Fysik

gitterformlen

26. marts 2014 af tjibi23 - Niveau: B-niveau

Hej jeg synes jeg har ok styr på gitterformlen på nær én ting som der desværre gør at jeg ikke har helt styr på den. 
altså jeg forstår ikke hvordan n kommer ind i billedet altså hvorfor den ene bølgetop har afstanden n*lambda fra den daværende bølgetop. Jeg ved ikke om jeg har formuleret mig rigtigt, men jeg håber i forstår, hvad jeg er ude efter. efter hvad jeg ved så er n ordnerne fra 0.orden måske det også ville hjælpe hvis i lige specificerede præcis, hvad ordnerne har med gitterformlen at gøre ud over at det er de steder der forekommer konstruktiv interferens.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2014 af mathon

se

Vedhæftet fil:gitter_illustration.doc

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. marts 2014 af mathon

Steder hvor lysvejsforskellen er et helt multipla = n • λ af bølgelængden er der konstruktiv interferens.

                         

                             lysvejsforskel                       lysvejsforskel
                              trigonometri                 konstrkuktiv interferens
                             d\cdot \sin(\theta _n)\; \; \; =\; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; \; n\cdot \lambda


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. marts 2014 af mathon

samt

Vedhæftet fil:gitter_illustration_2.doc

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. marts 2014 af mathon

De geometriske steder for de punkter, der opfylder #2
ligger på hyperbelgrene, hvis grafer i kort afstand bag gitteret approximeres til deres asymptoter, som træffer en bagvedliggende skærm, der altså modtager smalle bånd af konstruktivt interferensforstærket lys i distinkte retninger:

                                     \theta _n=\sin^{-1}\left ( \frac{n\cdot \lambda }{d} \right )


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. marts 2014 af Eksperimentalfysikeren

Det lys, der kommer gennem spalterne, interfererer. Hvis lyset fra alle spalter i en bestemt retning er i face eller forskudt et helt multiplum af 2π, vil der være konstruktiv interferens. Det sker dels i lysets oprindelige retning, dels i den retning, hvor faceforskellen mellem lys fra to nabospalter er 2π, dels i den retning, hvor faceforskellen er 2·2π osv, altså i de retninger, hvor faceforskellen mellem lys fra to nabospalter er n·2π. Deter her n kommer fra.

Prøv at tegne det. Tegn en stiplet linie, hvor mellemrummene svarer til spalterne. Vælg en længde, der er mindre end halvdelen af afstanden mellem mellemrummene, og tegn halvcirkler med denne længde som radius og centre i mellemrummenes midtpunkter. Gentag med 2 gange denne længde, 3 gange osv.

Herefter vil du kunne finde næsten rette "bølgefronter", ved at starte med mellemrummet i den ene ende og for hvert mellemrum følge en cirkelbue med radius n*m, hvor m er nummeret på mellemrummet. 


Skriv et svar til: gitterformlen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.