Matematik

Kompleks løsning

26. april 2014 af Haxxeren - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Jeg har følgende løsning til en differentialligning:

x(t) = A { (C1 + C2) cos(ωdωnt) + i(C1 - C2} cos(ωdωnt) }

hvor C'erne er konstanter, dvs. C1 + C2 = C1' (ny konstant), men hvilken antagelse ligger bag, hvis man også sætter i(C1 - C2} = C2'? Jeg kan ikke helt se, hvordan man kan tage den imaginære del og slå det sammen til en reel konstant?

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Konstanterne C1 og C2 er vist komplekse konstanter, så C1' og C2' er blot nye komplekse konstanter.


Svar #2
26. april 2014 af Haxxeren

#1

For at løse differentialligningen: mx'' + cx' + kx = 0,

antages, at x(t) = Cest er en løsning, hvor C og s er konstanter (uden at vide, hvad de er).

Indsættes løsningen i differentialligningen, får vi den karakteristiske ligning:

ms2 + cs + k = 0

Går vi ud fra, at der er 2 rødder til den karakteristiske ligning, kombinerer vi begge rødder til at definere den endelige løsning. Hvis rødderne er: s1,2 = -c/(2m) ± √((c/(2m))2 - km), er løsningen:

x(t) = C1es1·t + C1es2·t, hvor C'erne stadigvæk er konstanter (uden at vide, hvad de er)

Rødderne viser sig at kunne omskrives til:

s1,2 = -ζ ± √(ζ2 - 1),

hvor jeg gerne vil undersøge løsningen, når ζ < 1.

Jeg kan ikke helt se, hvordan C'erne skulle være komplekse?

Se (case 1):

https://dl.dropboxusercontent.com/u/31729551/1.jpg


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Nej, men den sammenhæng fremgik jo ikke af oplysningerne i #0.

Du mangler vist lige en faktor ωn på højresiden i dit udtryk for s1,2 .

Men i C1' = C1+C2 og C2' = i·(C1-C2) er det vel klart, at C1' og C2' ikke begge kan kan være reelle, hvis C1 og C2 er reelle. I øvrigt skal funktionen der ganges på C2' være "sin", ikke "cos".


Svar #4
26. april 2014 af Haxxeren

#3

Det er helt korrekt, at jeg både har glemt faktoren ωn og at "cos" skal erstattes med "sin" som C2' skal ganges ind på. Er det korrekt forstået, at konstanterne C1, C2 og C1' er reelle, mens C2' er kompleks?

Hvis man er interesseret i den reelle løsning, kan man så nøjes med at tage det første led?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Det er ikke klart, at C1 og C2 er begrænset til at være reelle, for i den generelle løsning kan eksponentialfunktkionerne jo være komplekse. Hvis man kun er interesseret i reelle løsninger, skal man så vælge C1' og C2' , så den samlede løsning er reel.


Svar #6
26. april 2014 af Haxxeren

#5

Jeg er ikke helt med.

Hvis vi bruger begyndelsesbetingelser som x(t = 0) = x0, så får man C1' = x0 og x'(t = 0) = x0' giver

C2' = (x0' + ζωnx0)/(√(1 - ζ2) ωn). Begge konstanter giver reelle værdier, er vi enige om det?


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

Ja, men de underliggende konstanter C1 og C2 er ikke begge reelle.


Svar #8
26. april 2014 af Haxxeren

#7

Det er nemlig det, der forvirrer mig. Jeg forstår slet ikke, at vi kan tillade os at sætte C2' = i·(C1 - C2) og stadigvæk få en reel konstant ud som i #6. Jeg kan ikke helt overskue det.

Vil du ikke prøve at skære det lidt mere ud i pap og prøve at fortælle, hvad der er reel og hvad der er kompleks? og hvilken antagelse, der ligger bag C2' = i·(C1 - C2)?


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

I den generelle løsning (2.69) (det vedlagte i #2) er C1 og C2 komplekse konstanter. I tilfældet, hvor ζ < 1 , må C1-C2 være rent imaginær, og C1+C2 reel, for at give anledning til reelle løsninger på formen i Case 1.


Svar #10
26. april 2014 af Haxxeren

#9

Hvor ved du allerede ud fra (2.69), at C1 og C2 er komplekse konstanter?


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#10

Eksponentialfunktionerne er komplekse, så konstanterne C1 og C2 må være komplekse for at kunne få reelle løsninger ud af det.


Skriv et svar til: Kompleks løsning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.