Søgning på: fysik og kemi noter. Resultater: 18781 til 18800 af 39386
-
Bitsmuth-185 henfald
ForumindlægDer måles en Q-værdi for protenhenfaldet af Bi-185* til 0,2554 pJ. Den exiterede tilstand, ligger 0,0352 pJ over grundtilstanden for Bi-185. Ud fra dette skal man bestemme massen af atomet i grundtilstanden. Hvordan gøres dette? Q-værdien kan som jeg ser det umiddelbart blot bruges til at udregne... -
Vektorfunktion
ForumindlægHej En opgave jeg ikke forstår, Håber der er nogen der kan hjælpe: Et Post-fly skal nedkaste en sæk julepost. Flyets hastighed er konstant 70[m/s] i vandret retning. Flyets højde er konstant 250m. Til tidspunktet t=0 er den vandrette koordinat lig med 0m. a) Opstil en vektorfunktion der beskriver... -
9: Elektromagnetisme og induktion.
ForumindlægHvis jeg nu trækker elektromagnetisme i FSA, kan jeg så komme ind på induktion? Jeg er nemlig i tvivl om, Induktion kan betegnes under elektromagnetisme, da der jo ikke er tale om strøm direkte fra kontakten men stadig brug af en spole. Hvis nej, hvad jeg kan jeg ellers gøre? Jeg har pt. om gri... -
Er energi det samme som arbejde?
ForumindlægHej Jeg tænker, at energi ikke er det samme som arbejde, men på wikipedia står der, at energi betyder arbejde. Der står, at energi kan udføre et arbejde, men det giver ikke helt mening.For arbejde er jo defineret som kraft gange vej? Er der en, som vil være sød at forklare mig det? -
nyttevirkning hos dampmaskine og forbrændingsmotoren
ForumindlægHej jeg ville spørge om der er nogen der ved hvorfor nyttevirkningen hos dampmaskinen er meget mindre end nyttevirkningen hos forbrændingsmotoren(benzinmotoren)? Jeg har læst om det men har ikke kunnet forstå helt hvorfor der er forskel på nyttevirkningen... håber at der er nogen der vil hjælpe :... -
SRO - forslag ?
ForumindlægHej. Er der nogle der har gode forslag til et godt emne man kan skrive om i sin SRO ? mvh. Mia -
speciel relativitetsteori
ForumindlægGodaften. Jeg står i den situation, at jeg snart skal vælge mit emne af SRP. Jeg har tænkt på at skrive om den specielle relativitetsteori. Jeg vil i denne forbindelse høre om, om der er nogle af jer, der har erfarringer inden for dette emne, og om det er for svært ? Er der evt. "nok" ... -
Hjæælp
ForumindlægNår man fører en stangmagnets nordpol ned i en spole, vil galvanometeret slå ud mod + (nordpolen), og omvendt med sydpolen. Hvordan kan det gå til når nord frastøder nord, og syd frastøder syd? -
Escape velocity på dansk
ForumindlægHej i gæve mennesker, Jeg sidder her med en SRP, og har kun engelske kilder. Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, om der er nogen der ved, hvad "Escape velocity" hedder på dansk. Ifølge Wikipedia hedder det "undvigelseshastighed", men det virker ret misvisende idet begreb... -
Sænkning af fag fra a-niveau til b?
ForumindlægHej alle, Vi er to piger der pt. går i 2.g med biotek som studieretning. Problemet er så bare at vi allerede her i 2.g kan se at vi ikke har en chance med 3.g's A-niveau matematik. Spørgsmålet er så om man kan sænke matematik A til matematik B, og så om det muligvis kræver at man skal hæve... -
Fotoelektrisk effekt
ForumindlægHvad er et fotoelektrisk effekt? Er der nogen, der gider forklar mig det? tak -
stød
ForumindlægNogle, som vil hjælpe mig med nedestående opgave? -
tyngdepunktet
ForumindlægLigningen for en kurve er givet ved: x = y3 , y ≥ 0 og 0 ≤ x ≤ 8 a) Skitser kurven. (akseenhed 1 cm ~ 1 enhed) Kurven og en linje gennem kurvens endepunkter afgrænser et lukket område. Bestem for dette område: b) Koordinatsættet (x,y) til tyngdepunktet. -
Hvordan grundstoffer går sammen!
ForumindlægHvordan går grundstoffer sammen? -
Diffraktionsmønster
ForumindlægHvad menes der med diffraktionsmønster? -
Empiri i SOP
ForumindlægHej jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad empiri er. I min SOP skriver jeg i idehistorie, hvor jeg har er analyserer ud fra et interview, er det empiri? -
Varmeenergi!!!
ForumindlægJeg har fået en opgave, som jeg er gået fuldstændig i stå med...Håber der er nogle der vil hjælpe:Kaffemaskinen på et lærerværelse har et varmelegeme på 2 kW, og den kan rumme 5 liter vand. Hvor lang tid tager opvarmningen, hvis maskinen fyldes helt op og vandets begyndelsestemperatur er 12 C.Jeg... -
Faglig dokumentation i 2 fag. Hjælp.
ForumindlægHej Studieportalen. Jeg skal til og lave en faglig dokumentation i Dansk og matematik. Emnet hedder Danmark så det er ret åbent det skal bare handle om noget i danmark eller noget der er sket. Nå men korte og lange vi skal lave en artikel eller en klumme eller en kronik i dansk hvor der skal... -
Hehe, er en nød til computere - hjælp!
ForumindlægHejsa :)Jeg sidder og er ved at skrive fysikrapport, og her skal bruges lodrette streger for at vise, at det er er et liniestykke, vi snakker om (bruges også for at illustere numerisk)..Hjælp! Hvordan laver man sådan nogle?Hilsen Marie. -
Omskrivning af idealgasligningen
ForumindlægHej Kan nogen forklare mig, hvordan omskrivningen af idealgasligningen herunder: Også kan skrives på følgende måde: Jeg forstår godt idealgasligningen i sig selv, og hvordan man matematisk isolerer de forskellige parametre, men jeg mangler forståelse for, hvordan førstnævnte omskr...
