Dansk

Egen fortolkning?

13. juni 2014 af interesseret (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Kan min egen fortolkning være forkert? Altså kan min censor og lærer bedømme på hvordan jeg selv har fortolket teksten, mht budskab eller morale? Og kan man fortolke den på flere måder? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2014 af Mistique (Slettet)

Kommer meget an på den præcise tekst. Nogen tekster ligger mere op til at der kan være flere forskellige fortolkninger. Men ja, hvis lærer og censor mener du har ramt ret meget forbi når det kommer til tolkningen, kan det trække ned.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. juni 2014 af Mistique (Slettet)

Du skal ihvertfald kunne forklare hvordan du er kommer frem til den tolkning.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. juni 2014 af MorMy (Slettet)

Forfatteren har et budskab, en morale. Den er svær at anfægte. Du kan prøve, men du skal pokkerme have argumenterne i orden.

I teorien kan man jo sige, du kan hævde hvad som helst, så længe du kan argumentere sagligt for dine påstande. Personligt har jeg selv argumenteret for at en teori i en lærebog var fejlbehæftet til trods for at den var væsentligt udbredt, og jeg gik fra den eksamen med et 12-tal. Så hvis man kan argumentere for sig, så tror jeg bestemt, man kan komme langt.

På den anden side, så vil det nok være ret svært at argumentere for at "Animal Farm" handler om en piges løsrivelse fra overbeskyttende forældre eller at "Titanic" handler om Hitlers vej til magten. Med andre ord, så skal du ikke være RET langt fra den virkelige besked fra forfatteren..... Men du kan godt afvige lidt, hvis du kan tale for din sag og finder beviser for det i teksten.

Mvh. My
 


Svar #4
13. juni 2014 af interesseret (Slettet)

Tusind tak for svarene, det hjalp meget - jeg har i hvert fald alle argumenter helt i orden for min fortolkning, så jeg håber den går 


Skriv et svar til: Egen fortolkning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.