Almen studieforberedelse (AT)

HJÆLP! Udformning af problemformulering?

04. maj 2014 af Krisdijne (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg står og skal op i en mundtlig årsprøve i AT med overemnet "Kampen for det Gode Liv". Min første idé var at skrive noget om bogen Watership Down med udgangspunkt i fagene samfundsfag og engelsk, men det er faldet ret meget til jorden, så jeg er ved at forsøge at finde et helt nyt emne - men med samme fag, da de ikke kan vælges om.

Nu er jeg så kommet på at skrive noget om demonstrationer, frihedskæmpere og terrorisme.... Eller; "forskellige måder hvorpå et individ/en gruppe kan udvise utilfredshed overfor et samfund på"... Jeg kom på det da jeg overvejede at skrive om Tibet/Kina-situationen, og derfra kom til at tænke på kontrasten imellem hvordan for eksempel tibetanske munke og palæstinensiske frihedskæmpere/terrorister vælger at demonstrere imod uretfærdigheder. Jeg tænkte at man måske kunne få noget med politiske ideologier ind over for at forklare hvorfor de her "stød" fremstår imellem grupper/regeringer og befolkninger... En idé var også måske at undersøge noget med magt og magtfordeling/måder at udøve magt på.

Engelskdelen er ikke nær så besværlig, da jeg vel bare kan finde nogle engelske tekster at analysere.

Mit problem er bare, at jeg har ingen anelse om, hvordan min problemformulering kunne se ud, så den både dækker overemnet "Kampen for det Gode Liv" og samfundsvidenskabelige teorier... Nogle idéer? Jeg er lidt i panik eftersom jeg skal have lavet min synopsis færdig på onsdag, og min noget kritiske samfundsfagslærer har været ret negativ overfor alle foreslag jeg er kommet med indtil videre... Det har gjort mig enormt usikker.

Jeg ville blive endnu mere taknemmelig hvis nogen måske står inde med links eller bøger jeg kunne læse, der kunne hjælpe mig til at skrive min egentlige AT-opgave (-:

Skriv et svar til: HJÆLP! Udformning af problemformulering?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.