Kemi

Syre-basekemi - opgave 3.d) fra 2009 14. august

29. maj 2014 af guli92 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvor stor en stofmængde HCl skal der tilsættes, for at pH bliver 11,00?

Min løsning til opgave 3.c er: 

nb/ns = 0,58 (nb/ns = stofmængdeforholdet mellem basen og dens korresponderende syre) 

Har løst c'eren ved at beytte pufferligningen. 

Jeg vil mene, at d) også kan løses ved hjælp af pufferligningen, men hvordan kan jeg bestemme stofmængden for basen i den nye pufferligning?

Kh Guli


Svar #1
29. maj 2014 af guli92 (Slettet)

Opgave 3. c) og 3. d) er vedhæftet her: 


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. maj 2014 af Heptan


Svar #3
29. maj 2014 af guli92 (Slettet)

Er denne løsning kun til opgave 3.d? 

Og er min løsning til 3.c) rigtig eller forkert? 

Hvad betyder n=ns+nb???

Jeg er blevet forvirret af dine beregninger vil du ikke være sød at uddybe lidt? :-)


Svar #4
29. maj 2014 af guli92 (Slettet)

Okay jeg skulle bare have kigget en ekstra omgang! :D Jeg har vidst forstået de nu. Hvis jeg bliver i tvivl om noget, så skriver nok :-) 

Men tusind tak for hjælpen!!!!


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. maj 2014 af Heptan

Ja, det er løsning til opgave 3.d

Din løsning til 3.c er rigtig

n = ns + nb 

betyder, at den samlede stofmængde n er lig med stofmængden af syren ns plus stofmængden af basen nb, og stofmængden er konstant, men stofmængden af hhv. syre og base kan ændre sig.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. maj 2014 af Heptan

Du vil gerne finde ud af, hvor meget HCl der skal tilsættes, for at pH bliver 11,00.

Du kender den samlede stofmængde af både syre og base tilsammen, men du kender ikke de enkelte stofmængder. Men du kender forholdet mellem nS1 og nB1, som er 10,4. Således kan du altså beregne nB1 og nS1.

Du vil gerne lave en ændring i systemet, således at pH bliver 11, og du ved at stofmængdeforholdet ved pH 11 er 0,58 (fra opg c)), så du kan altså opskrive en ligning, hvor x er ændringen (stofmængden af HCl).


Svar #7
29. maj 2014 af guli92 (Slettet)

Jeg forstår ikke trin to :-(

Hvorfor kan man sige: 

syrebrøken = stofmængden af syren / stofmængden af samlede (syre + basen) ??????


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. maj 2014 af Heptan

Det er jo sådan syrebrøken er defineret. :-)

Syrebrøken er hvor meget syre der er i forhold til summen af syren og basen.


Skriv et svar til: Syre-basekemi - opgave 3.d) fra 2009 14. august

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.