Søgning på: fysik projekt. Resultater: 17721 til 17740 af 20689
-
Forsøg til naturfagsprøven
ForumindlægHej. Vi er 3 drenge som snart skal op til naturfagsprøven, og vi har trukket Danmarks råstoffer og deres betydning for samfundet. Vi skal have lavet nogle gode forsøg som selvfølgelig både har noget med fysik, biologi og geografi at gøre. Nogle som har nogle gode idéer? Det kunne være noget me... -
Henfald af alfa med polonium 210
ForumindlægHej, har en opgave her som jeg ikke helt kan gennemskue. Nogen der kan hjælpe? :) En person bliver forgiftet med po(polonium)-210. Personen vejer 70kg, og blev udsat for en dødelig mængde på 10 Gy i løbet af 20 dage. Det jeg skal finde ud af er hvor mange alfa-henfald skal der ske i kroppen, f... -
Hjælp..
ForumindlægJeg er ved at lave en opgave (matematik og fysik), hvor jeg skal løse differential ligningen: Fres=Ft*Fluft hvilket (jeg tror) der medføre: m(dv/dt)=m*g-k*v^2(t) Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal omskrive denne, og hviklen "matematisk" form denne første ordent diff. ligning tilhør... -
Ubåd/ballasttanke
ForumindlægJeg har fået stillet til opgave, a) Gør rede for fysikken der ligger til grund for at en ubåd kan dykke og stige op igen? Inddrag arbejdet på en gas b) Lav en beregning på ballasttankenes størrelse for en u-båd ud fra data på en rigtig u-båd. Jeg har fundet frem til følgende: svar a) Jeg skal... -
Summation af differentialkoefficienter
ForumindlægNogen der kan vise mig, at denne her regel gælder: \frac{d}{dt}(\sum(f(x))) = \sum(\frac{d}{dt}(f(x))) De bruger reglen i den bog, jeg læser, men jeg forstår det simpelhen ikke. Reglen bliver brugt til at vise impulsmomentsætningen fra fysikken. Så egentlig ser problemet sådan ud: \frac{d}{dt... -
Afsluttende opgave i NV - Forbrændingsprocesser
ForumindlægHej alle ! Jeg er kommet til afsluttende NV opgave, med Fysik og Kemi som fag derunder. Min opgave indeholder eksempelvis. "Gør rede for forskellige forbrændingsprocesser" Jeg er kommet til at jeg gerne vil ind på en ting såsom en bil, da jeg mener at det vil kunne være relavant f... -
Harmoniske svingninger
ForumindlægJeg er i øjeblikket igang med at skrive 3. g.-opgave om harmoniske svingninger i en fjeder, i fagene fysik og matematik. Jeg har læst flere steder, at der er gode argumenter for, at man lægge 1/3 af fjederens masse til den samlede masse. Jeg har dog ikke fundet argumentet i en bog, så derfor kan ... -
Fejlkilder
ForumindlægHej. Jeg har lavet to forsøg. Et med en fjeder hvori der hænger et lod som udfører udæmpede svingninger, og et med fjeder hvori der hænger et lod og er påsat et stort stykke pap under bunden som udfører svingninger. I fysik skal man jo altid nævne fejlkilder, og det er der sikkert også, men jeg... -
hjælp til opgave om raketter og den kolde krig
ForumindlægHej! jeg er igang med min studieretningsopgave i fysik og historie. Jeg har problemer med at løse en af mine opgaver, som lyder således: - En raket med total masse 1,11*10^5kg(hvor brændstoffet udgør 8,70*10^4kg) skal affyres lodret. Raketten forbrænder 820 kg brændstof i sekundet.hvor stor er ... -
Synopsis - AT
ForumindlægHej folkens, Vi er stødt på et problem i vores AT-Opgave. Vi er lidt på dybt vand i forhold til hvad vi kan lave et mundtligt oplæg om. Vores emne er Kvantemekanik i fagene Fysik og Dansk. Til oplægget skal vi medbringe en analyse af en tekst som vi har fået udleveret. Hvilke områder kan man k... -
Massefylde af vand som fordamper.
ForumindlægHej :) jeg sidder og laver fysik aflevering, og er ligesom gået fuldstændig kold. kan ikke finde mine noter for massefylde. og vil gerne have hjælp til en opgave som lyder: 1. En beholder indeholder 0,350g vand. Vandets temperatur er t1=22,5 grader C Vandet tilføres energien delta E= 300kJ . ... -
Radiobølger og lydbølger
ForumindlægHej. Jeg sidder her og skriver en disposition til fysik eksamen om en uge. Jeg har fået lavet stort set alle dispositonerne til div. emner, og er nu kommet til lyd i bogen nu prisma 9 (mellem mennesker). Jeg skal til at skrive om radiobølger, lydbølger, modulation og bærebølger. Hvordan er de hve... -
HA, HA(jur), HA(dat)
ForumindlægJeg overvejer meget når jeg er færdig til sommer, hvad jeg skal læse. Jeg er meget intra i HA - da jeg var i brobygning der og fandt det spændende. Men der er jo mange retninger. Hvad er fordelene ved at vælge almen HA frem for HA(jur) eller HA(dat)? Kandidere man til de samme jobs, eller har ... -
hvad betyder: Abscissen?
ForumindlægHej alle. Jeg har et spørgsmål omkring betydningen af orden "abscissen", da jeg ikke ved hvad det betyder. Det står i sammenhængen: Fysikeren finder, at vandrelængden for dette stykke materie er x-v*t, idet dets forreste ende til tiden t har abscissen x, og dets bagerste ende til tid... -
fission
Forumindlæg"I denne øvelse ser vi på et kernekraftværk, som producerer energi i fissionsprocesser af typen: 1/0-n + 235/92-U --> 89/36-Kr + 144/56-Ba + 3 1/0-n Find de indgående kerners atommasser fx i "Databog fysik kemi" og beregn den samlede masseenergi i begyndelses- og i slutti... -
Ohms lov kan forbindes med???
ForumindlægHej. Jeg skal til fysik eksamen på torsdag og i tilfælde af, at jeg kommer op i noget omkring magnetiske og elektricitet ville jeg gerne fortælle noget om ohms lov. Hvad kan ohms lov forbindes med indenfor magnetisme, elektromagnetisme, induktion, vekselspænding og transformation. Hvilken en af ... -
Henfaldsloven i brug?
ForumindlægJeg skal forklare om henfaldsloven i morgen i fysik.. Min lærer har sagt at jeg skal give et konkret eksempel, men aner ikke hvordan jeg skal gøre det??? Går udfra jeg skal bruge: N=N0*(1/2)^t/T½ Men må indrømme jeg ikke aner hvordan jeg skal give et eksempel med den? - hvilket stof jeg sk... -
SPR -radioartivthenfald og differentialligninger
ForumindlægHej. Jeg skriver om Diff. ligninger i Fysikken. Mit problem: Har bl.a. behandlet radioaktivt henfald. Dvs. en henfaldskæde af N1, N2 og N3, hvor jeg har at N'(2)=-k2*N2(t)+k1*N2(t). Jeg er nåete frem til at løsninger på denne diff. ligning er: y=ce^(-k2x)+(k1/(k2-k1))e^(-k1t) Jeg har... -
Kan jeg overhovedet forbedre mine karakterer?
ForumindlægHej Studieportalen! Jeg står i dette store dilemma, hvor jeg lige har fået mine årskarakterer udgivet. De lyder således Kemi(02/02) - Fysik(4/4) - Engelsk(4/4). Ville høre om jeg stadig kan nå at, få et bedre gennemsnit? Det skal også sige at, jeg ikke har været til mine afsluttende eksaminer i ... -
HJÆÆLP FYSIIK
ForumindlægJeg har nogle spørgsmål, som jeg vil høre om i kan hjælpe mig med at få besvaret i fysik.. 1. Hilke ioner er der i kunstgødning? 2. Giv et eksempel på forurening? 3. Giv et eksempel på metal ioner og ikke metaller. 4. Fortæl om kalk, som er tungtopløseligt. 5. Formpler, som fremstiller svo...
