Psykologi

de 5 de fem psykologiske perspektiver???

12. juni 2014 af JeteH (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej 

Jeg ville lige hører om der var en der kunne hjælpe, forstår ikke lige hvad de mener med de fem psykologiske perspektiver - som de benytter på følgene hjemmeside?

http://www.liv.dk/undervisning/psykologi/spoergsmaal-til-casen-om-nille/

På forhånd tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. juni 2014 af MorMy (Slettet)

Hej.

Det står forklaret meget grundigt, hvis du klikker på hvert enkelt link i venstre side.

Til hvert link forklares de fem psykologiske retninger og i bunden af hver tekst gives der så en forklaring på fænomenet rygning ud fra det pågældende psykologiske perspektiv.

Det er meget vigtig fundamental viden i psykologien, da det viser, du kan skelne mellem de forskellige psykologiske retninger, har forstået grundtrækkene i teorierne og desuden kan omsætte det til noget praktisk.

Jeg linker ofte til netop den side der, da den giver en meget god forklaring på ovenstående.

Hvis du vil have uddybet yderligere, er du velkommen til at skrive igen. :)

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. marts 2016 af Maja2207 (Slettet)

Hej Mormy. Jeg har samme problem men forstår ikke din forklarIng kan du evt skære det ud i pap for mig? Mvh

Brugbart svar (1)

Svar #3
29. marts 2016 af MorMy (Slettet)

Hejsa.

Et psykologisk perspektiv kan betragtes som et bestemt par briller man tager på; man ser forskelligt afhængig af, hvilke briller man bruger.

Det vil sige, at når du betragter en problematik med freudianske briller (det vil sige det psykoanalytiske perspektiv, som Freud har grundlagt), så forklarer du problemet ud fra den forståelse Freud havde. Med rygning (som er eksemplet her) ville Freud forklare det med en hændelse i barndommen og at rygning nu er et symptom på et behov af en art. Det står meget udførligt i materialet på liv.dk.

Hvis man tager et andet par briller på, vil forklaringen på problematikken være anderledes. Behaviorister ville give en anden forklaring på problemet, som du også kan læse i materialet.

Så psykologiske perspektiver er altså måder, man anskuer og forklarer problematikker på.

Et hverdagseksempel:

Jeg har fundet 8 halve slikposer i slikskabet.

Min forklaring på problemet er, at vi køber for meget slik.

Min mands forklaring på problemet er, at vi spiser for lidt slik.

Så afhængig af hvilke "briller" man tager på, så ser man forskellige forklaringer på problemerne og det er det, der sker, når man anskuer psykologiske problematikker forskelligt.

Jeg håber, dette giver mere mening?


Skriv et svar til: de 5 de fem psykologiske perspektiver???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.