Engelsk
Kommunikations analyse - skabelon.
Hej,
er der en, der kender en skabelon til kommunikationsanalyse i engelsk eller dansk? Jeg skal bl.a. analysere en tale samt en artikel på engelsk.
Eller hvis I har nogle hovedpunkter til kommunikationsanalyse, ville det også være rart :)
Svar #1
08. maj 2012 af rasmuslind (Slettet)
Hvis din skole har adgang til textanalyse.dk findes der gode analyseværktøjskasser her. Ellers:
MODEL TIL ANALYSE AF SAGPROSA
NB: Mere inspiration kan du få på http://www.systime.dk/
hvor vi har et abonnement på textanalyse.dk. Gå ind på Min konto. Her kan du oprette dig selv som bruger.
A: ANALYSE AF KOMMUNIKATIONSSITUATION UD FRA KOMMUNIKATIONSMODELLEN
Præsentation af teksten -
Afsender - hvem har skrevet teksten (Køn, alder, sociale og politiske baggrund, uddannelse og beskæftigelse osv.) – hensigt og holdning
Modtager – til hvem er teksten skrevet – hvem/interesser og holdning
Kontekst – Den verbale kontekst, situationskontekst, kulturelle kontekst
Kommunikationskanalen – undersøgelse af hvilken medie som bruges til kommunikationen, herunder også genrevalg(leder, reportage, interview, baggrundsartikel osv.)
B: ANALYSE AF TEKSTEN
ANALYSE AF LAYOUT:
Indbefatter den grafiske opsætning i overskrift, billeder, faktabokse og tekst
Følgende punkter skal vurderes: Overskuelighed, klar information, stil(traditionel eller utraditionel) og æstetik (smuk eller grim)
ANALYSE AF KOMPOSITION:
Emnet - Hvilke synspunkter fremføres i teksten?
Tekstens opsætning – evt. blikfang, forholdet mellem overskrift og ”brødtekst”, underrubrikker og mellemrubrikker, osv.
Komposition – opdeling af teksten i hovedafsnit, udvælgelse og vægtning, logisk/associativ opbygning, kommodemodellen, nyhedstrekanten eller Hey, you, see, so, featurehjulet (NB)
ANALYSE AF SPROGET I TEKSTEN:
Overskrift – blikfang i form af følelsesladede ord, overdrivelser
Sætningsopbygning - sætningslængde(korte eller lange) – hypotakse/paratakse – bagvægt/forvægt, analytisk/syntetisk
Ordvalg – fremmedord og fagudtryk – abstrakte ord/konkrete ord, plusord/minusord/neutrale ord
Brug af billedsprog – metaforer, klichéer, gentagelser, vi-form, direkte henvendelse, retoriske spørgsmål, overdrivelser, ironi, sammenligninger.
ANALYSE AF ARGUMENTATION:
argumentation – sagligt/usagligt – undersøg påstand og belæg – argumentmarkører
Ordvalgsargumenter
Argumentationskneb - ( Ad hominem argument, mængdeargument, autoritetsargumenter (vertikal og horisontal opinionsleder)
Appelformer: Ethos, logos og pathos
C: SAMMENFATTENDE KARAKTERISTIK AF TEKSTEN OG DENNES FUNKTION:
Kommunikationsmåde - bred/snæver kommunikation, saglig/følelsesladet kommunikation(ordvalg/stilistiske virkemidler)
Afsenderens holdning - personlig/upersonlig, saglig/følelsesladet, aggressiv/afdæmpet overlegen/autoritær/bedrevidende/ underdanig, subjektiv/objektiv
Afsenderens hensigt - informerende(nuanceret og balanceret faktaudvalg/objektiv/saglig, Meningstilkende-givende(ensi-digudvælgelse/subjektiv/personlig/vurderende/følel-sesbestemt), Hold-ningspåvirkende(subjektiv(overtalende).
D: VURDERING
-Er kommunikationen vellykket?
-Hvordan påvirkes kommunikationen af afsenderes holdninger og baggrund?
-Hvordan påvirker den historiske tid kommunikationen?
Skriv et svar til: Kommunikations analyse - skabelon.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.