Dansk
Sproglige virkemidler
Hvilke sproglige virkemidler benytter Steffen Brandt i sangen "Det er samfundets skyld" ???
Steffen Brandts ordvalg og ordsprog???
På forhånd tak, håber i kan hjælpe
Svar #1
13. juni 2014 af JulieMSørensen (Slettet)
Der er selvfølgelig en del gentagelser, der får budskabet til at stå meget stærkt igennem. Desuden sætter han sig i mange forskellige individers sted, så man ser samfundet fra forskellige synsvinkler.
Mellem linjerne virker det som om, han i 2. vers bruger ironi.
Generelt er den meget opbygget kun af korte, hovedsætninger. Ikke så meget udenomssnak men lige til sagen. Desuden ændrer han jo lidt sprogstil i hvert nyt vers, hvor man ser det fra en ny vinkel. Ordet "jeg" optræder tit, men det står ikke for den samme person hele tiden. Derimod skifter synet som sagt!
Det er en lidt svær tekst at finde sproglige virkemidler i, synes jeg - håber det hjalp lidt alligevel :)
Svar #2
14. juni 2014 af katuha (Slettet)
Tusind tak, det hjalp.
Kan høre, at du har arbejdet med teksten. Kan du måske også hjælpe mig med rytmen?, hvad gør det ved sangen?
Svar #3
14. juni 2014 af JulieMSørensen (Slettet)
Jeg har faktisk ikke arbejdet med den - jeg kiggede bare lige hurtigt på den.
Jeg er ikke så god til det med rytme, så det kan jeg heller ikke hjælpe med. Men altså som sagt er der mange hovedsætninger, der som jeg skrev gør det mere "direkte" uden udenomssnak. Andet end det kan jeg ikke lige komme på, desværre ...
Skriv et svar til: Sproglige virkemidler
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.