Dansk
Bogen "Textanalyse.dk"
Hej.
jeg har lige købt bogen "Textanalyse.dk", men har rigtig svært ved, at finde rundt i den :/ Nogle der kan hjælpe mig med, at finde nogle gode og brugbarer sider jeg kan kigge på, hvis jeg skal snakke om en artikel fra "Politiken" til eksamen?
På forhånd tak, og god weekend.
Svar #1
15. juni 2014 af LauraR1 (Slettet)
Fandt lige det her på nettet, men jeg ved ikke om du kan bruge det. Jeg har selv en novelle jeg skal analysere, så jeg er ikke ekspert på artikler og analysering af dem, derfor ved jeg ikke om du kan bruge det :)
Model til en sagprosaanalyse
0) Nævn ganske kort, at genren er en artikel / et interview, nævn hvornår den er fra, nævn hvor den er hentet fra og nævn journalisten (afsenderen).
Giv et kort referat. Hvad tager artiklen udgangspunkt i (fx en nylig offentliggjort undersøgelse, en politisk nyhed, en indsamling, en retssag, en premiere)?
Komposition - hvordan er artiklen opbygget med overskrift, manchet, underoverskrifter, brødtekst i spalter, illustration?
Hvad fylder mest? Hvad er fremhævet? Hvad virker iøjefaldende? Hvilken rolle spiller overskriften og manchetten?
Illustrationen (fx foto, statistik, tegning) – hvordan passer den til artiklen (stiller den kilden i et dårligt lys, gør den os bange / vrede, skaber den overblik, er den blikfang, en kendt person, morsom?)?
Kilder – hvilke kilder nævnes / interviewes? Hvad siger de og hvorfor? Hvilken interesse har kilden i at medvirke i artiklen? Giver kilden troværdighed til artiklen?
Sprog – er der interessante metaforer, tidstypisk slang, hverdagssprog, billedsprog, gentagelser? Hvordan effekt skal sproget skabe?
Temaer – fx opbrud, integration, berømmelse, kriminalitet, kongehuset, livskrise, fattigdom. Hvad er hovedtemaet? Er hovedtemaet interessant i dag / for dig?
Budskab og vurdering - hvad vil journalisten med artiklen (Provokere os? Belyse et emne? Fjerne fordomme? Give os nogen at identificere os med? Overraske os?)?
Hvem er modtagere?
Perspektivering - bevæg dig frit ud og snak generelt om paralleller til fx temaet eller budskabet.
Husk, at du også skal læse lidt højt, og at det du læser meget gerne må understrege noget, du har sagt. Det er ikke sikkert, at alle punkterne passer til din artikel. Brug dem, der passer og find evt. selv på flere, så din analyse bliver sammenhængende. Det er rigtigt godt, hvis du kan gøre analysen flydende, så punkterne ligesom opløses undervejs.
Skriv et svar til: Bogen "Textanalyse.dk"
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.