Søgning på: fysik a stx. Resultater: 18421 til 18440 af 154719
-
Snart eksamen , Hvordan skal der forberedes?
ForumindlægHeej Som de fleste ved, er der fysik skr. A - niveau næste uge... Problemet er lidt at jeg ikk ved, hvad jeg skal læse ? synes altid at c-opgaverne er nogle, hvor man skal antage en masse og sætte forskellige formler sammen. Der er ikk rigtig nogen skabeloner som fx i dansk og matematik, som man ... -
Fysikprojekt
ForumindlægI forbindelse med et valgprojekt i fysik A står jeg og mangler en god ide til hvad jeg kunne gå i gang med. Jeg skriver for at få inspiration og ideer til emne og forsøg. Jeg er åben for alle forslag. Jeg synes det er svært at finde på et godt forsøg. Kender i et godt emne med en god tilhørende ø... -
AT - Tjernobyl
ForumindlægHej derude Vi er en gruppe (3), som har valgt AT-emnet Tjernobyl. Vi skriver i fagene fysik B og historie A (hum.). Vi vil meget gerne skrive om konsekvenserne ved de forskellige slags reaktere, samt komme ind på en masse med kernefysik. Dog har vi problemer med at få relevant materiale og ... -
Opgave til Kosmologi
ForumindlægHey Folkens Jeg er igang med en opgave i Fysik, som jeg synes er lidt svært at svare på - Figuren viser en lyskilde, som bevæger sig mod højre - væk fra observatøren. Til sidst t=0 udgår en ringbølge fra lyskilden. En periode senere (til tiden t=T) har ringbølgen fået en radius på é... -
udledning af arbejdsligningen
ForumindlægJeg forstår ikke helt udledningen af arbejdssætningen i vores bog.Her ender vi op med at have:A = ½*m*v^2 + ½*m*v0^2 - m*v0*v + m*v0*v - m*v0^2Hvorefter vi går direkte tilA = ½*m*v^2 + ½*m*v0^2Hvor forsvinder m*v0^2 hen???(det er udledningen side 204 i fysik for 2. G) -
Nanoteknologi
ForumindlægHeyJeg er lige blevet student og er virkelig i tvivl om hvad jeg skal studere. Men et fag jeg synes virker interessant er nanoteknologi. Er der nogen her som studere dette fag? Hvis der er, vil jeg meget gerne høre om hvordan det er osv. Har set at den ikke har nogen adgangskvotient.. har selv et... -
Lektie "hjælp" med betaling
ForumindlægHey ... ! Jeg vil høre om der er nogen, der er interesseret hjælpe mig i fagene matematik og fysik ? - er begge fag på A-niveau. Med hjælp mener jeg, at du laver opgaven for mig, eller i større omfang hjælper mig med at lave den - det vil selvfølgelig være virkelig godt betalt. Hjælpen vil ... -
Heliumions ladning
ForumindlægHey jeg sidder med opgave 6 på side 75 i "Eksamensopgaver i fysik 1998-2002 på A-niveau" og har problemer med spørgsmål b: Skal beregne B og har opgivet massen, hastigheden og radius, men mangler bare q (ladningen på negative heliumioner). For har jeg den får jeg: B=(m*v)/(q*r)....Håber... -
Bølgelængde
ForumindlægHej Jeg er igang med nogle fysik lektier hvor jeg for stillet følgene spørgsmål 1) Et lys bliver sendt gennem et optisk gitter med en gitterkonstant på 2500nm. Afstanden fra gitter til tavlen er 4,00 m, og afstanden til n = 2 er 80 cm. a) Bestem bølgelængden λ for... -
Astronomi - beboelig planet
ForumindlægJeg er gået i stå med en astronomiopgave - astronomi findes ikke som fag på listen, så jeg regnede med, at fysikerne ville godtage spørgsmålet. Vi betragter en plant, hvis radius vi sætter til 0,77 Rjord. Vi antager, at planeten har samme massefylde som Jorden. Den kredser om en stjerne li... -
Er det for svært? (dumt spg. i farvandet)
ForumindlægHej Er der nogle der læser nanoscience eller noget lignende kemi eller fysikrelateret, der har lyst til at fortælle lidt om studiet? Overvejer selv nano, men er i tvivl om det vil blive for svært. Det er der selvfølgelig ingen der kan fortælle mig og det er meget individuelt, men ligger sådan re... -
Information om kandidatuddannelserne
ForumindlægJeg søger information om uddannelsens opbygning på kandidatuddannelserne, KU. Jeg har fundet http://studier.ku.dk/studier_A-z/, men der står kun noget om bacheloruddannelserne (fysik og nanoteknologi har jeg kigget på), dvs. de enkelte elementer i uddannelsen. Findes der materiale om kandidatudd... -
Opgavehjælp
ForumindlægHejsa. Fysik er egentlig et fag som jeg har det okay med. Men jeg er gået i stå i en opgave, som jeg meget gerne vil kunne løse. Men jeg ved virkelig ikke hvordan. Håber på hjælp, opgaven lyder således: 1. En cylindrisk bøje med en masse på 950 kg flyder lodret på havets overflade. Bøjens diam... -
Impulsbevarelse i moderator (AT-eksamen)
ForumindlægVil det være relevant at inddrage impulsbevarelse i en kernereaktor, hvor der benyttes en moderator, som ny viden til AT-eksamen? Forskellige moderatorer har jo forskellige masser, og de vil derfor nedbremse/moderere neutronerne forskelligt. Er der evt. nogen der har nogen kilder om det? Det ... -
Einsteins brev til President Roosevelt
ForumindlægHej, er der nogen, der vil være rigtig søde og hjælpe mig med en forklaring på Einsteins brev til Præsident Roosevelt? http://www.pbs.org/wgbh/americanexperience/features/primary-resources/truman-ein39/ Det er ikke fordi jeg har vanskeligheder i engelsk, men jeg har bare lidt svært ved at f... -
Hjælp til en opgave! :-D
ForumindlægHej alle sammen :-D Jeg sad og øvede mig til fysik prøve imorgen og stødte ind i en opgave som jeg er meget i tvivl, håber der er nogen dejlige mennesker derude som vil hjælpe mig :-D 137/55 Cs er radioaktict og henfalder ved beta- henfald. Halveringstiden er 30,17 år. Forestil dig, at du har en ... -
Lie grupper
ForumindlægJeg ved ikke helt hvordan følgende løses (er på eng) If φ:M→M' is a smooth map and X and Y are two vector fields on M, φ-related respectively to X' and Y' on M', then their Lie brackets [X,Y] and [X',Y'] are φ-related. Det er et lemma i anvendt (matematisk... -
Elektriske felter og kapacitorer
ForumindlægHej, Er der nogen der ligger inde med nogen super gode noter omkring kapacitorer og elektriske felter. Jeg skal til fysik A mdt. eksamen og har fået spørgsmål der lyder på coulombs lov, homogent elektrisk felt og energiforhold. Desuden har min lærer flere gange skrevet kapacitor på som st... -
HJÆLP HER DET HASTER PLEEEASE
Forumindlæghej jeg har en fysik opgave for til i morgen - den skal sendes idag inden kl. 12.. for ikke at få fravær opgaven lyder på: Et solcellepanel, som driver en vandpumpe, består af moduler. Et modul i solcellepanelet leverer effekten 165 W, når spændingsfaldet over modulet er 24 V. a) Beregn strø... -
Absorptionsspektrene
ForumindlægHej har problemer med en opgave i min bog i fysik den hedder 5,2 og er på side 286. a. jeg få at vide lithium i sin grundstilstand har energien -5,37 eV. jeg skal så nu beregne fotonenergierne i 3 de tre absorptionslinier. få at vide deres frekvens er 320,00 nm. 323,26 nm 670,79 nm har prøvet...
