Søgning på: det moderne gennembrud noveller. Resultater: 19281 til 19300 af 27490
-
Strukturen i monarkiet
ForumindlægGodaften. Har der været nogen attentater mod den danske kongefamilie gennem historien? Kom gerne med et eksempel. Hvordan forholder styret sig (her tænker jeg på den gamle enevælde), hvis kongen og tronfølgeren blev myrdet ? Valkyrie var eksempelvis en konkret plan, man skulle følge, timerne efte... -
Feedback på Problemformulering til Samf B 24 timers - HJÆLP!
ForumindlægHej allesammen. Har trukket "Stormagtspolitik" til eksamen og sidder og skriver på min problemformulering: Problemformulering: Er Kina verdens kommende supermagt? Problemstillinger: - Hvilke kriterier er der for at være supermagt? - Hvilken udvikling har Kina gennemgået på vej mod at ... -
Hjælp til en dansk stil
ForumindlægJeg har læst en tekst af Terje Nordberg: Intelligente mennesker keder sig aldrig. Så skal jeg skrive et introducerende oplæg til en HF-klasse om hverdagen og dens betydning for moderne mennesker. Oplægget skal indholde en saglig vurderin af de problemer og perspektiver, der er knyttet til emnet.... -
Milankovitch' teori
ForumindlægHey Jeg har et spørgsmål til Milankovitch' teori om at jordens bane om solen skulle betyde noget for klimaet. Hvis jorden befinder sig i den lange elliptiske bane (længst væk fra solen) og den nordlige halvkugle vender ind mod solen, får vi så varmere somre end vintre eller omvendt? Fordi jor... -
hjælp til "Stor" skriftlig DA opgave i 2.g
ForumindlægHey alle sammen. Står her og har valget mellem at skrive om historie eller dansk. Det skal afleveres i januar, Men vil da helst være ude i god tid. I dansk må jeg skrive om hvad jeg vil og jeg vil også helst skrive i faget dansk. Så det er jo fint. Jeg vil helst beskæftige mig med noget moder... -
er der nogen vil oversætte til dansk
Forumindlægscience has been asserting itself at the expense of older points of veiww with their origins elsewhere. The growth of science has parctically re-coloured our mentality so that modes of thought which in former times were exceptional are now broadly spread though the educated world -
Hedebølge
ForumindlægKan jeg få noget hjælp til at tyde symbolerne i Helle Helles "Hedebølge? Jeg tænker især på den bulgarske mønt, men også... - Roveren - Det varme asfalt - og hvis der er flere?.. Men ellers tænkte jeg på om Søren er utro og hans forhold til forældrene og til jeg-fortælleren? Hvi... -
Optimering
ForumindlægJeg har fået mig et lille projekt i matematik hvor jeg skal optimere ved hjælp af differentialregning. Jeg er kommet igennem de første 2 opgaver, men opgave 3 forvolder mig problemer. Jeg har startet ud med at beregne hypotenusen i den retvinklede trekant der bliver dannet (linje AC). Herfra ... -
Gærkenland
ForumindlægHej, jeg sidder og læser til eksamen. Og så står der i mine papirer: " Den græske stat var ikke forfalden til den form for statsterror mod anderledes tænkende". Her menes der vel, at staten ikke følte sig truet af anderledes tænkene, som vi fx gør i dag. Men så er mit spørgsmål, hvorfo... -
høj-lav tryk dannelse
Forumindlæghej jeg har forstået at for at dannne lav og højtryk skal den igennem 2 måder: termiske og dynamiske tryk termiske dannes typisk gennem hos en land ( opvarmning eller afkøling) sø landbriser ( når solen fordamper haven danner høj tryk, blæser ind mod land dannes lavtryk ) er det ik forstå... -
Horisont
ForumindlægHej er der ikke nogen som kan forklare mig hvad en horisont er? er lidt blank.. og har en opgave jeg skal lave hvor jeg skal lave noget med en horisont.. i opgaven står der at en mand står på et bjerg som er over 1000m's højde over havet.. han kigger ud mod horisonten og har et frit udsyn ti... -
Virkning af α7-NACh-receptorer - mht. slangegift
ForumindlægHej. Jeg er i gang med at skrive en opgave om slangegift, og der står på nettet, at giftens virkning er stærkest mod α7-nikotin-acetylcholin-receptorer. Det jeg kunne tænke mig at vide var bare, om der er nogle af jer, der for det første kan forklare hvorfor dette er en nikotin-acetylchol... -
Klorofyl A og B
ForumindlægHej folkens. Jeg er igang med at skrive noget om forskellen på klorofyl A og B. Forskellen ligger jo i, at det ene har en methylgruppe og den anden en aldehydgruppe. Mit spørgsmål er derfor, hvilken er disse der er mest upolære? Jeg ville umiddelbart sige klorofyl B, men da jeg søgte ... -
Bøvler lige med en sætning!
ForumindlægVil sige på dansk: Pedro siger i artiklen at han aldrig har besøgt hende meget. Men på trods af det manglende besøg betyder moderen meget for pedro. Pedro dice en el articulo que nunca la ha visitado mucho. Pero a pesar de visita faltante importa la madre mucho para Pedro. Synes det... -
effekt, bølgelængde og hastighed.
ForumindlægOpgave 1 En kogekande har effekten 1500 W og nyttevirkningen 75%. Der hældes 1,2 liter vand i kanden og vandet bringes i kog. Hvis vandes starttemperatur er 18 grader, hvor lang tid tager opvarmningen så? Opgave 2 En lysstråle med bølgelængden 560 nm sendes mod et gitter med 600 streger p... -
Vunden energi ved spaltning af Uran 235
ForumindlægHej. Som jeg har forstået det, skydes en neutron mod en uran 235-kerne, som kort blliver til uran 236, og derefter spaltes i fx krypton 92 og barium 144. Mit spørgsmål er så, at der er noteret, at der ved denne proces bliver sendt 3 neutroner videre fra denne atomkerne, men det kan jeg ikke få ti... -
massefylde
Forumindlægdette her er en opgave, som jeg fik af min lærer.. der er bare det, at jeg intet aner om den... der står at der skal beregnes en massefylde, men skal man ikke have en formel eller sådan noget... En luftmasse bevæger sig fra A 300 m. over havet mod B på den anden side af en bjergryg på 2450 m. h... -
hjælp!
Forumindlægmin opgave lyder: hvad er størrelsen og retningen af den kraft placeret på en elektron i dette elektriske felt. dette elektriske felt: E = 1,13*107 V/m, E er rettet væk fra den positive plade mod den negative F= eE = 1,60*10-19 C * 1,13*107 V/m = 1,81*10-12 N nu til mit spørgsmå... -
Buddhisme
Forumindlægjeg har nogle spørgsmål tilhørende følgende tekst:http://undervisning.religion.dk/buddhisme/Mahayana-buddhismen som jeg ikke kan finde ud af. vores lærer er typen der sætter os til at tænke lidt mere over teksten, og udlede svarene af det, i stedet for bare at redegøre for den. derfor volder den ... -
Hjælp! Supernova
ForumindlægHej:'D Der er tilfældigvis ikke nogle, der kan huske, hvad Supernova handler om. Kan selv huske, faren har nogle hælervarer, og at der forgår incest mod lillesøsteren. - Men kan I huske, hvad der forgår oppe på et tag, hvor (ham der hedder Søren Snif) er ved at falde ned. Dør Søren Snif af ...
