Søgning på: fysik rapport radioaktivitet. Resultater: 19281 til 19300 af 22746
-
Forklaring på reaktionstværsnit (SRP)
ForumindlægHej Jeg er i gang med min SRP afvikling om atomkraftværker i fysik og historie. Jeg skal redegøre for en neutrons skæbne i naturligt uran, hvilket går fint. Jeg sidder dog fast i en forklaring af reaktionstværsnittet, da jeg ikke ser sammenhængen imellem neutronens hyppighed(tendens) til at... -
Opstille og numerisk løse bevægelsesligningen for Merkur
ForumindlægTil min SRP har jeg fået et spørgsmål som lyder: Med udgangspunkt i Newtons gravitationslov skal du i programmet Modellus opstille og numerisk løse bevægelsesligningen der beskriver Merkurs banekurve. Resultatet sammenlignes med kendte data for de pågældende planet. Den anvendte matematis... -
Radioaktive kerner
ForumindlægGoddag..jeg sidder med en fysik opgave som jeg er lidt i tvivl om:Strontiumisotopen 90 Sr har en halveringtid på 28 år.a) omregn halveringstiden til sekunderb) beregn henfaldskonstanten kc) Opskriv henfaldsloven for 90 Srd) hvor lang tid skal der gå, for at der af en portion 90 Sr kun er 10% tilb... -
Glødepære og hjemmelavet pære
ForumindlægVi har i fysik lavet et forsøg hvor vi lavet en glødepære. Som forventet og ifølge teorien får vi en kurve hvor hældningen falder. Til gengæld har vi også lavet vores egen lyskilde, hvor vi satte strøm gennem noget kanthaltråd for at få den til at lyse. Her får vi en lineær kurve, og vores ohm er... -
Halveringstykkelse- hjælp
Forumindlæggodaften derude... jeg sidder med den fysik opgave som jeg er lidt i tvivl om... den lyder :2.beta-stråler, der passer et stof, afgiver energi. Vi regner med, at energien afsættes jævnt. beta-stråling med energien 3,0 MeV har i aluminimum en rækkevidde på ca. 5,5 mm Hvor meget af strålingens ener... -
frihedsgrader og kinetisk energi
ForumindlægHej I forbindelse med en eksamen i fysik B, er jeg stødt på begrebet frihedsgrader. Jeg er med på at der til hver frihedsgrad er knyttet en kinetisk energi ½mv^2. hvad der forvirrer mig er: 1. Et énatomig molekyle har tre frihedsgrader, og kan derfor bevæge sig i tre retninger. Derf... -
HJÆLP PLEASEEE :(
ForumindlægEr igang med at skrive SRP, i Mat/Fysik om emnet svingninger... Jeg skal løse en opgave som indgår i min problemformulering, men kan slet ikke finde ud af at løse den, har prøvet hele dagen nu, håber der er en som er sød nok og vil hjælpe mig.. opgaven lyder således : løs differentialligningen ... -
Opgave om elektriske felter
ForumindlægJeg har sidder og har nogle problemer med denne fysik opgave. Ved ikke hvad jeg skal gøre for at løse den. Opgaven lyder: Elektronerne accelereres op i fart af en elektronkanon, inden de sendes ind i feltet mellem afbøjningspladerne. Hvor stor skal accelerationsspændingen være, for at en spæ... -
Harmoniske svingninger
ForumindlægHej.......................... Jeg er igang med en fysik om Harmoniske og dæmpede svingninger. Under databehandling Bestem et udtryk for den kinetiske og potentielle energi for hver masse og bergen den mekaniske energi. Kan man god bruger disse: E kin = 1/2 * k * A2 * (cos (ω * t))2 E pot ... -
Energibevarelse
ForumindlægHej - Jeg sidder med en eksamens spørgmsål i fysik. Dette spørgsmål har jeg lidt svære med at forklare på en fornuftigt måde. Først og fremmest hvad menes med energiomdannelser og energibevarelse. Jeg har læst i bogen, at mekanisk energi er også kaldes for energibevarelse. Er der nogen der kan fo... -
HJÆLP SRP Q-VÆRDI
ForumindlægStår og skal aflevere SRP i fysik og engelsk imorgen og det sidste jeg mangler ud over abstract er at beregne q-værdien for en hefnalds proces, hendfalds processen er for Ba-137*-> Ba-137+y, altså et gamma henfald, jeg har fået oplyst at fotonet forlader kernen med energien 632 KeV ,,,, men ... -
Hjælpp til AT
ForumindlægHej! Jeg skal til at skrive AT, hvor vi har overemnet "Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914". Jeg har tænkt mig, at skrive om opfindelsen af telefonen, men jeg er fuldstændig tom for ideer til en problemformulering og og problemstillinger. Jeg skriver i fa... -
Telefonens indflydelse på 1. verdenskrig
ForumindlægHej, Jeg har valgt at kombinere fagene fysik A og historie A i AT, og har valgt at skrive om telefonens udvikling og indflydelse på 1. verdenskrig. Problemet er bare, at jeg ikke kan finde nogen beretninger om, hvordan telefonen forbedrede muligheder for kommunikationen i militært brug. Det kunn... -
sin(i) som funktion af sin(b) ?
ForumindlægHeyDet er godt nok et fysik forsøg omkring lysets brydning. Og så skal jeg tegne en graf over nogle værdier af nogle vinkler.Men jeg har glemt hvordan man laver en formel, sådan at man kan tegne grafen !sin(i) skal indtegnes som funktion af sin(b)Er det så nok bare at sætte sin(b) op ad y-aksen o... -
Problemformulering Challenger-ulykken
ForumindlægJeg har valgt fagene historie og fysik, og har valgt at min synopsis skal tage udgangspunkt i challenger ulykken i 1986. Jeg mangler dog stadig at få formuleret en ordentlig problemformulering - håber at der er nogen der evt. kan hjælpe lidt på vej. Problemformulering: .... Hvad forårsagede at ... -
Syrer og baser
ForumindlægHej. Jeg er igang med at læse op til fysik/kemi FSA eksamen.Og så vil jeg være meget glad hvis nogen kan hjælpe mig med følgende:syren HCl, altså saltsyre, ´bruger man mest når det er fortyndet med vand, men som ren form er det jo en gas.Er det ens for alle syrer?Og kan man på samme måde generali... -
Saltsyre = Klorbrinte??
ForumindlægHej Allesammen!...Skal op i Fysik/kemi (FSA) her på torsdag, men blev lidt forvirret, da jeg læste syre/base!Jeg mener, at HCl er den kemiske formel for saltsyre, men ifølge min opslagsbog om kemiske og fysiske tabeller, bliver HCl betegnet som "klorbrinte".Ja, jeg ved at saltsyre er en... -
HJÆLP!!!
ForumindlægHar en studieretningsopgave, som jeg har lidt problemer med. Vi har lavet et batterie og i fysik-delen skulle jeg svare på følgende spørgsmål: Mål polspændingen som funktion af strømstyrken. Er ikke helt med på hvad jeg skal gøre. Ved at lave en graf med U(mV) på y-aksen og I(mA) på x-aksen fik j... -
hvordan skal ens karakter forståes?
Forumindlæghey er der nogen der kan forklare mig, hvordan gymnasiet regner ens gennemsnit ud? har lige været oppe i fysik og fik 5, plejer at få 7 på karakterarket... ens årskarakter har de ikke også en stor betydning (næsten mere end eksamen eller...) trækker mit årskarakter ikke min eksamenskarakter op? f... -
Hjælp søges...
ForumindlægJeg læser Mat A på VUC med henblik på at søge ind på Mat på KU. Desuden starter jeg på Fysik på DTU 18 januar. Jeg har brug for hjælp til at blive bedre til grundlæggende algebra. Derudover har jeg brug for hjælp til at arbejde yderligere med de emner vi har i Mat A, for at komme mere i dybde...
