Almen studieforberedelse (AT)

Identitet og madkultur

25. marts 2014 af AT2014 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er en af de mange 3.gére som har chancen for at komme op i AT som i år omhandler "mad og mennesker"

Jeg har valgt emnet "Identitet og madkultur", men er faktisk stadigvæk ikke helt indsporet på hvad det egentlig er jeg vil med det. Jeg har tænkt og tænkt og jeg kan ikke komme op med noget, og jeg kan simpelthen ikke komme i gang. 

Jeg vil høre om der skulle sidde en som har en idé til hvordan jeg kan gribe mit emne an, og måske give mig en ide til hvordan min problemformulering kunne udformes, eller en hjælp til selv at komme op med en.

Jeg skriver i Dansk og Samfundsfag, og er interesseret i hvordan madkulturen påvirker identiteten, og havde egentlig i dansk regnet med eventuelt at skulle se på en dokumentar med henblik på at analysere den, og måske drage paralleller til personerne deri med samfundsfaglige briller.

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts 2014 af Agrobiologi (Slettet)

Hvad er dine interesser inden for dette felt, for der er jo rigtigt mange forskellige tilgangsvinkler?

Personligt ville jeg vælge, at drage ind, hvordan de forskellige små mad organisationer skyder og i vore tid og hvordan de fokuserer på bæredygtighed (derudover komme ind på, hvilke betydning bæredygtig har og hvad det helt præcist vil sige, at noget er bæredygtigt) og hvordan dette både er til gavn og skade for landbruget. Dog mest gavn.


Svar #2
25. marts 2014 af AT2014 (Slettet)

Det lyder jo sådan set spændene, men er det ikke en mere samfundsfaglig/biologi retning?

Jeg skriver i dansk og samf, og tænker at det skal omhandle individets identitet i sammenhæng med madkultur, og i dansk havde jeg egentlig regnet med at jeg skulle hive en dokumentar ind over, men jeg har ikke kunnet finde en der lige ramte netop dette.

Tak for det hurtige svar!


Svar #3
25. marts 2014 af AT2014 (Slettet)

Eventuelt Danmark kontra USA


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. marts 2014 af Agrobiologi (Slettet)

Det kommer helt an på, hvordan du griber det an, for jo man kan nemt komme ind på det biologiske felt, men der er jo ingen der har sagt, at du behøver nævne de forskellige biologiske processer. 

Da jeg udelukkende tænkte på, at du skulle ind og se på,  vad de samfundsmæssige problemstillinger ved ovennævnte problemstilling. I forhold til film kan du gå ind på youtube og søge på den danske madkultur og så kommer der en hel del små film frem, som du kan analyserer, men ellers så kunne jo også søge på nogle af de forskellige små organisationer der køber bæredygtigt ind og sælger disse produkter videre til deres medlemmer, og analyserer på, hvordan de promoverer sig selv og måske undersøge hvorfor man vælge, at gå med i en mad organisation, hvor der også burde komme en del frem, for det er nemlig en af de helt store trends, som vi på min uddannelse har set en del på i de forskellige fag.

I forhold til USA kontra Danmark kunne du jo se på, hvordan det kan være, at de amerikanske landmænd er blevet så populære og hvordan det kan være, at de danske landmænd ikke er det, selvom at dyrene på de danske gårde har det bedre end de amerikanske dyr, og hvorfor forbrugeren er så kritiske som de er overfor et af verdens mest dyrevenlige landbrug og hvorfor største delen af forbrugerne vælger, at købe udenlandske produkter, når de så samtidigt vælger at være kritiske overfor det danske landbrug og hvordan denne forbruger trend påvirker samfundsøkonomien.


Skriv et svar til: Identitet og madkultur

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.