Søgning på: fysik skriftlig. Resultater: 18041 til 18060 af 24857
-
varme og omdannelse
ForumindlægJeg har nogle fysik opgaver, som er ret nemme, men jeg selv ikke forstår. Eksperimentet er udført med 1,00 kg af stoffet - Bestem stoffets specikke overgangs varme. - Find ud fra grafen den specifikke varmekapacitet af stoffet i hver fase. Kan ikke indlægge kurven men vil bare vide hvordan man... -
Negativ temperaturkoefficient
ForumindlægHej fysik-eksperter,\nJeg sidder og bøvler med en rapport vedrørende resistansens temperaturafhængighed.\nvi har målt sammenhørende værdier af U og I for en pære med kultråd og jeg skal forklare hvorfor resistansen falder med temperaturstigningen. Hvordan kan man forklare det udfra stoffets opbyg... -
Energi
ForumindlægGod aften!\n\nJeg sidder med en lille opgave i fysik og har brug for lidt hjælp. Jeg skal beregne hvor mange kWh 2400watt er. Betegnelsen for watt er jo J/S, så er lidt blank. \n\nMen hvis nogen gidder fortælle mig hvor mange kWh 2400 watt er. \n\nKristian -
Komplekse tal
ForumindlægJeg har fået en opgave, hvor jeg skal finde strømstyrken i et kredsløb. Kredsløbet har en kapacitor C=200μF som tilsluttes en vekselspænding med amplituden på ξ0=12V. Derudover sættes en modstand ind i serien med R=24Ω Det er alt for meget fysik i det her for mig. Hvad pokker gør jeg,... -
SSO-Verdensbilledet (Ellipser, kopernikus, tycho osv)
ForumindlægHejsa,\njeg skriver SSO i fysik med emnet VERDENSBILLEDETS HISTORIE, hvor jeg vil komme ind på kopernikus, Kepler, tycho brahe, Newton, ellipsebaner, og så videre. \n\nEr her så nogen som har nogen gode tips til disse ting? Altså nogen gode hjemmesider eller lignende.\n\nTak på forhånd -
Tjernobyl
ForumindlægHej derude Jeg skal skrive om Tjernobyl ulykken i AT (Historie og Fysik), men mangler lidt noget kildematriale til historiedelen. Jeg syntes det kunne være intressant at se på hvorvidt ulykken kunne have en relation sovjetunionens fald, men alt kildematriale som nogle kunne have links/henvisn... -
Magnetisme/magnetfelt
ForumindlægHej. Er i gang med at skive en rapport i fysik om magnetisme! Er gået lidt i stå, angående et spørgsmål. Når det er man skriver om en magnet som har en magnetfelt omkring sig, som går fra nord til syd. Mit spørgsmål er, så skabes magnetfeltet ikke kun når der er strøm tilstede? Har misforstået e... -
Hvorfor kan sukkervand ikke neutralisere syrer.
ForumindlægJeg har fået en opgave i fysik hvor jeg skal sætte et forsøg op som skal påvise at sukkervand ikke kan neutraliserer saltsyrer men problemet er at jeg ikke ved hvorfor sukkervand ikke kan. Jeg ved jo at normalt vand kan så hvorfor ikke vand med sukker i? -
Bestem resultanten og den vinkel resultanten danner med kraften på 360 N
ForumindlægHej jeg har brug for hjælp til en fysik opgave. Spørgsmålet lyder; To kræfter på henholdvis 135 N og 360 N danner en vinkel på 110 grader med hinanden. Bestem resultanten og den vinkel, resultanten danner med kraften på 360 N. Håber nogen kan hjælpe -
Et varmelegemes resistans ?
ForumindlægHejsa =)Jeg sidder og er ved og gå amok over noget fysik, så håber nogen der vil hjælpe:Opgaven lyder:"Et varmelegeme har en resistans på 250Ohm. På 3 min. udvikler dette en varmemængde på 10kJ. Hvor stor har strømstyrken været?"Hvilken formel osv. ?takker på forhånd =) -
Enheden (km/s)/10^6lysår
ForumindlægHejsa, jeg sidder og laver en fysik opgave hvor jeg skal bestemme afstanden til en galakse. Her bruger jeg denne formel: r= z * H (hubblekonstanten)Her er H= 19,3 (km/s)/10^6lysår (10^6lysår= Mly). Mit spørgsmål lyder så, kan jeg ændre enheden, så den er lidt venligere at se på? Som f.eks. km ell... -
Laser's bølgelængde
ForumindlægHey!Har lavet forsøg i fysik hvor vi skulle finde bølgelængden for laser. Opstillingen kan man finde her i denne rapport: https://www.studieportalen.dk/opg/pdf/o4850.pdfJeg undrer mig bare over hvilken betydning det ville have for præcisionen hvis man ændrede på L (afstanden fra gitteret til 0.or... -
Hjælp til transformersætningen
ForumindlægHej derude. Jeg har lidt problemer med en opgave i fysik/kemi der hedder ''Transformersætningen, stil den op og forklar den evt. med eksempler''. Jeg kunne godt bruge noget hjælp til hvad transformersætningen er. Jeg har hørt lidt om U(p) * I(p) = U(s)* I(s) altså Volt(p)... -
Hvordan overføres effekten i en transformator?
ForumindlægHejsa! ;-) Er ved at lave en fysik rapport og er nået til et spørgsmål der lyder sådan: Hvordan overføres effekten i en transformator? Jeg er ikke sikker på hvad effekten er i transformator, er det watt? og hvordan det overføres? overføres mellem primærspolen og sekundærspolen, eller h... -
SSO
ForumindlægSå blev jeg færdig med min SSO om Maxwell's ligninger... Den skal afleveres i morgen, så hvis der var nogle fysik-kyndige herinde, som havde lyst til at kigge på den og evt. komme med deres kritik, ville det jo være fantastisk...Hvis det er tilfældet, så smid en mail på nikolaj_pedersen@ofir.... -
Berømt citat
ForumindlægHej, jeg vil være enormt glad hvis der er en der kan huske hvem der har sagt følgende (Han var vidst formand for det engelske fysik/natur sammenslutning i 1800-tallet): Selvfølgelig sagde han det på engelsk: "Alt der kan opdages er blevet opdaget". ... eller noget i den stil. Tak ... -
Hjælp til atombombe SRP - bøger og kilder
ForumindlægHej Alle, jeg skal til at skrive min SPR om atombomben i fysik og samfundsfag. I samfundsfag skal jeg komme ind på international politik omkring krig og våben osv. men jeg ved simpelhen ikke hvilke bøger, hjemmesider osv. der indeholder dette andet end wiki, håber der er nogen der har noget som k... -
Idé til emne?
ForumindlægJeg skal til at skrive AT synopsis og har valgt fagene historie og fysik. har virkelig svært ved at finde på nogle gode emner som der samtidig er masser af stof om på nettet, så ville lige høre herinde om der var nogle der havde en god idé der involvere de to førnævnte fag :D Mange tak.. -
forbrænding
ForumindlægHej alle sammen . Jeg har virkelig brug for hjælp til denne her opgave i fysik: En dag er Nana, som vejer 64 kg, lidt lækkersulten så hun spiser et stykke kage med energiindholdet 1080 kJ. Hvor lang tid skal Nana cykle for at forbrænde de 1080 kJ? Jeg håber virkelig virkelig at I kan hjælpe mig. ... -
Mad
ForumindlægHej! Jeg skal lave en aflevering i fysik/kemi om mad. Jeg har læst utallige sider men synes ikke rigtig at kunne finde svar på nedestående:1) Hvad skal man bruge for at blande vand og fedt?2) Hvordan kan man påvise stivelse?3) Hvilke tre grupper kan kulhydrater opdeles i?På forhånd tak
