Matematik

Pythagoras sætning

11. juni 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau
Jeg har et spørgsmål - har idag arbejdet lidt med pythagoras sætning da jeg skal gøre rede for beviset af pythagoras sætning. Mut spørgsmål er det billede jeg har indsat . Betyder det at : Arealet af de tre kvadrater = med a^2+b^2=c^2???

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Der er intet vedlagt, men som bekendt er a2 arealet af et kvadrat med sidelængden a. Pythagoras siger, at summen af kateternes kvadrater er lig med hypotenusens kvadrat.

Svar #2
11. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Her er billedet ;))
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #3

Se #1. Summen af arealerne af de to kvadrater, der er kvadrater på kateterne, er lig med det store areal, der er kvadratet på hypotenusen.

Svar #4

Mit spørgsmål er kun til det til venstre med pythagoras sætning. Det at de tre kvadrater a^2+b^2=c^2, hvordan det kan være at arealet af de tre kvadrater er det samme som pythagoras sætning? a^2+b^2=c^2

Brugbart svar (0)

Svar #5

Pythagoras' sætning siger, som jeg skrev i #1, at i en retvinklet trekant er summen af kateternes kvadrater lig med hypotenusens kvadrat. Hvis kateternes længder kaldes a og b, og hvis hypotenusens længde kaldes c, udtrykkes det matematisk ved at skrive

a2 + b2 = c2 .

Svar #6

Ok men det er netop det jeg ikke forstår så - når du skriver : at i en retvinklet trekant er summen af kateternes kvadrater ??? Kateternes til en trekant har vel ikke en kvadrat??? Jeg forstår godt det til højre på billedet

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. juni 2014 af exatb

Fordi de to små kvadrater kan anbringes inden i det store kvadrat

Brugbart svar (0)

Svar #8

I den klassiske tegning (tegningen til venstre), der ledsager Pythagoras, ser man jo netop de tre kvadrater, der er konstrueret med henholdsvis kateterne og hypotenusen som sider. Pythagoras' sætning siger, at summen af de to mindre kvadraters arealer (kateternes kvadrater) er lig med arealet af det store kvadrat (hypotenusens kvadrat).

Svar #9

Ok det er jeg med på nu:) tak

Brugbart svar (0)

Svar #10
11. juni 2014 af Krabasken (Slettet)

Svar #11
13. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Jeg håber det er ok jeg lige spørger et spørgsmål mere angående det her ..Det med at hver vinkel er 90 grader-hvordan kan jeg vise det.

Jeg har set vidoen på frividen- men er der nogle der vil hjælpe med hvordan jeg skal formulerer det punktvis?? 

Jeg er meget glad for alt hjælp:) tak

Svar #12

Det er jo i forhold til beviset med pythagoras sætning

Brugbart svar (0)

Svar #13
13. juni 2014 af Krabasken (Slettet)

Mht. at formulere det:

Du skal simpelthen skrive eller sige det, som om du skulle forklare en af dine kammerater, hvad du lærte i videoen.

Så nemt er det :-)

Svar #14

Men hvis det er ok jeg siger det:) hvordan vil du sige at hver vinkel i den lille firkant er 90 grader - altså det er noget med at en lige vinkel er 90 grader ikke?

Brugbart svar (1)

Svar #15
13. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

En ret vinkel er 90º . En lige vinkel er 180º .

Man skal vise, at vinklerne i den indre firkant alle er rette vinkler. Det skyldes jo, at de to vinkler på hver side af vinklen er de to spidse vinkler i den retvinklede trekant, så deres sum er 90º, og tilsammen danner de tre vinkler en lige vinkel på 180º, så den resterende vinkel må være ret.

Svar #16
14. juni 2014 af HFNU (Slettet)

Ok -tak jeg prøver lige og læse det her et par gange:) har meget svært ved det. Håber jeg kan bevise det.

Mange tusind tak til alle:)

Skriv et svar til: Pythagoras sætning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.