Historie

Historie Eksamen Den Kolde Krig HJÆLP

17. juni 2014 af amor20011 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg har trukket emnet Den kolde krig i min historie eksamen, jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal opstillige en problem formulering til emnet. mit udvalgte materiale er:

"Verden i konflikt" v. Karl-Johann Hemmersam (s.28-29)

"Den kolde krig" v. J.Hagel gyldendal 1977 (s. 86-88, 91-97)

Det første omhandler Magtforholdene i middelhavet. Stormagterne vil gerne have kontrol over de tyrkiske stræder, for at have bedre militært postion.

Det andet omhandler Modsætninger i det østlige middelhav. Her berøger man nogle af de problemer som opstår da begge parter gerne vil have kontrol over de tyrkiske stræder, og her får man så også et indblik i nogle af de regler der bliver pålagt den tyrkiske regering fra Stormagterne.

Please hjælp det haster. Jeg skal op imorgen


Svar #1
17. juni 2014 af amor20011 (Slettet)

Hej jeg har nu formådet at lave en problem formulering, kan i være søde og kommentar på hvad i synes om den (mangler) 

-Hvorfor startede Den Kolde Krig? Forklar dette kort, og kom derefter ind på opdelingen af Europa.
Kom kort inde på Truman-doktrinen, Marshall-planen og om hvad de omhandlet?
-Hvad var stormagternes indstilling til besættelsen af Iran? (Kom evt. ind på tegningen på første side af udleveret materiale)
-Hvorfor var kontrollen over de Tyrkiske stræder så betydningsfulde for stormagterne?
-Redegør for hvilke forpligtelser den Tyrkiske regering måtte pålægge sig for at stormagternes skyld? Kom her under ind på de noter den Tyrkiske regering modtog af stormagterne i 1946.


Skriv et svar til: Historie Eksamen Den Kolde Krig HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.