Almen studieforberedelse (AT)
Synopsis
Jeg er virkelig i tvivl om hvad en god synopsis skal indeholde. Kan i hjælpe mig lidt med det??
På forhånd tak
Svar #1
26. februar 2008 af Occulta (Slettet)
- titel på emnet og angivelse af fagkombination (2 forskellige fag)
- problemformulering (som du selv skal formulere!)
- præsentation af de problemstillinger, der er arbejdet med, som en yderligere uddybning af problemformuleringen
- diskussion af, hvilke materialer, teorier og metoder, der er relevante i arbejdet med problemstillingerne, og hvad du rent faktisk har gjort i undersøgelsen
- delkonklusioner på arbejdet med de enkelte problemstillinger. Hvis du arbejder med flere spørgsmål, kan du konkludere undevejs på de enkelte spørgsmål/dele og desuden opsummere i en samlet konklusion afslutningsvis
- sammenfattende konklusion, som er klart relateret til problemformuleringen, herunder formulering af spørgsmål til videre undersøgelse
- perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten
- litteraturliste
Svar #3
26. februar 2008 af Sam
https://www.studieportalen.dk/Fagsider/Wiki.aspx?id=602
Svar #4
27. februar 2008 af bittenus (Slettet)
Se den her:
http://www.emu.dk/gym/fag/al/uvm/oplaeg-07/Rebekka_synopsis.doc
Det ska dog siges at der muligvis er blevet ændret en smule i kravene (mindre videnskabsteori) efter den er blevet lavet(???) , men den giver under alle omstændigheder en god ide, om hvordan den skal se ud.
Svar #5
27. februar 2008 af ingesn (Slettet)
Svar #6
27. februar 2008 af Occulta (Slettet)
Det interessante (eller vanvittige!) ved dette eksempel er, at det absolut ikke er sådan, ministeriets folk ellers har sagt, at en synopsis skal være. Problemformuleringen er for lang og skrevet som en disposition (hvilket er "forbudt"), og synopsen er på rigtig mange områder mere at ligne med en egentlig opgave. Ikke blot resultaterne af en undersøgelse, men også en masse mellemregninger.
Summa summarum: Det er et SKIDT eksempel på en synopsis.
Fantastisk som ministeriet er klart og konsekvent.......
Svar #7
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)
problemformulering:
-Kan visionerne fremmes ved hjælp af kampagner som evt. kan øge den rige verdens bidrag og indsats til forebyggelse af levevilkårene i den 3. Verden?
-Hvilke forudsigelser er der for levevilkår i den 3. Verden?
-Hvordan vil levevilkårene udvikle sig?
-Hvilke visioner er der i 2015 målene?
-Har kampagner en virkning på at opnå visionerne?
-Er kampagnerne løsningen for visionerne?
De væsentlige problemstillinger:
1)Hvad er målene med kampagnerne?
2)Hvilken vision har 2015 målene?
3)Hvad er effekten set ud fra den psykologiske mekanisme?
4)bliver det privat donation som bliver løsningen i fremtiden?
5)hvordan så kampagnerne ud for 50år siden?
6)perspektivering.
håber der er nogle der kan hjælpe????
Svar #8
27. februar 2008 af ingesn (Slettet)
Så vidt jeg har forstået skal problemformuleringen være en sammenhængende sætning med en overordnet problemformulering.. Og ikke flere spørgsmål..
Svar #9
27. februar 2008 af Christinana (Slettet)
Svar #10
27. februar 2008 af bittenus (Slettet)
Det mest fucked er at det er sådan vi har lært at skrive synopsis på vores Gym. Vi fik den bl.a. udleveret til vores AT-9 forløb i novembers.
Det er vist meget godt at synopses ikke tæller i bedømmelsen...
Svar #11
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)
Svar #12
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)
Svar #13
27. februar 2008 af blackduck (Slettet)
Selve undersøgelsen er udmærket (selvom der er et par rimelig voldsomme faglige brølere rundt omkring), men det er sådan set underordnet. Forstår virkelig ikke hvorfor EMU'en vælger at ligge den ud, og dermed gøre forvirringen endnu større. Håber ikke at nogen fra ministeriet har noget med det at gøre, for det er da så inkonsistent som noget overhovedet kan være.
Svar #14
27. februar 2008 af Christinana (Slettet)
Det indeholder eksempler på problemformuleringer der er dårlige, og hvordan man kan forbedre dem (scroll ned til 7. slide).
-
Svar #17
27. februar 2008 af Christinana (Slettet)
Svar #19
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)
Svar #20
27. februar 2008 af blackduck (Slettet)
Nu siger jeg jo netop at det er lidt ligegyldigt med de faglige brølere. Det er mere opbygningen, særligt problemformuleringen og den alt for detaljerede beskrivelse af hvordan resultaterne opnås der er problematisk.
Jeg kan ikke huske detaljerne i undersøgelsen længere, men mener at forfatteren eksempelvis fuldstændig har misforstået begrebet lix.
Men der er da ingen tvivl om at selve undersøgelsen er ganske fin og sikkert ville give 12. Sproget i opgaven er også flot og langt over gymnasieniveau. Det der virkelig irriterer mig er, at man fremlægger det som et eksempel på en god synopsis, når det i bund og grund bare er en helt traditionel opgave der ikke følger anvisningerne på hvorledes en synopsis skal udarbejdes.
Jeg har lige set, at man nu på EMU'en kan finde dette:
http://www.emu.dk/gym/fag/ge/uvforloeb/synopsis.html
Dette passer meget bedre med hvordan ministeriet har påstået en synopsis skal se ud. Kan du se forskellen?