Studievejledning

Skal jeg droppe ud?

21. maj 2014 af Abauuz

Hej SP.

Jeg har i en længere varende periode overevejet om jeg skal droppe ud fra HHX. Jeg skal efter sommerferien på tredje år. Grundet til jeg gerne vil droppe ud, er fordi mine karakterer er dårlige, mit snit er på 3.5. 

Jeg føler ikke rigtigt jeg kan komme så langt med et snit på 3.5 og det er hovedårsagen til jeg gerne  vil droppe ud. Har derfor tænkt over at tage en HF efter sommerferien.

Hvad synes I?

Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. maj 2014 af lglglgmama

Det kommer trods på alt på hvad du vil læse efter gymnasium. Hvis det er en uddannelse, som kun kræver at du har en gymnasial uddannelse, så behøver du vel ikke at droppe ud. Hvis det er en uddannelse, som kræver en middel snit eller et højt snit, så vil jeg kraftigt overveje det.


Svar #2
22. maj 2014 af Abauuz

Ja, det er selvfølgelig rigtigt.

Den uddannelse jeg har kiggget på er HA(jur.) Adgangskvotienten ligger på omkring 7,0 og det er alt for højt.

#1

Det kommer trods på alt på hvad du vil læse efter gymnasium. Hvis det er en uddannelse, som kun kræver at du har en gymnasial uddannelse, så behøver du vel ikke at droppe ud. Hvis det er en uddannelse, som kræver en middel snit eller et højt snit, så vil jeg kraftigt overveje det.


Brugbart svar (1)

Svar #3
23. maj 2014 af Hijsa

En ting du kan gøre er at droppe ud og starte på en HF på et VUC. Husk at hvis du afslutter din HHX og lukker dit bevis (dvs. tager din sidste eksamen) så er der ingen måde hvorpå du kan ændre dit snit. Så mit råd er at droppe ud og tage HF enkeltfag på dit nærmeste VUC. Kontakt evt. det nærmeste vuc og aftal tid med en vejleder.


Brugbart svar (3)

Svar #4
26. maj 2014 af dannysannem

#2

Ja, det er selvfølgelig rigtigt.

Den uddannelse jeg har kiggget på er HA(jur.) Adgangskvotienten ligger på omkring 7,0 og det er alt for højt.

"... har kigget på" eller "... brænder for og synes er helt vildt spændende, så jeg næsten ikke kan vente med at komme i gang" ? Uden at kende dig tænker jeg ikke du skal tænke på karakteren i første omgang. Måske der kan komme noget inspiration ved at mærke efter i hjertet og i maven hvad du brænder for? hvad er du god til? hvad giver dig energi? Hvad tænder ild i din entusiasme? Både fagligt og personligt.

Jeg tror på at du sagtens kan skrabe højere karakterer sammen - på nuværende uddannelse eller på en ny - hvis blot du har motivationen.

Og når du så skal vælge uddannelse handler det om at have en vis realisme i balancen mellem dine ambitioner og dine evner. Jeg tror det er sjovere at gå gennem livet med en lille smule overskud til at leve, fremfor altid at halte bagefter.
Det er dig, der bestemmer dine ambitioner.

Håber du kan bruge mit svar til et eller andet :-)

Mvh Danny


Skriv et svar til: Skal jeg droppe ud?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.