Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 16061 til 16080 af 18649
-
Skriftlig dansk: Hvordan forbereder jeg mig?
ForumindlægHej StudiePortalen. Jeg skal op til skriftlig dansk om en uges tid. I mine afleveringer har jeg ligget solidt på 10, men jeg kunne godt tænke mig at afslutte med et 12-tal. I fag som matematik eller fysik kan man nemt forberede sig ved at regne en masse opgaver, men med dansk er det lidt svær... -
Granit og Vand/ Kyst- og fastlandsklima?
ForumindlægHej allesammen (: Jeg er igang en rapport om et forsøg om fordampning og smeltning i NV fysik. Men til sidst er der to punkter som jeg ikke kan svare på :S Er helt blank, så håber nogen af jer gider at hjælpe (: Find ud af hvad man forstår ved kystklima og fastlandsklima Gør rede for hvordan gra... -
b) Benyt modellen til at bestemme hvor meget lyset vejer når det har brændt i 2,5 timer?
ForumindlægHej! kæmper også lidt med den her opgave, og ville bliver virkelig taknemlig hvis der var en der kunne give en hjælpende hånd? Opgave 3. En klasse har lavet forsøg i fysik. De har fundet ud af, at når et fyrfadslys brænder, kan sammenhængen mellem hvor lang tid lyset har brændt t (målt i timer... -
Kræfternes parallellogram?
ForumindlægHejsa :) Jeg sidder og læser om kræfter inden for fysik, og undrer mig lidt over "kræfternes parallellogram". I min fysikbog står der at man "bare" skal tegne et parallellogram mellem 2 kræfter, hvis man vil finde den samlede kraft, men det har jeg lidt svært ved at forstå... -
Katastrofer - Challenger katastrofen
ForumindlægHej, jeg skal skrive AT-synopsis om Challenger katastrofen. Overemnet er katastrofer Jeg har valgt at skrive i fysik B og samfundsfag C, og jeg er kommet frem til nedenstående problemstillinger: * Hvordan virker en rumraket? (fys) * Hvad kan man gøre for at sådan en katastrofe ikke genta... -
Hvordan regner man gennemsnittet?
ForumindlægHej alle sammen. Hvordan regner man gennemsnitet i hf ? Er der nogen kan forklar mig hvorfor fagene på B vægter 1,5 og C 1 Min Karakter er: Dansk skriftlig 0 mundtlig 02 Arabisk A skriftlig 10 mundtlig 12 kemi C 7 Biologi C 4 Fysik B 02 Samfundsfag B 4 Historie B 7 Geo... -
Meget sent ude ..
ForumindlægHej! Jeg skal til i morgen svare på nogle spørgsmål, men jeg er virkelig ikke skarp indenfor fysik, så er der nogen derude? 1. Hvilke partikler bærer den elektriske strøm i en metaltråd? 2. Hvis strømmen løber fra plus-polen A til minuspolen B, hvilken vej bevæger ladningsbærerne sig da? 3. Hvil... -
Bølgelængder - beregning af d og 2. ordens diffraktion
ForumindlægHeej alle :D Jeg er i gang med en fysik aflevering, men kan desværre ikke komme i gang med den.. Så håber meget i kan hjælpe?? ;D En røntgenstråle med bølgelængden λ = 7,08*10^-11 m bliver reflekteret i metallisk kobber (krystal). Der bliver her observeret 1. ordens Braggdiffraktion ved s... -
Lyd
ForumindlægHej jeg har fået de her to spørgsmål i fysik: 1. Mick Jakker forsøger at ramme det høje A, hvis frekvens er f=880Hz. Hvad er svingningstiden, og hvordan lyder det? Svingningstiden har jeg regnet. T=1/f=1/880Hz=0,001136s= 1,136 ms Dog hvad jeg ikke, hvordan jeg skal forklare, hvordan det ly... -
SRO, indledning
ForumindlægHej, Jeg vil gerne lave en indledning der er anderledes fra andre. Jeg skriver en SRO om differentialregning i fysik og matemaitk, og jeg tænkte om jeg i min indledning kunne skrive noget om Usian Bolt for at 'fange' læseren? Blot noget med måske, hvad er det isaac newtoon leibniz og bol... -
Lineær funktion
ForumindlægFor en bestemt kobbertråd kan sammenhængen mellem den elektriske modstand og temperaturen udtrykkes ved formlen f(x)= 0,218x + 56 hvor x er temperaturen (målt i °C), og f(x) er modstanden (målt i ohm). a) Hvad fortæller tallene 0,218 og 56 om sammenhængen mellem modstanden og temperaturen? b... -
stående bølger på en streng
Forumindlægjeg er igang med at lave teori afsnit om stående bølger, jeg skal vise hvordan formelen for fn kan udledes teoretisk ud fra bogens kapittel (bog Fysik AB1 ca. s 248) bagrund af en graf hvor fn afsættes op ad y-aksen og n afsættes ud af x-aksen derfor burde vise en linær sammenhæng, og at bøækgeha... -
Archimedes' lov
ForumindlægHej kloge hoveder! ;) Jeg sidder med min fysik opgave, som jeg ikke helt forstår. Den lyder følgende Archimedes lov: en sten i en snor er tung. Hvis man nedsænker stenen i vand, vil det blive lettere at holde snoren. Men hvad hvis man sænker stenen længere ned i vandet, bliver det så endnu lette... -
Manglende sammenhæng: lagtykkelse & ln(Nk)
ForumindlægHej. Vi har lavet et forsøg i fysik ang. måling af halveringstykkelsen for aluminium og bly. Problemet er, at min graf for sammenhængen mellem lagtykkelsen målt i millimeter og den naturlige logaritme til tælletallet minus baggrundsstrålingen ikke er særlig god. Aluminiums graf Blys graf Hvorf... -
Hjælper det overhovedet at gå på privatskole?!
ForumindlægHvis adgangskravet til studie X er 9. Der er to pladser tilbage. Elev 1 har 8.5 i gennemsnit han har gået på en anerkendt privatskole (Gymnasium) Elev 2 har 9.5 i gennemsnit han har gået på handelsskole. Hvem får pladsen? Der er generelt strammere krav efter karakter givning på privatskole, + pri... -
et lille simpelt spørgsmål
ForumindlægJeg har en tendens til at forvirre mig selv i fysik nogle gange. Denne gang er problemet, at jeg i en opgave har fået en formel for aktiviteten som funktion af tiden og blevet bedt om at finde antallet af kerner der er henfaldet inden for et vist tidsrum. Jeg kan se, at dette må være lig arealet... -
AT 2012 - Katastofer
ForumindlægHej! Jeg laver AT om atombomben i Hiroshima, august 1945 - og i den sammenhæng benytter jeg fagene dansk og fysik til at belyse min problemformulering. Jeg sammenligner i ét af mine underspørgsmål et tekststykke og et tilhørende filmklip - jeg har skrevet i mit metodeafsnit at jeg benytter e... -
Vekselstrøm forsøg - vindinger
ForumindlægJeg sidder og terper nogle af mine noter, nu da jeg skal op til afgangsprøve i fysik/kemi på fredag. Jeg har i løbet af året, åbenbart lavet et vekselstrømsforsøg med nogle spoler. Jeg har lavet et skema, hvor der er 2 dele. En med vindinger (sekundær og primær) og en med spænding (primæ... -
Jordens salte - Mangel på forsøgsopgaver.
ForumindlægDet er sådan, at jeg kun har fået et uddrag af de forsøg, vi har arbejdet med, da vi havde emnet i 8'ende klasse. Jeg skal op til fysik her på fredag, og jeg har efterhånden hevet hårene af mit hoved i frustration over mangel på opgaver. Vi har fået af vide, at der ikke bliver mulighed for ... -
Jorden set fra månen
ForumindlægHej alle Jeg sidder med en repetitionsopgave i fysik om månen. Vi forestiller os, at vi står på månen: Et af spørgsmålene lyder: • Vil Jorden, i lighed med Månen set fra Jorden, udvise faser? Begrundelse? Jeg har set en række billeder hvor jorden ikke er helt rund eller hvad man kan sige, me...
