Dansk

Traditionel, modernisme og postmodernisme?

02. august 2014 af Narkcab - Niveau: A-niveau

Nogen der kan fortælle mig hvad de betyder?


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. august 2014 af DinosaurKaren (Slettet)

Nu har du jo egentligt startet din tråd under "Dansk", men personligt kender jeg begreberne bedst fra samfundsfag, hvor de inddeles som makrosociologiske bølger.

Det traditionelle samfund - Familie, ofte patriakalsk. Landbrug spillede en stor rolle, man giftede sig for at få mere jord. Livet var en cyklus. Stærkt civilsamfund.

Moderne samfund: Omkring industrialiseringen (ca. 1850-70). Det moderne gennembrud, vandringen fra land til by, mere ligestilling, større offentlig sektor.

Senmoderne (postmoderne) samfund: Stor individualisering, mange muligheder for identitetsdannelse, behov for anerkendelse (facebook). Globalisering, ekspertsystemer og udlejring af sociale relationer (børn sendes i børnehave, etc.)

Jeg ville gætte på, at man i dansk segreger inden for litteraturen fx. kigger på postmoderne træk ved en novelle.

Håber du kan bruge mit svar, selvom jeg ikke helt har besvaret dit spørgsmål. :-)


Svar #2
10. august 2014 af Narkcab

Tak, har fået en smule anelse om det nu, efter jeg har læst dit svar! :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. august 2014 af 123434

1# beskriver det virkelig godt?

Det kan være, at jeg lige skriver lidt ekstra til dig, på et tidspunkt


Svar #4
10. august 2014 af Narkcab

Det må du meget gerne :-) 123434


Skriv et svar til: Traditionel, modernisme og postmodernisme?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.