Matematik

Integralregning:

26. april 2014 af Niko83 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej til Alle.

Her har jeg eksamensspørgsmål, som jeg kæmper med.

Kunne nogen hjælpe med dette spørgsmål?

Gør rede for regneregler for det bestemte integrale, herunder integration ved substitution.

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det må være gennemgået i din bog.

Sum af to funktioner:

\int_{a}^{b}(f(x)+g(x))\, \textup{d}x=\int_{a}^{b}f(x)\, \textup{d}x+\int_{a}^{b}g(x)\, \textup{d}x

Indskudsreglen:

\int_{a}^{b}f(x)\, \textup{d}x=\int_{a}^{c}f(x)\, \textup{d}x+\int_{c}^{b}f(x)\, \textup{d}x

Substitution

\int_{a}^{b}f(g(x))g'(x)\, \textup{d}x=\int_{g(a)}^{g(b)}f(u)\, \textup{d}u

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. april 2014 af peter lind

Det klarer du bedst ved at se i din bog. Du kan ikke forvente at vi skriver et større  indlæg om det, som er bedre end det, der står i din bog

Svar #3
26. april 2014 af Niko83 (Slettet)

Er det kun det?

Brugbart svar (0)

Svar #4

Indlægget i #1 var ment som en igangstarter. Du må selv komme i gang med at læse de relevante afsnit i din bog, hvorfra du så får materialet til at besvare dit eksamensspørgsmål.

I øvrigt hedder det "det bestemte integral", ikke integrale.

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. april 2014 af SuneChr

# 4
Vedr. "integrale" :
Jeg har set i nogle lærebøger, og en formelsamling, at "integrale" optræder, hvor der "i gamle dage" stod "integral" .  Der må være en generation af gymnasielærere som, måske uden at vide det, har gjort den nye stavemåde almindelig kendt, men altså ikke anerkendt.
En anden ting er, at jeg er forundret over, at man indføres i integralregningens teori uden kendskab til
begreberne infimum og supremum for mængder. De reelle tals anvendelighed er jo netop betinget af, at enhver opadtil begrænset mængde af reelle tal har et sup og er en af grundsætningerne vedr. R

Brugbart svar (0)

Svar #6

I så fald har det ikke fundet sin vej ind i den danske ordbog endnu:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=integral

Jeg ser "integrale" anvendt ret tit her på SP, og jeg ser også af og til opgavesæt vedlagt, der klart må være formuleret "lokalt" af spørgerens lærer, og hvor det sproglige indhold har rigelig plads til forbedringer.

Svar #7
26. april 2014 af Niko83 (Slettet)

Jeg er ikke interesseret om, hvordan staver man ordet "integral"
Jeg er interesseret om " hvad er det bestemte integral"
I skal vide, at jeg er dårligt til dansk

Brugbart svar (0)

Svar #8

Det er en væsentlig ingrediens i matematik, at man kan formulere sig klart og præcist på det sprog, man nu har valgt som formidler af det matematiske indhold.

Skriv et svar til: Integralregning:

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.