Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 15781 til 15800 af 18649
-
Vedligeholdelse af vandtemperatur
ForumindlægHej Nu er det noge tid siden jeg havde fysik i gymnasiet, så jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med følgende: Hvad er formlen for energi til opretholdelse/vedligeholdelse af en given temperatur af vand. Lad os sige, at vandet befinder sig i et rum som har en rumtemperatur på 20 grader. Van... -
Hjælp til at finde syntetisk atom
ForumindlægHej nu har jeg kigget på det periodiske system (ptable.com) efter et syntetisk atom. opgaven lyder således: Grundstofferne fra 102 og fremefter er fremstillet ved fusion, dvs. sammensmeltning af to atomkerner. Det sker ved at lade atomkerner støde sammen med høj hastighed. Tyske fysike... -
Beregning af energi for at opvarme til 0 grader.
ForumindlægHej! Den her opgave burde umiddelbart være let, men da jeg er rigtig dårlig til fysik ved jeg ikke helt hvordan jeg skal regne det ud. Opgaven er således: 300 g isterninger fra fryseren har temperaturen -18 grader. Beregn først den energi der skal tilføres for at opvarme isen til 0 grader. Bereg... -
hvad betyder: Abscissen?
ForumindlægHej alle. Jeg har et spørgsmål omkring betydningen af orden "abscissen", da jeg ikke ved hvad det betyder. Det står i sammenhængen: Fysikeren finder, at vandrelængden for dette stykke materie er x-v*t, idet dets forreste ende til tiden t har abscissen x, og dets bagerste ende til tid... -
Megaelektronvolt
ForumindlægHej Jeg har et eksempel i min fysik-bog, hvor de har regnet massetilvæksten ved et betaminus-henfald. Massetilvæksten bliver negativ, så processen er exoterm. Q-værdien bliver 2,82MeV. Derefter skriver de: Det passer med 1,17MeV + 1,33 MeV + 0,31 MeV + en ganske lille smule kinetisk energi ... -
Vindmøller
ForumindlægJeg har valgt at skrive om vindmøller i min Studieretnings opgave. Fagene er historie og fysik. Jeg kan ikke bare overordnet skrive om vindmøller, da det vil blive for bredt. Heller fokuserer på mere enkelte ting og samtidig gå i dybden. Er der nogen af jer, der kan komme med nogle råd? Det kun... -
SRP-Perspektivering-atombomben
ForumindlægHej Skriver SRP opgave, og er nået til den sidste del af min opgave, perspektivering. Mit emne er Manhattan projektet, herunder udviklingen af atombomben (Fysik og Historie) Har haft i tankerne at jeg ville perspektivere til den kolde krig. Men nu er jeg blevet i tvivl om hvor meget det har med ... -
SPR -radioartivthenfald og differentialligninger
ForumindlægHej. Jeg skriver om Diff. ligninger i Fysikken. Mit problem: Har bl.a. behandlet radioaktivt henfald. Dvs. en henfaldskæde af N1, N2 og N3, hvor jeg har at N'(2)=-k2*N2(t)+k1*N2(t). Jeg er nåete frem til at løsninger på denne diff. ligning er: y=ce^(-k2x)+(k1/(k2-k1))e^(-k1t) Jeg har... -
antiprotoner
Forumindlæghej folkens:) sidder her med en fysik opgave som jeg ikke rigtig kan komme videre med, håber i kan hjælpe mig :) opgaven lyder således: Der forskes i at udnytte den energi, som bliver frigivet, når antistof bringes i kontakt med normalt stof. Fordelen ved denne energiomdannelse er, at de frigi... -
Kan jeg overhovedet forbedre mine karakterer?
ForumindlægHej Studieportalen! Jeg står i dette store dilemma, hvor jeg lige har fået mine årskarakterer udgivet. De lyder således Kemi(02/02) - Fysik(4/4) - Engelsk(4/4). Ville høre om jeg stadig kan nå at, få et bedre gennemsnit? Det skal også sige at, jeg ikke har været til mine afsluttende eksaminer i ... -
Stjernedannelse
ForumindlægHej alle Kan nogen hjælpe med en fysik opgave som lyder sådan. En gassky er kugleformet med radius 1,25 lysår og densitet 1,6*10^-18 kg/m^3. temperaturen i gasskyen er 11 K. den gennemsnitlige partikelmasse i gasskyen er 2,45 u. a) beregn gasskyens masse. hvor mange gange Solens masse er det? b) ... -
ny bruger
Forumindlæghey en ven fortalt mig om hjemmsiden, at man kan få hjælpe hvis man har problemer med sin skole-lektier, ved ikke ret meget om siden. håber der nogen der vil fortælle mig lidt mere om hjemmesidens regler og værdier. back to the topic.:) har brug for hjælp i en af mine fysik opgave, nogen der ka... -
Opvarmning af et varmeskab
ForumindlægJeg har lavet en kasse i fysik, som jeg antager er et isoleret system som ca er 28x28x28. Min varmekilde er kanthaltråd ca 53.74 inches (136cm), som har en modstand i alt på 37,6 ohm givet ved en spænding på 12V R=37Ohm U=12V A=2,23 W=26,7 Hvis jeg skal regne ud hvor lang tid der tager, at v... -
Komplekse tal og Vekselstrøm (SRP)
ForumindlægJeg skal til at skrive SRP om komplekse tal og vekselstrøm. Jeg har læst ret meget, og er ved at få en god forståelse af af den matematiske del (komplekse tal), fysik-delen kniber, og jeg vil høre, om der er nogle, der selv har haft dette emne - eller andda har en opgave omkring det liggende... -
Elektrolyse af vand????
ForumindlægJeg skal snart op i mundtlig fysik-kemi og jeg vil virkelig gerne vide, hvad der sker under processen. Jeg havde om det sidste år, men istedet for vand (H2O) brugte vi natriumclorid, som jeg syntes var meget nemmere at forstå. Jeg har læst på nette, hvordan processen fremgår og jeg synes ikke det... -
Kunstig intelligens-turing testen
ForumindlægVil gerne beskræftige mig med intelligens, herunder forklare hvorfor Alan turings forudsigelse i 1950 omkring udviklingen af kunstig intelligens, og ikke mindst hans teori omkring det der senere blev til "turing-testen", slog fejl... Men men hvilke fag skal jeg dog skrive i???? Havd... -
hej alle,håber på lidt hurtig hjælptil henfaldskonstanten:)
ForumindlægGodaften alle sammen. sidder med en fysik opgave der på ingen måde giver megning for mig!, så håber virkelig at der er en der vil hjælpe, da jeg skal aflevere i morgen:) opgaven lyder følgende: isotoppen Rn-222 er alfaradioaktiv med henfaldskonstanten k=2,09* 10-6 S-1 a). omskriv henfaldskemae... -
Atom og kernefysik
Forumindlæger der nogen som kan hjælpe med en fysik opgave!? 8. em simpel reaktormotor Den simple reaktormodel er karakteriseret ved værdierne fr generationstiden T og den effektive multikationskonstant k -For er letvandsreaktor antages det, at T=60 ms og k=1,0001. Med hvilken faktorstiger neutrontætheden... -
Lille spørgsmål- konstant?
ForumindlægHejsa håber i kan hjælpe mig her.. Sidder og laver en fysik rapport over et (joules) forsøg og skal svare på: Bestemmelse af resistansen. Eresistor= konstant * I2 * t Konstanten i formelen overfor kaldes leder AB's resistans R. Altså: Eresistor = R * I2 * t I hver af de to måleserier, s... -
Beregn resistans
ForumindlægHej allesammen, Vil i hjælpe med en opgave i fysik? Den lyder som følgende: I denne opgave ser vi på forskellige lyspærer, der er tilsluttet en stikkontakt, hvor spændingsforskellen mellem de to poler er U=230 V. I virkeligheden er spændingen en vekselspænding, men vi rener, som om der e...
