Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 15481 til 15500 af 18649
-
vigtig rapport
Forumindlægjeg er igang med at lave den vigtigste fysik rapport som skal afleveres i morgen og jeg kunne virkelig godt brug noget hjælp fra jer folks til at læse den igennem og fortæl mig om jeg har svaret godt nok på de spørgsmål der er i selve øvelsesvejledningen? Al tekst fylder nok kun én side, men... -
Reaktionsligninger (Grundstoffer og atomer)
ForumindlægHeej Allesammen :) Jeg sidder her og laver dispositioner til min Fysik/kemi FSA 9. klasse :) Min lærer har opgivet emner og det ene er "Grundstoffer og atomer" - Hun siger det vil være super hvis vi lavede nogle reaktionsligninger vi kunne vise og forklare. Men problemet er at det ALD... -
energi og tilstande :S
ForumindlægHej.. jeg har problemer med en fysik aflevering.. spørgsmålet:Forskellen i energi mellem de to laveste tilstande n = 1 og n = 2 i hydrogen er 10,2 eV.. energiforskellen i joule er : 1,63 * 10^-18a) hvilken frekvens har den stråling, der udsendes, når elektroner springer fra tilstand 2 til tilstan... -
Radioaktivitet
ForumindlægHej Redegør kort de 3 typer ioniserende stråling: α, β og γ og giv eksempler på kernehenfald der giver disse former for stråling. Introducér halveringstid og forklar hvordan halveringstiden kan bestemmes eksperimentelt. Hvorfor er nogen typer af stråling kræftfremkaldende (f.eks... -
hjælp
ForumindlægHej jeg sidder med en fysik opgave jeg ikke rigtig kan forstå.. Derfor vil det være perfekt hvis nogle gad at hjælpe.. Opgaveformulerngen ser således ud vi ser på en plan vandbølge, der fra dybt vand bliver sendt ind mod en grænseflade til lavt vand. bølgens indfaldsvinkel er i=30 grader. ... -
faktorer, som indvirker ved opvarmning af et stof
ForumindlægHej.. jeg har trukket et spørgsmål der lyder: Du skal give en oversigt over de faktorer, som indvirker ved opvarmning af et stof. Stikord til den faglige samtale: Specifik varmekapacitet, smeltevarme og fordampningsvarme. Jeg har skrevet om: - Tilstandsformer - Smeltevarme - Fordampningsvarme -... -
Elektrolyse og forsøg til atomets opbygning
ForumindlægHej. Jeg skal til FSA eksamen i morgen i fysik. Mit problem er at jeg kan risikere at trække elektrolyse og jeg ved kun at det er elektrisk strøm som kan splitte saltsyre (HCl) op i hydrogen og chlor, og at chlor vil gå til pluspolen og hdrogen vil gå til minuspolen. Er der ikke nogen der kan for... -
Privatlærer søges
ForumindlægHej, jeg søger en privatlærer i følgende fag: matematik, kemi og fysik. Jeg er bosat i Næstved, og går på gymnasiet, 2.g - på den naturvidenskablige studieretning. Grunden: jeg er ikke dårlig stillet hvad angår undervisning, men vil rigtig gerne opgradere mine 10- og 7-taller til flotte 12-tall... -
HJÆLP DET HASTER!
ForumindlægHej alle sammen. Jeg skal aflevere en fysik rapport i morgen, og jeg mangler at skrive om baser. Eksempler på forskellige baser og deres formler? Hvad indeholder en base? Hvordan kan man lave en base? Hvordan kan man neutralisere baser, og giv eksempler på nogen formler. Har også et me... -
Årsprøver
ForumindlægHej allesammen.Jeg er en spæd 1.g'er, der er helt forvirret. Efter udtrækning er det blevet bestemt, at jeg (og en hel masse andre) ikke skal til eksamen i 1.g, da vi ikke har mediefag.I stedet skal jeg til to årsprøver. Fysik og tysk. Men hvad er betydningen af disse årsprøver? Kommer de til... -
At påvise metaller kan lede strøm
ForumindlægJeg skal op i FSA fysik imorgen og er igang med at studere. Jeg arbejder lige nu på metaller, og i forhold til elektrongasser vil jeg gerne påvise at metaller kan lede strøm, og det kan fast salt ikke fordi de er forskellige i deres gitter. Jeg ved godt hvordan jeg kan påvise saltets ledningsevne... -
Folkeskole skriftlig prøve
ForumindlægHej allesammen,Jeg ville bare lige søge nogle gode råd og huskeregler mm., da jeg imorgen skal til de elektroniske fysik/kemi- samt biologiprøver.Ærligt talt så mener jeg selv, at jeg er enormt dårlig til begge fag, jeg føler mig helt på bar bund. Godt nok er mine karaktere i disse fag normalt ri... -
bilbatteri ?
Forumindlæghey Sp jeg sidder og skal lave nogle fysik opgaver, men jeg har aldrig været så stærk i faget så håber på at kunne få lidt hjælp opgaven lyder således: Et ubelastet startbatteri har polspændingen 13,0 V. Nu startes bilen ved hjælp af startmotoren, der modtager effekten 750 W fra startbat... -
Studiemiljø på naturvidenskabelige uddannelser
ForumindlægHejSkal til at beslutte mig for hvilket studie jeg vil læse. Jeg har besluttet mig for at det skal være naturvidenskabeligt, og jeg er ikke bange for de hårde fag som matematik og fysik. Hvad der egentlig bekymrer mig mere er det sociale liv på studierne, som jo er berygtet som værende temmelig n... -
Eksamen - Verdensbilleder
ForumindlægJeg er så heldig at jeg i år skal op i mundtlig fysik.Her har min lærer dog opgivet 22 sider om "Verdensbilleder". Det er en historisk gennemgang af, hvordan der gennem tiden er blevet set på på verden omkring os, og hvordan naturfænomener er forklaret.Et emne inspireret af et kapitel i... -
Transformer-sætningen, nogen som forstår den?
ForumindlægHej :) Jeg skal op til fysik/kemi imorgen og nu har jeg bare et lille problem, jeg forstår ikke alt det der med transformation og det er bl.a. noget af det jeg kan komme op i. Er der nogen som kan finde ud af transformer-sætningen og vil prøve at forklare hvordan man eventuelt kan regne det ud?? ... -
opgave med luftpudebane hvor accelerationen skal findes
ForumindlægOpgaven går ud på at udlede en formel for accelerationen for et system bestående af to legemer (med masse hhv. M og m). Disse er forbundet til hinanden men en masseloes snor. Underlaget er gnidningsfrit. Se evt.på denne side under afsnittet "snorkraefter: luftpudebaenk" forsoeget ... -
Varmeenergi
ForumindlægJeg har trukket emnet varmeenergi og kraftværker i fysik, som jeg skal op i, i morgen. Jeg vil først meget kort redegøre for hvad energi er, og derefter komme ind på varmeenergi ved at sige at vi skaffer størstedelen af vores energiforbrug fra den kemiske energi i kul, træ og naturgas som forbræn... -
Hjælp tak
ForumindlægHej jeg har en fysik opgave jeg,som jeg ikke lige kan gennemskue. Den går ud på at finde temperaturen efter den sænket fra 20 atm til 8 og mit spørgsmål er hvilken formel er det jeg skal bruge når jeg kender Volumen: 10 L p: 8 atm skal jeg så sige 10*8 for at finde temperaturen? PS:... -
Kraftværk og kraftvarmeværk ?
ForumindlægJeg er lige i gang med at forberede mig til min fysik eksamen i morgen, men jeg har nogle småproblemer mht. kraftværk og kraftvarmeværk. I et kraftværk omsættes den kemiske energi fra olie, kul og naturgas til varmeenergi og el, ved en opvarmning, men kun ca. 40 % af den tilførte energi bliver ny...
