Dansk

Mundtlig eksamen

11. juni 2014 af Laurabbp (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, 
Jeg står og skal op til mundtlig eksamen i dansk i næste uge. Jeg har trukket romantikken og lyrik som emne, og har valgt digtet jylland mellem tvende have af H.C. Andersen. Jeg skal analysere digtet, og har også gjort det, men føler ikke selv det er godt. Tænkte om der er nogen, som vil hjælpe mig lidt med hvad jeg kan rette i det, for at gøre det bedst muligt. Er selv meget meget i tvivl med temaet, men kom endelig med gode råd. ;-) 

I 1860 er H.C. Andersen på rejse i Jylland, her skriver han digtet og sangen ’Jylland mellem tvende have’. Digtet bliver første gang offentliggjort i 1860 i bladet ’Illustreret Tidende’.

Form og lyd:
Jylland mellem tvende have er bygget op af fem strofer, som hver består af seks verselinjer. Der skabes rytme i digtet ved brug af kryds - og enderim, eksempelvis tvende have, kæmpe grave og alvorsstor, luftsyn bor. Første og til dels anden verselinje bliver gentaget i første og femte strofe. I femte strofe er ordet runestav dog byttet ud med runesten. Der er ikke meget variation i digtet, og det gør, at der er meget rytme i det og på den anledning ville det egne sig som en sang.


Billedsprog:
I Andersens digt støder man meget på sammenlignelser. Allerede i første strofe møder man en; ”Jylland mellem tvende have, som en runestav er lagt”. Jyllands lokalisering bliver sammenlignet med, når en runestav er lagt. Metafore finder vi meget gerne i Andersens digt, hvor han prøver at få læseren til at se billeder, og ikke bare læse ord. Det møder vi netop i strofe 3; ”lyngen er et pragtfuldt tæppe”, hvor han beskriver lyngen som et tæppe. I strofe 4; ”Hvor nu Loke sine hjorde driver, skove vokse til”, hvor han rent faktuelt beskriver luften, der lyser uroligt på en varm sommerdag. Udbruddet læser vi i strofe 3; ”Skynd dig, kom!”. Det giver en følelse af engagement, fordi man føler, at han skriver lige præcis til dig, han kalder på dig. Det får en til at ville læse hurtigt videre for at se, hvad det er, han vil vise os. Så det mener jeg, giver en god fornemmelse, når man sidder og læser digtet.

Sprog:
Sproget er meget gammeldags. Hvis man kigger på strofe 4; ”Driver, skove voxe til”. Her skrives vokse med x. Og i samme strofe skrives gæster også med j e i stedet for æ.  
Tegnsætning:
Der er mange kommaer i digtet, som bruges til at skabe pause. De gør også, at digtet bliver mere rolig.

Tema:
H.C. Andersen skriver digtet ’Jylland mellem tvende have’ da han netop er på rejse i Jylland og derfor gør han meget ud af at beskrive dette Jylland som han tydeligvis er meget betaget af. Han gør meget ud af at beskrive det gode og det smukke, og det gjorde forfattere generalt i romatikken. Andersen fremlægger for læseren den jyske naturs forskelligartethed og tegner et smukt og malende billede af de mange forskellige landskaber som Jylland rummer. Det er højst tidstypisk, at Andersen gør så meget ud af at beskrive det smukke Jylland. Danmark har i starten af 1800 tallet nogle hårde tider med en mistet flåde, bombning af København og statsbankerot, derfor har danskerne brug for opløftning. Det giver H.C. Andersen i sit digt, han vender blikket indad og skildrer den smukke natur som alle danskere kan opleve lige udenfor deres dør. Dog med store åbenhed og en klarere horisont end i guldalderen.

- Mange tak på forhånd
 


Skriv et svar til: Mundtlig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.