/λf = (3,00·108m/s)/(632,8·10-9m)f = 4,74·1014HzNu skal jeg udregne bølgelængden i vand???Og har ingen ane... -
elektrisk kredsløb!
Forumindlæghej sidder lige med denne fysik opgave, og er gået lidt i stå i to af spørgsmålene. I et elektrisk kredsløb måler vi spændingsforskellen UAB over pæren. Voltmetret viser Uab = 4,5 V. Strømmen løber gennem pæren fra A til B, men ledningselektronerne bevæger sig gennem pæren fra B til A . a) Angi... -
Matematisk Analyse vedr. Bevistekniker
ForumindlægHej Forum,Er der evt. nogen herinde som kan henvise til gode eksempler på induktionsbeviser via nettet? Jeg er netop startet på uni og har valgt kurset "Matematisk analyse" da bevisbegrebet jo er vigtigt for både matematik og fysik. Problemet er blot at det er længe siden jeg har haft o... -
frihedsgrader og kinetisk energi
ForumindlægHej I forbindelse med en eksamen i fysik B, er jeg stødt på begrebet frihedsgrader. Jeg er med på at der til hver frihedsgrad er knyttet en kinetisk energi ½mv^2. hvad der forvirrer mig er: 1. Et énatomig molekyle har tre frihedsgrader, og kan derfor bevæge sig i tre retninger. Derf... -
Lufts varmefylde, afhænger af luftfugtigheden?
ForumindlægHej allesammen, jeg har fået til opgave i Fysik (ja ved godt det her er oprettet i Geografi, tænkte det dækkede bedst) at skrive en essay om varmefylde og dets indflydelse på forskellen mellem kyst- og fastlandsklima.I forbindelse med det har jeg lige læst at jords varmefylde afhænger af hvor sto... -
Glødepære og hjemmelavet pære
ForumindlægVi har i fysik lavet et forsøg hvor vi lavet en glødepære. Som forventet og ifølge teorien får vi en kurve hvor hældningen falder. Til gengæld har vi også lavet vores egen lyskilde, hvor vi satte strøm gennem noget kanthaltråd for at få den til at lyse. Her får vi en lineær kurve, og vores ohm er... -
Hjælp her..!
ForumindlægHej alle sammen..! Jeg skal snart til fysik eksamen og jeg ville lige hører om i kunne hjælpe mig.. jeg går i 9.klasse. Jeg vil gerne have nogle notater. sådan så at jeg kan skrive dem ned og det kunne være en del hjælp..! notaterne må gerne være meget forståelige. jeg vil helst have nogle notate... -
HJÆLP PLEASEEE :(
ForumindlægEr igang med at skrive SRP, i Mat/Fysik om emnet svingninger... Jeg skal løse en opgave som indgår i min problemformulering, men kan slet ikke finde ud af at løse den, har prøvet hele dagen nu, håber der er en som er sød nok og vil hjælpe mig.. opgaven lyder således : løs differentialligningen ... -
SSO: Lyd
ForumindlægJa, der er jo snart SSO for os 3.g'er, og jeg har så valgt at skrive om emnet lyd - i fysik vel og mærke.Men jeg kunne godt bruge nogle ideer til hvad man kunne skrive om.Indtil videre har mig og min lærer set på at jeg skulle tage og analysere frekvenserne osv. på en guitar streng, osv.Men h... -
tryk
Forumindlæghey, jeg har fået en opgave for i fysik, vil være glad hvis nogle kunne forklare hvad man skal.....et fly flyver i 8 km højde, lufttrykket i den højde er 35,6kPa. af hensyn til passagere er trykket indenfor 100kPa.beregn størrelsen af den resulterende trykkraft på en dør med areal 1,5m(2)hvorfor ... -
Opgave om elektriske felter
ForumindlægJeg har sidder og har nogle problemer med denne fysik opgave. Ved ikke hvad jeg skal gøre for at løse den. Opgaven lyder: Elektronerne accelereres op i fart af en elektronkanon, inden de sendes ind i feltet mellem afbøjningspladerne. Hvor stor skal accelerationsspændingen være, for at en spæ... -
Absolutte måleusikkerhed
ForumindlægHej, jeg sidder her og koger lidt over en fysik rapport. Kan ikke helt forstå hvad min lærer mener med.Beregn den absolutte usikkerhed (Delta)U og den relative usikkerhed (Delta)U/U på største og mindste af de målte U-værdier. Beregn også (delta)I og (delta)I/I på største og mindste i værdi.Den a... -
Energibevarelse
ForumindlægHej - Jeg sidder med en eksamens spørgmsål i fysik. Dette spørgsmål har jeg lidt svære med at forklare på en fornuftigt måde. Først og fremmest hvad menes med energiomdannelser og energibevarelse. Jeg har læst i bogen, at mekanisk energi er også kaldes for energibevarelse. Er der nogen der kan fo...
