Almen studieforberedelse (AT)

Telefonens indflydelse på 1. verdenskrig

27. maj 2015 af LasseStarklit (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,
Jeg har valgt at kombinere fagene fysik A og historie A i AT, og har valgt at skrive om telefonens udvikling og indflydelse på 1. verdenskrig. 
Problemet er bare, at jeg ikke kan finde nogen beretninger om, hvordan telefonen forbedrede muligheder for kommunikationen i militært brug. Det kunne også være på den hjemmelige front. Altså f.eks. beskrev, at soldaterne nu kunne ringe hjem.. 
Jeg har været på alverdens biblioteker men der er intet at hende hjem..
Er der evt. nogen, som ligger inde med nogle kilder der beskriver noget lignende?
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2015 af Moderatoren

Havde telefonen nogen reel indflydelse? Kunne de ikke blot bruge radio som var transportabel og trådløs?

Du kan også prøve at finde ud af hvor mange borgere, der havde telefon i hjemmet, som soldaterne kunne ringe hjem til. Jeg ved, at i Danmark, var det kun meget få, og godt stillede borgere, der havde råd.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. maj 2015 af Soeffi

Telefonen blev brugt ved fronten, sammen med radio og kurer. Telefonen var sikker mod aflytning, men telefonledningerne kunne skæres over af granatnedslag. Radioen kunne bruges overalt, men kunne aflyttes, hvilket især var et problem for russerne på østfronten, idet de fra starten opgav at sende i kode. Kurer var langsomt og kunne være farligt for kureren.

Jeg tvivler på, at man kunne ringe hjem fra fronten, men soldater havde orlov ind i mellem og kunne ringe hjem f.eks. fra Paris til London, hvis de ikke valgte at rejse hjem på orlov. De kunne også sende breve hjem, men brevene blev censureret.


Svar #3
27. maj 2015 af LasseStarklit (Slettet)

Tak for jeres svar!
-Soeffi, da jeg skrev min opgave, undersøgte jeg, telefonens brug i krigen. Det er rigtigt, at de brugte telefonen til at kommunikere med fronten, og radioen -så vidt jeg forstår- brugte de senere til at kommunikere med f.eks. fly. Dette var selvfølgelig ikke optimalt, da det var en envejskommunikation og derfor var der jo en vis risiko for, at flyene ikke fik beskeden. 
Dog er jeg lidt uenig i, at telefonerne var sikre mod aflytning, da fjenden kunne tilslutte sig telefonledningerne og på den måde "lytte med". 
Jeg synes også det lyder urealistisk, at man kunne ringe hjem, men har du nogen forslag til, hvor man kunne finde kilder om, hvordan soldaterne kommunikerede med deres familier. Hvis breve var den primære kommunikationsmulighed, burde der så ikke være nogen breve, som beskriver, at de nu var begyndt at bruge telefonen til at kommunikere med fronten? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. september 2019 af hawr0086


Skriv et svar til: Telefonens indflydelse på 1. verdenskrig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.