Matematik
Chi^2-test og nulhypoteser
Hej SP
Nu skal jeg op til skriftlig eksamenen i morgen (kryds fingre), hvor der højst sandsynligt kommer en chi^2-test.
Jeg kan godt finde ud af at lave sådan en, problemet er at man nogen gange skal opstille en nulhypotese.
Hvornår ved jeg om jeg vil undersøge om der er en sammenhæng, eller om der ikke er en sammenhæng?
KH
Svar #1
26. maj 2014 af peter lind
Nulhypotesen skal altid være det der giver de bedste muligheder for beregningen. Det vil være at sandsynlighederne er de samme, er uændret og lignende.
Svar #2
26. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)
For at uddbyde/svare:
I nulhypotesen skal du altid antage, at der er en uafhængighed mellem de to variable :)
Svar #3
26. maj 2014 af Superstjernen (Slettet)
Jeg har lidt svært ved at forstå det..
''en uafhængighed mellem de to variable''?
Svar #4
26. maj 2014 af SuneChr
Hypotesetesten skal be- eller afkræfte, om de observerede værdier og de forventede værdier stemmer så godt overens, at den difference, der er imellem de to sæt, enten skyldes tilfældigheder, eller om der ér faktiske forhold, som har ændret sig.
Hvis H0 antages, siger man, at de afvigelser, der er mellem de observerede og forventede data, skyldes tilfældigheder og ikke nærmere kan forklares.
Svar #5
27. maj 2014 af peter lind
#4 Det er faktisk lidt mere kompliceret. Hvis H0 hypotesen ikke forkastes siger man at den accepteres. Reelt ved man ikke om den er sand. Yderligere undersøgelse med flere data kan sagtens medfører at 0 hypotesen forkastes. Denne måde at formulere det på har alt for ofte ført til at man fejlagtig har anset H0 hypotesen for bevist. Hvis det drejer sig om test af medicin, vil H0 hypotesen være at medicinen ikke virker. Selvom medicinen rent faktisk virker, når H0 hypotesen accepteres, betyder det dog at det er overvejende sandsynligt at virkningen er så lille, at det ikke kan betale sig at gøre mere ved det
Skriv et svar til: Chi^2-test og nulhypoteser
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.