Dansk Historieopgave

DHO hjælp- kvindens ligestilling

25. maj 2014 af MieJensen123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle!
Jeg er lige nu i gang med at skrive min DHO opgave. Min problemformulering lyder som følger: Hvordan kan det være at der kom særligt fokus på den ugifte kvindes stilling i samfundet i slutningen af 1800 tallet?.
Et af mine underspørgsmål er: 
3. Diskuter kvindens rolle i samfundet med inddragelse af Frantz Howitz ’Bidrag til en Sundhedslære for Kvinder’. 
Jeg har fået udleveret dette uddrag fra Frantz tekst, men jeg synes det er et svært stykke. Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med at få nogle guldkorn ud af teksten? Det ville hjælpe en hel del. 
Tusind tak, på forhånd.

-go sommer :) 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2014 af Mistique (Slettet)

Frantz Howitz påstår at der er en sammenhæng mellem kvinders anstrengelse af hjernen og nervesystemet. Det kan bl.a. føre til at livmoderen ikke udvikler sig korrekt, hvilket kan føre til at kvinden ikke er i stand til at blive gravid. Han konkludere at det kan godt være hans råd (at kvinder ikke skal overanstrege hjernen og nervesystemet, formodentlig ved ikke at studere eller lignende) går ud over at der bliver færre kvindelige studerende, gouvernanter og forfatterinder, men tilgengæld vil der være flere sunde hustruer og mødre.

Han lægger altså større vægt på hustruer og mødre, end på at kvinder får en uddannelse. Læg også mærke til der hvor kvinden bliver omtalt som invalid, hvis hun ikke kan føde børn. Fortæller også meget om kvindens rolle.


Skriv et svar til: DHO hjælp- kvindens ligestilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.