Matematik

Vækstmodeller

21. juni 2014 af AFJ89 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Der er 13 spørgsmål, vi kan trække til matematik eksamen. En af dem ser sådan ud

"Vækstmodeller
Gør rede for hvordan man kan analysere et datasæt for om det passer med en bestemt vækstmodel.

Du skal komme ind på, hvordan man kan bestemme variabelsammenhængen. Inddrag gerne en række eksempler."

Jeg er faktisk ikke helt sikker på, hvad det drejer sig om, eller hvordan det lige skal gribes an. Er der nogen, der kan hjælpe og evt. skære det ud i pap med et eksempel?

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juni 2014 af peter lind

Du skal snakke om regressionsmodeller og de almindelig forekommende modeller lineær model, potens modeller og eksponentialmodeller

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. juni 2014 af Christianiversen2 (Slettet)

Hvis du starter med at tegne tre grafer - en potenssammenhæng, en eksponentiel vækst og en lineær udvikling. 

Derefter kan du fortælle om kendetegnene og anvendelserne af dem alle tre, relativt kort.

Så kan du opstille et sildeben som du ved passer rigtig godt på en eksponentiel udvikling. Du skal på C-niveau ikke komme ind på manuel regression, men du kan fortælle at "denne tabel indeholder tal som har en eksponentiel udvikling". Det ved jeg, for tabellen er bygget på x^2 - så kan du komme ind på, hvordan forklaringsgraden r^2 vil rykke sig op og ned hvis man i Excel prøver at lave henholdsvis lineær og potensregression på datasættet. 

Så kan du fortælle hvorfor regression er spændende og anvendeligt, og du kan måske endda komme ind på, hvordan man overordnet udfører regression - hvad håndværket er (least squares).

Det gælder om at ramme begreberne så bredt som muligt og så gå i dybden med det som umiddelbart virker svært, for det er som regel dér der er nogle point at hente - og ved at vise at du ser den store sammenhæng.

Svar #3
21. juni 2014 af AFJ89 (Slettet)

Tak for hjælpen til jer begge. Det var lige det, som jeg stod og manglede :)

- Anders

Skriv et svar til: Vækstmodeller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.