Søgning på: fysik disposition. Resultater: 16441 til 16460 af 18123
-
Naturfag=kemi C???
ForumindlægJeg skal til at igang med at skrive min ansøgning til min videre uddannelse. Et specifikt adgangskrav er mat B og Kemi C. Jeg er sproglig, og havde mat som høj-niveau, og opfylder derfor Mat B. Men er i tvivl er kemi C. Der står i bekendtgørelsen for naturfag at man har mat, fysik og kemi på C ni... -
Forumstatistikker for skoleåret 2007/2008
ForumindlægAntal stillede spørgsmål: 35.326 (Gns. 111 spørgsmål om dagen) Antal svar: 135.962 (Gns. 430 svar om dagen) Svartid Ud af de 35.326 indlæg er 20.649 (58%) besvaret inden for en time. 25.929 (73%) besvaret inden for 4 timer. 29.928 (85%) besvaret inden for 24 timer. Mest aktive foru... -
optisk gitter
ForumindlægJeg er i gang med at lave en fysik rapport om ''Bestemmelse af en Cd’s sporbredde og af lysets bølgelængde''. Og i mit afsnit ''diskussion og konklusion'' skal jeg skrive lidt om hvordan man kan bruge fænomenet med optiske gitre i hverdagen. Vi har fået a... -
Optisk gitter
ForumindlægJeg er i gang med at lave en fysik rapport om ''Bestemmelse af en Cd’s sporbredde og af lysets bølgelængde''. Og i mit afsnit ''diskussion og konklusion'' skal jeg skrive lidt om hvordan man kan bruge fænomenet med optiske gitre i hverdagen. Vi har fået a... -
Bølgelængde, absorption og strålingsintensitet.
ForumindlægHej derude, Er gået lidt i stå med den fysik opgave. Problemet er at det eksempel der er givet i bogen, er et eksempel baseret på et forsøg. Og det forsøg har jeg/vi ikke lavet endnu. Opgaven lyder således: For en given gammastråling med fotonenergien 0.7 MeV er halveringstykkelsen... -
Erfaring med at være selvstuderende??
ForumindlægNogle der har erfaring med at være selvstuderende? (gym.uddannelse)? Jeg har lige været selvstuderende i matematik c HF enkeltfag (det gik rigtig godtjeg fik 2 12 taller ) men er nu selvstuderende i samfundsfag c jeg tænkte på om dette umiddelbart er hårdere/sværere? jeg tænker mere på forkell... -
Hydrostatisk tryk?
ForumindlægI min engelske lærerbog står der:" Hydrostatic pressure can occur in any liquid that is static". Men i den danske er der et billede(vedhæftet) som illustrerer det hydrostatiske tryk helt anderledes. 1) Først og fremmest i rum B er der diffusion af vand("bevægelse") over rum A... -
Banebevægelse i hydrogen
ForumindlægHey!Sidder med to fysik opgaver, som jeg ikke helt kan løse. Jeg ville virkelig værdsætte en smule hjælp :) Opgaverne, lyder som følgende:OPG 1)Man kan vise, at den kinetiske energi af en elektron i et hydrogenatom er Ekin=(h*c*R)/(2*n^2)når elektronen er i n'te energiniveau.Hvilken fart v1 h... -
Energi C-niveau
ForumindlægJeg har en opgave i fysik som jeg slet ikke ved hvordan jeg skal gribe an. Håber nogen kan hjælpe mig. Den lyder således:En vinterdag er en sø dækket af et 20 cm tykt lag is ved temperaturen 0 grader C. Vejret slår om, og det begynder at regne. Regndråbernes temperatur er 6 grader C.Hvor mange mm... -
Beregning af kræfter
ForumindlægHej med jer!Jeg skal beregne flg fysik opg. men jeg ved ikke hvordan man gør. Kan I hjælpe mig med at beregne denne opg.? Opgaven lyder sådan:En togstamme består af et lokomotiv og fem lige store vogne alle med masse 0,8 ton. Gnidningsmodstanden mod hver vogn kan sættes til 500 N. Beregn, hvor st... -
Medicin - karakter i suppleringsfag
ForumindlægHej alle. Jeg regner med at søge ind på medicin-studiet på kvote 1 i København sommeren 2013. Da jeg har taget en HF mangler jeg selvfølgelig flere fag. Jeg har taget matematik A i efteråret og mangler således fysik og kemi B, som jeg regner med at tage i løbet af næste år. Jeg har hørt fle... -
Varmefylde af faststof
ForumindlægHej, Jeg sidder her og river mig selv i håret, da jeg har et problem med min fysik rapport. Jeg skal bestemme et metals varmefylde udfra en vægt og jeg bruger disse formler: Et=c x m x (delta)T - modtaget energi Eel= P x t - tilført energi Jeg sidder nu her og skal finde en linærsammenhæng vha. ... -
Ohm
ForumindlægJeg har fået en opg i fysik, hvor det går ud på at finde erstatningsresistanten R. Men det er en lidt svær opg, altså jeg har faktisk ingen ideer til hvordan/hvor jeg skal begynde, fordi jeg har lærtat finde resistansen på seriekoblinger og parallelkoblinger, men ved ik hvor i denne opg der er se... -
Krafter
ForumindlægHey Jeg sidder lige med noget fysik som jeg ikke helt er sikker på. Opgave 10 En ballon vejer 300 kg og er påvirket af en opdrift på 3200 N. a. Hvor stor er tyngdekraften på ballonen? b. Hvor stor er den samlede kraft på ballonen? c. Stiger ballonen, eller synker den? Jeg har regnet... -
Kepler programmer
Forumindlægjeg skal til at skrive 3g opgave om kepler, og planetbevægelser.. i fysik og astronomi.. jeg ved jeg får brug for at skulle tegne nogle ellipser/planetbaner i min opgave.. men hvilket program kan/skal jeg bruge til dette? det skal jo meget gerne være sådan at man bare plotter "e" og ... -
HJÆLP, optagelsesprøve til gymnasiet!
ForumindlægDet, der sker er at jeg gik i 9. klasse 13/14, hvor jeg blev meget syg og ikke havde så meget mulighed for at følge med i undervisningen. Så sidste gang, jeg rent faktisk lærte noget, var i 8. klasse 12/13, hvilket er ret lang tid siden... I går fik jeg så et brev om, at jeg skal til optagelsespr... -
Valg af fag og emne
ForumindlægJeg sidder og skal i gang med at skrive SRP, og så sidder jeg og grubler lidt over hvilke to fag jeg skal skrive i. Jeg har tænkt lidt på matematik (A) og biologi (B), eller matematik (A) og kemi (B) Jeg har matematik og fysik på højtniveau, og iflg, de nye regler, så kan jeg sætte de to fag sam... -
Fys projekt - Skrå kast
ForumindlægHej jeg har et problem med mit fysik projekt som jeg gerne vil have lidt hjælp med hvis det er muligt :) Jeg skyder i mit forsøg en hoppebold afsted med en kastemaskine. Det som jeg har problemer med at regne ud er hvor langt bolden kommer 2. gang den rammer jorden.(Jeg har fået at vide a... -
Varmefylde, find Legmets masse??
ForumindlægJeg er ikke ligefrem en knag til fysik (C) og er gået helt i stå med denne opgave fra Orbit C fysikbogen: Vi sætter en elkedel (1,5 kW til at opvarme en portion vand fra 20 grader til 60 grader det tager 12 sekunder. Hvor meget vand er der i elkedlen? E = Energi = 1,5kW. ΔT = l... -
Mekanik
ForumindlægSidder og laver fysik, men er gået i stå ved en opgave. Håber virkelig i kan hjælpe. At t=0s en sten er kastet verticalt op og når en højde på 90 m. Udregn: a) Tiden det tager at vende tilbage til startpunktet b) farten som stene er kastet med c) stenens fart da den var 50m over dens strat punkt ...
