Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

RÅD TIL PLACERING AF BUTIK :)

04. juli 2014 af Savior123 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa folkens. Vi har bestemt os at åbne en butik, hvor vi sælger yogurtis med 30 foskellige toppings... bl.a. oreo kiks, kamelsovs, vandmelon, hvis chockolade og mange andre ting. Samt med at vi har planer om at bringe Mango is, natural is, chockolade is, banan is, lakrids is, pære is samt 3 andre. Men en ting vi er meget usikker på er, hvor placering af butikken skal være... Altså hvem der skal være de heldige ;) Vi skal betale 1.6 mio for butikken, så det må meget gerne være nogle eksempler, hvor der er en stor dansk befolkning samt et sted man kan tjene lidt mere end de andre byer. Vi har evt. tænkt på Odense, Kolding eller Århus. Det skal meget gerne være sådan at vi inden for et år, har råd til at åbne en anden butik for 2 millioner. Tak på forhånden ;)

Brugbart svar (1)

Svar #1
04. juli 2014 af MaibritG

Mit bud er i hvert fald ikke at vælge Kolding, da der i forvejen er en konkurrent på et forholdsvis nyt marked. Mit bud vil være, ift. konceptet, at placere det i en storby, hvor der er en større kundecentrering.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Brugbart svar (0)

Svar #2
04. juli 2014 af RachaelN (Slettet)

Jeg ved ikke om jeg synes, det er en "original idé" - og det er nok heller ikke super smart at åbne i Århus, når vi har så mange is"butikker", og nu hvor YOGO som kører præcis samme koncept bare med "frozen yoghurt", som i øvrigt kører super godt. 

Men det handler vel bare om at tage chancen et sted, hvor man føler det er bedst, og hvor folk tit og ofte færdes samt god markedsføring. 

Brugbart svar (1)

Svar #3
04. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Ikke for noget - men det koster på ingen måde den slags penge at åbne den type forretning :)
Og hvorfor skal forretning nummer 2 være 20-25% dyrere end den første ?

Hvis du har 1,6 millioner at investere som 16-årig, så vil jeg nok anbefale dig at tage kontakt til en dygtig investeringsrådgiver i stedet for at købe yoghurt for pengene og så tage dine 4-5 millioner om 7 år når du er uddannet læge, og så åbne en stor privatklinik med pengene som basis for en sund finansiering.

Dagens tip.

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juli 2014 af Hijsa

Han skrev "vi", så mon ikke det er ham samt visse andre (ældre) personer han taler om?

Brugbart svar (0)

Svar #5
05. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jo helt sikkert.

Svar #6
06. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

Hejsa folkens og tusind tak. som #4 siger så er det en familie forretning og butikken runder meget hurtigt op til de 1.6 mio. Vi snakkede i går med ejeren af Yog Up, som selv havde købt en butik på kongevejen i Odense. Vi prøver at køre samme koncept som hans forretning, da det både tjener godt samt med, at jeg som 17 årig kan leve videre med drømmen om at læse medicin i fremtiden. 

#3 Kun maskinerne koster 600.000, så det meste siger nok sig selv ;)

#2 Vi tænkte på Aarhus da det er et befolket by, med masser af livlige mennesker. Vi prøver at finde et placering på fx. en gågade... dog en befolket og renlig gågade. Odense var den prefekte placering, men nu hvor der allerede findes samme butik, så ville det være lidt dårligt fra vores side. Med hensyn til "original ide" så behøver man altså ikke tænke ud af boksen for at lave forretning. Folket kan godt lide Frozen Yogurt med 50 slags selvbetjende toppings, og en smag som passer en. Derudover er der ikke særlig mange af de slags butikker. 

1#Vi tænkte nu mere at placere os i Rosengaardcenteret, hvis det var Kolding vi valgte. 

Tusind tak for alle de gode råd, og tak fordi i tager jer tid her i sommerferien (Udover #3 :P ) ;)

Brugbart svar (1)

Svar #7
06. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Tak til alle andre end mig, som prøvede at give dig et tip om, at det er en branche som er hjernedødt svær at tjene rigtige penge i.

Jeg garanterer dig for, at du kan bruge dine penge bedre end på at sælge yoghurt. Men du må jo selv om det hvis du ikke vil høre på det.

Prøv selv at lave regnestykket - her 120% simplificeret, men dog realistisk:

Du plukker 1,6 millioner kroner af din kapital som kunne være brugt andetsteds. Alle de penge kan nu ikke arbejde for dig andre steder. Man siger at du kan få 4-5 % i "sikker" forrentning ved normal markedsrente.

Så har I en husleje på mindst 20.000 månedligt samt udgifter på mindst det samme til elektricitet, kommunikation, fællesudgifter, renovation (affald) betlaingsløsninger fra NETS, udlæg til løn til eventuelle andre end familien som skal være der, momsudlæg og meget andet.

Det vil sige: 

Du skal indtjene - ikke omsætte, men indtjene - minimum 50.000 kr månedligt bare for at holde dig oven vande - og det er uden vi har trukket dét fra, som din kapital kunne have indbragt dig ved en sikker investering.

Man kan med god sandsynlighed antage, at ingen vil betale meget mere end 20 kroner for en frossen yoghurt. Måske 25, men for at holde det realistisk, så lad os regne med 20 kr pr stk som maksimum.

Og lad os så sige, at af de 20 kr, kan du betragte 10 kr som nettoindtjening, da der er udgifter til råvarer og toppings.

Så skal du sælge (50.000 kr /10 kr pr stk.)=  5000 yoghurts om måneden/166 om dagen / 20 i timen.

Og først derefter tjener du penge.

Hvis du så går ud og låner pengene som forrentes til mindst 8% effektivt, hvilket jeg ikke aner om du gør - så er den forretning konkurs inden den er åbnet.

Så det jeg prøvede at fortælle dig, var, at en fysisk butik ekstremt sjældent kan oppebære den salgsvolumen som skal til ved så lav en stykpris - især i disse tider, hvor folk går mere hen imod det grønne og væk fra alt hvad der er cremet.

Så det var skam ikke for at genere dig - jeg kan bare ikke lide at se folk gøre noget med deres tid som ikke er profitabelt.

Brugbart svar (0)

Svar #8
07. juli 2014 af Stats

Jeg vil give #7 ret, men man skal altid huske på, at i de fleste virksomheder, da vil overskuddet altid være i minus det første år(eller par år)

Har du evt. lavet en SWOT - analyse? Du kan gå ind på følgende links, som kan hjælpe dig meget mere end, man kan her på studieportalen.

http://startvaekst.dk/den-gode-ide som drives af erhvervsstyrelsen i samarbejde med væksthusene(dvs kommuner, regionale vækstfora) De beskriver de enkelte elementer som, idéfasen, opstart, drift, vækst og nedgang

http://www.amino.dk/ , er en iværksætter portal som Martin Thorborg har lavet. Han har bl.a været med til at lave, Jubii, Euroinvestor, SPAMfighter og en del andre virksomheder der har udviklet sig positivt. På hans website er der andre brugere, som står på spring for at hjælpe andre.

Amino er et forum for iværksættere, eller bare dem som har interesse for at komme igang med noget.
Startvaekst er en guide, til hvordan man kommer igang.

- - -

Mvh Dennis Svensson

Svar #9
07. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

Nu var det også kun for sjov... Jeg ved ikke om du er helt med på om vi sælger Yog is med 50 forskellige toppings, og når du tilføjer at vi skal holder os over 50.000... Well det er sådan at hvis vi hver dag sælger ca. 250 is så tjener vi ca. 300.000 om mdr - men ud af de 300k så skal vi betale for leverandøren, ekstra drys osv. Men mener ikke at vi skal betale for leje. Da vi køber hele stedet:) derudover så har min onkel for nydeligt købt 3 startbucks butikker i England, og eftervat have været i branchen i mere end 5 år så anbefaler han os varmt at starte stedet op, bare på det rette sted. Du kan tage Yog Up som et eksempel, som tjener mere end 600.000 om mdr :)

Svar #10
07. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

#8 tusind tak!!! Hjemmesiden tjekkes.

Brugbart svar (0)

Svar #11
14. juli 2014 af Stats

Yog Up er måske ikke et godt eksempel, da det er nystartet. De startede i 2014....

Prøv at skrive alle dine omkostninger ned.... ALLE OMKOSTNINGER.... (Der vil selvfølgelig være nogen man glemmer)

Jeg må lige også minde dig om, at din butik er meget sæson præget. Dvs om vinteren kommer der måske 0-10 kunder på hele dagen, mens om sommeren kommer der nok. 30 i timen, dvs 2 min. pr kunde, med mindre du ansætter nogen ekstra medarbejdere. <--- Regn lige deres løn med i omkostningerne.

I din periode din butik ikke sælger meget. 40kr · 10k · 30d = 12.000 kr om måneden. Hertil skal du igen betale leverandøre osv.

Netto har ca. 750-800 kunder om dagen, og du vil have 250 om sommeren, dvs ca, en tredjedel af netto's kunder kommer ind til dig....

Jeg vil ikke skræmme dig væk fra idéen, da den lyder OK.

Har du lært at lave en målgruppeanalyse, samt markedsanalyse? Disse analyser kan måske hjælpe dig på vej

- - -

Mvh Dennis Svensson

Brugbart svar (0)

Svar #12
14. juli 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Hjælperfrahjernen..

Nu nævner du at din onkel har købt jeg ved ikke hvor mange Starbucks i London.

Starbucks er en franchise-forretning ligesom 7/11 og McDonalds er det. Det kan på ingen måde sammenlignes. Det er kendte brands hvor du betaler kassen for at have lov at bruge navnet, og så fylder virksomheden dine lokaler 100% op med alt hvad du skal bruge.

Og så kan man så yderligere føje til det, at en kop kaffe koster max 1,95 at brygge fordi der er så stort indkøb af kaffe. Den kan du sælge til 20 kroner. Fratrukket omkostninger til.... Vand (!)

Prøv nu selv at regne på, hvad en yoghurt koster at lave med vores sukker -og fedtafgifter.

Held og lykke. Du får virkelig brug for det.

Svar #13
15. juli 2014 af Savior123 (Slettet)

#12 Der ligger MEGET mere bag det. Min familie og jeg har set på tingene, og det vi tror at det vil fungere vældigt fint. De er dog stædig ikke fast besluttet på, om placering skal være i DK eller UK. Men det finder vi nok ud af. 

Mange tak for alle det gode råd.

Skriv et svar til: RÅD TIL PLACERING AF BUTIK :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.