Almen studieforberedelse (AT)

Synopsis

25. februar 2008 af Linneh (Slettet)
Hej alle sammen
Jeg er virkelig i tvivl om hvad en god synopsis skal indeholde. Kan i hjælpe mig lidt med det??

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2008 af Occulta (Slettet)

En synopsis er 3-5 sider lang og indeholder følgende elementer:
- titel på emnet og angivelse af fagkombination (2 forskellige fag)
- problemformulering (som du selv skal formulere!)
- præsentation af de problemstillinger, der er arbejdet med, som en yderligere uddybning af problemformuleringen
- diskussion af, hvilke materialer, teorier og metoder, der er relevante i arbejdet med problemstillingerne, og hvad du rent faktisk har gjort i undersøgelsen
- delkonklusioner på arbejdet med de enkelte problemstillinger. Hvis du arbejder med flere spørgsmål, kan du konkludere undevejs på de enkelte spørgsmål/dele og desuden opsummere i en samlet konklusion afslutningsvis
- sammenfattende konklusion, som er klart relateret til problemformuleringen, herunder formulering af spørgsmål til videre undersøgelse
- perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten
- litteraturliste

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. februar 2008 af Sam

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. februar 2008 af Sam

Tjek evt. denne guide:

https://www.studieportalen.dk/Fagsider/Wiki.aspx?id=602

Brugbart svar (1)

Svar #4
27. februar 2008 af bittenus (Slettet)

Undervisningsministeriet har fremlagt denne synopsis som skoleeksempel på hvordan en sysopsis kan se ud.

Se den her:
http://www.emu.dk/gym/fag/al/uvm/oplaeg-07/Rebekka_synopsis.doc

Det ska dog siges at der muligvis er blevet ændret en smule i kravene (mindre videnskabsteori) efter den er blevet lavet(???) , men den giver under alle omstændigheder en god ide, om hvordan den skal se ud.

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. februar 2008 af ingesn (Slettet)

Der ligger en opdateret version af hvad undervisningsministeriet forventer af en synopsis på den cd der er blevet udleveret..

Brugbart svar (0)

Svar #6
27. februar 2008 af Occulta (Slettet)

#4
Det interessante (eller vanvittige!) ved dette eksempel er, at det absolut ikke er sådan, ministeriets folk ellers har sagt, at en synopsis skal være. Problemformuleringen er for lang og skrevet som en disposition (hvilket er "forbudt"), og synopsen er på rigtig mange områder mere at ligne med en egentlig opgave. Ikke blot resultaterne af en undersøgelse, men også en masse mellemregninger.

Summa summarum: Det er et SKIDT eksempel på en synopsis.

Fantastisk som ministeriet er klart og konsekvent.......

Brugbart svar (0)

Svar #7
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)

hej jeg ville lige høre om der er nogle der har en ide til hvordan jeg kan starte min synopsis med følgende emne.

problemformulering:
-Kan visionerne fremmes ved hjælp af kampagner som evt. kan øge den rige verdens bidrag og indsats til forebyggelse af levevilkårene i den 3. Verden?
-Hvilke forudsigelser er der for levevilkår i den 3. Verden?
-Hvordan vil levevilkårene udvikle sig?
-Hvilke visioner er der i 2015 målene?
-Har kampagner en virkning på at opnå visionerne?
-Er kampagnerne løsningen for visionerne?

De væsentlige problemstillinger:
1)Hvad er målene med kampagnerne?
2)Hvilken vision har 2015 målene?
3)Hvad er effekten set ud fra den psykologiske mekanisme?
4)bliver det privat donation som bliver løsningen i fremtiden?
5)hvordan så kampagnerne ud for 50år siden?
6)perspektivering.

håber der er nogle der kan hjælpe????

Brugbart svar (0)

Svar #8
27. februar 2008 af ingesn (Slettet)

#7
Så vidt jeg har forstået skal problemformuleringen være en sammenhængende sætning med en overordnet problemformulering.. Og ikke flere spørgsmål..

Brugbart svar (0)

Svar #9
27. februar 2008 af Christinana (Slettet)

#6 Det er jeg glad for du siger! Fik et mindre shok, da jeg læste synopsen... det helt modsatte af, hvad jeg har lavet!

Brugbart svar (0)

Svar #10
27. februar 2008 af bittenus (Slettet)

#6 + #9

Det mest fucked er at det er sådan vi har lært at skrive synopsis på vores Gym. Vi fik den bl.a. udleveret til vores AT-9 forløb i novembers.
Det er vist meget godt at synopses ikke tæller i bedømmelsen...

Brugbart svar (0)

Svar #11
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)

det er sådan mine vejledere har sagt at man skal skrive den????

Brugbart svar (0)

Svar #12
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)

hvad siger i så til de væsentlige problemstillinger??? går i ikke efter primus 2????

Brugbart svar (0)

Svar #13
27. februar 2008 af blackduck (Slettet)

Jeg vil lige skynde mig at give Occulta ret. Den synopsis der henviser til i #4 må ikke betragtes som en officiel udmelding på hvordan en synopsis skal udformes. Problemformuleringen er ikke bare en disposition, men den svarer sådan set på sig selv. Ingen kan være i tvivl om hvilket resultat der skal nåes frem til, hvilket også medfører en total mangel på selvkritik. Dette er en fuldstændig og afsluttet opgavebesvarelse, ikke en synopsis.

Selve undersøgelsen er udmærket (selvom der er et par rimelig voldsomme faglige brølere rundt omkring), men det er sådan set underordnet. Forstår virkelig ikke hvorfor EMU'en vælger at ligge den ud, og dermed gøre forvirringen endnu større. Håber ikke at nogen fra ministeriet har noget med det at gøre, for det er da så inkonsistent som noget overhovedet kan være.

Brugbart svar (0)

Svar #14
27. februar 2008 af Christinana (Slettet)

Se dette link: http://www.emu.dk/gym/fag/al/uvm/bg-3-10-07.ppt

Det indeholder eksempler på problemformuleringer der er dårlige, og hvordan man kan forbedre dem (scroll ned til 7. slide).

-

Brugbart svar (0)

Svar #15
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)

gider du nævne de brølere???:)

Brugbart svar (0)

Svar #16
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)

der er

Brugbart svar (0)

Svar #17
27. februar 2008 af Christinana (Slettet)

#15 Prøv at se linket. Din problemformulering skal kun være 1-2 sætninger eller 2-3 linjer.

Brugbart svar (0)

Svar #18
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)

tak:)

Brugbart svar (0)

Svar #19
27. februar 2008 af diana88 (Slettet)

jeg har lige set det men det passer ikke efter primus to og vi har fået ad vide at vi skulle skrive den efter den bog... hvad sriver i efter????

Brugbart svar (0)

Svar #20
27. februar 2008 af blackduck (Slettet)

#15

Nu siger jeg jo netop at det er lidt ligegyldigt med de faglige brølere. Det er mere opbygningen, særligt problemformuleringen og den alt for detaljerede beskrivelse af hvordan resultaterne opnås der er problematisk.

Jeg kan ikke huske detaljerne i undersøgelsen længere, men mener at forfatteren eksempelvis fuldstændig har misforstået begrebet lix.

Men der er da ingen tvivl om at selve undersøgelsen er ganske fin og sikkert ville give 12. Sproget i opgaven er også flot og langt over gymnasieniveau. Det der virkelig irriterer mig er, at man fremlægger det som et eksempel på en god synopsis, når det i bund og grund bare er en helt traditionel opgave der ikke følger anvisningerne på hvorledes en synopsis skal udarbejdes.

Jeg har lige set, at man nu på EMU'en kan finde dette:

http://www.emu.dk/gym/fag/ge/uvforloeb/synopsis.html

Dette passer meget bedre med hvordan ministeriet har påstået en synopsis skal se ud. Kan du se forskellen?

Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.