Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 16901 til 16920 af 18649
-
syrer, baser, salte, magnetisme
ForumindlægHar nogle gode forsøg til disse emner, men tænkte på, om der var nogle, der havde nogle andre forsøg også, som jeg kunne supplere med?? skal til fysik eksamen i næste uge:) har disse forsøg allerede: syrer,baser, salte: får syrer til at afgive hydrogen (mg i syre) ionvandring i syre + base elektr... -
HJÆLP TIL EKSAMENSFORBEREDELSE
ForumindlægHeej. Jeg skal til første mundtlige eksame, her om ikke særlig lang tid. Jeg skal i fysik mundtlig/praktisk, hvilket jeg er meget dårligt til - rent ud sagt. Vi har 3 overemner: Salte, syre og base, Magnetisme/elektremagnetisme ( når felter forandres), Alfa, beta og Gamma(partikler med ... -
Udledning af bevægelsesligning
ForumindlægHej. Jeg sidder og forbereder mig til fysik eksamen og kunne godt tænkte mig en udledning af v2-v02=2*a*(s-s0 ) Jeg ved det er noget at gøre med disse 2 udtryk, men kan ikke rigtig komme videre. Når et legeme bevæger sig med konstant acceleration: a=Δv/Δτ ⇒ a=(v-v0)/(τ-0 ... -
Tage mat b om ved ikke bestået?
ForumindlægJeg er igang med en fuld HF, og er færdig til vinter 2016. Pt er jeg igang med en mat b (samt historie b og geografi c). Men jeg er næsten sikker på jeg ikke består den, da jeg er hægtet helt af. Spørgsmålet er så, kan jeg tage faget om (går på VUC) med undervisning igen? Jeg er villig til igen... -
DTU
ForumindlægHej Jeg skal måske starte på et halvårigt kursus på dtu.. Hvis nogle af jer herinde fra har prøvet det halvårlig kursus, vil jeg gerne høre nogle erfaringer... Inde på deres hjemmeside "Adgangskursus til DTU" http://www.adgangskursus.dtu.dk/brochure.htm , står der længere nede "... -
reaktionstid
ForumindlægHej! Har en lille fysik opg for, som jeg har en smule svært ved: i gamle dage -forsigtighed betaler sig, alt laves jo om nu om dage- sagde man, at en bil, som kører med 60 km/h, skal kunne stoppes på højst 32 meter. dertil kommer, at det tager tid, fra man opdager enb forhindring, til man reager... -
Studieretningsopgave for 2.g'ere
ForumindlægHvad skriver I andre 2.g'ere om i jeres studieretningsopgave? Mine fag er matematik og biologi, jeg synes det er overraskende svært at koble de to fag sammen. Hvis man vil have et nogenlunde fagligt niveau i biologi, så er det svært at inddrage matematik på højt nok niveau, men hvis man vil... -
Kort og hurtigt om opskrivning
ForumindlægLurch var så venlig at hjælpe mig i en anden tråd https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=288154 mht. noget fysik, som jeg havde problemer med matematisk set: dlnA/dE = d(lnB - C/D*E)/dE Jeg skal bare lig have helt styr på, hvorfor man opskriver det sådan. Står der først dlnA dE = ... -
Sinus diagram
Forumindlæghej jeg har et mindre problem i forbindelse med min SSO i Fysik og Astronomi. Månens afstand fra jorden variere en lille smule (harmonisk) i løbet af hver måned. jeg har så regnet mig frem, udfra nogle målinger, til månens afstand fra jorden. men nu vil jeg gerne have en funktion der kan beskrive... -
Hubblekonstanten
ForumindlægEt lille fysikspørgsmål, som jeg lige må have svar på, da jeg forbereder mig til fysik C eksamen: Når universets alder udregnes ved t = H-1, står der i lærebogen; Orbit C, at man udregner alderen af Universet under forudsætning af, at Universet udvider sig med konstant fart. Vil det sige, at når ... -
Opdrift på vindmølle vinge - SSO
ForumindlægJeg sidder og skriver 3. årsopgave i fysik om vindmøller. Jeg har lavet et forsøg hvor jeg med en blæser, blæste vind ind på en vingeprofil som stod på en vægt. Herved kunne jeg af læse hvor meget lettere vingen blev ved forskellige vindhastigheder. Jeg vil nu gerne find størrelse af opdriften p... -
Atomfysik - kernereaktioner (stjerner)
ForumindlægHej Jeg skal op i fysik imorgen (HJÆLP) , og jeg er helt ude af den. Jeg håber nogen af jer bag keyboardet er lige mere rolige og saglige end mig og kan hjælpe mig med nogle få begreber ? Lumonositet og hvordan man bruger den til afstande. Gerne en formel med, plus en fyldig forklaring af a... -
Konkludering af Virkningsgrad
ForumindlægJeg skal i en raport lave en konkludering af spørgsmålet: "Hvad er virkningsgraden af en elektrisk varmespiral totalt nedsænket i vand?" Hertil har jeg lavet et forsøg og fået resultatet til at være: 13507,37J/ 15400,00J * 100 = 87,71% Men det kan jo ikke bare være en konklusion, så hva... -
Væskekraft og bestemmelse af stempeldiameter
ForumindlægHej er igang med vores eksamensprojekt hvor vi skal lave en værsktedspresser og vi har fået nogle værdier af vide af projektoplægget den skal kunne presse 35 tons (350.000N) Stemplets slaglængde 250mm Oliens massefylde 800kg/m3 Det første jeg gerne vil finde er stemplets diameter og står lid... -
Salte...
Forumindlægheeeyy. Jeg skal op i fysik/kemi på mandag, og er i gang med at lave dispositioner til nærmest hvert emne. Jeg er i gang med at lave en om salte. Jeg har nogle specielle ting jeg gerne vil komme ind på, kan bare ikke helt finde ud af hvilken rækkefølge de skal komme i ... så jeg vil meget gerne h... -
Formel for udbredelseshastighed-stående bølger på streng.
ForumindlægHej :) Jeg er i gang med en fysik rapport omkring stående bølger på en snor. Vi skal eftervise formlen udbredelses hastigheden og i den forbindelse lave nogle grafer. Første gang laver vi farten(v) som funktion af kraften som loddet trækker i snoren med(F) hvilket vi laver potensregression. Efte... -
E_kin
ForumindlægHej! Har svært ved nedenstående 4 fysik-opgaver. Nogen, der er villige til at hjælpe? Lydens hastighed er 340 m/s. I tordenvejr kommer lynet (næsten) øjeblikkeligt hvorimod tordenen, der jo er lyd, bevæger sig med lydens hastighed. -Hvis der går 9 sekunder fra man ser lynet til man hører torden... -
Energibevarelse
ForumindlægHjælp til nedenstående 4 fysik-opgaver: En bold med massen 0,3 kg triller 20m ned ad et skråplan, der danner en vinkel på 20 grader med vandret. -Hvilken højdeforskel er der på de 20 meter? -Hvad er boldens hastighed til sidst? En cyklist starter fra hvile på en vandret vej. Cyklist plus cykel ... -
Identifikation af syre og base
ForumindlægJeg har fysik prøve den kommende uge, så jeg har forberet nogen opgaver til de emner vi kunne komme op i. Der er bare en opgave jeg har problemer med. Det er at finde ud af hvilken syre eller base vi får rakt i hånden. Ved base har jeg tænk at det kunne lade sig gøre med brand prøve og se flames ... -
Forumstatistikker for skoleåret 2007/2008
ForumindlægAntal stillede spørgsmål: 35.326 (Gns. 111 spørgsmål om dagen) Antal svar: 135.962 (Gns. 430 svar om dagen) Svartid Ud af de 35.326 indlæg er 20.649 (58%) besvaret inden for en time. 25.929 (73%) besvaret inden for 4 timer. 29.928 (85%) besvaret inden for 24 timer. Mest aktive foru...
