Engelsk
Akademisk læsning på engelsk
Jeg er begyndt, at små læse lidt ifm. studiestart her til september :) I den forbindelse, så er der ca. 10-20 ord på hver side, som jeg ikke forstår og bliver nød til at slå op. Det er yderst tidskrævende. Er der nogen smartere måde, at læse, hvad gør i? Nogen taler om, at man skal læse engelsk og ikke oversætte det til dansk, men hvordan skal man så kunne forstå det? :D
Håber, at i kan give nogle gode råd :)
Svar #1
04. august 2014 af Eksperimentalfysikeren
Prøv, når du læser en sætning første gang, at læse den direkte på engelsk. Lykkes det ikke, så prøv at oversætte den. Brug ordbogen. I nogle tilfælde kan du finde betydningen af et ord ud fra sammenhængen. Kontroller ved at slå det op i ordbogen. På den måde lærer du en masse nye gloser og efterhånden skifter du over til at læse direkte på engelsk uden at oversætte. Det er hårdt i starten, men efter nogen tid kommer rutinen og gloseforrådet.
Svar #3
04. august 2014 af DrProfEvil (Slettet)
Som #1 siger, kommer rutinen når du har læst/ talt nok engelsk. Det er noget op ad bakke til at starte med, men er sikker på at du vil takke dig selv for det, når du skal til at skrive større opgaver (bachelorprojekt) samt når du skal til diverse eksaminer.
Hvis (når) du så støder på ord, som du ikke forstår, ved jeg ikke om du bruger de gamle papirordbøger? Selvom jeg selv synes sådanne ordbøger er at foretrække, findes "de røde" til pc, hvor det er langt hurtigere at slå op. Du kan også overveje at købe en af de små elektroniske ordbøger, og se om det virker for dig.
Eventuelt kan du prøve at læse sætningen højt for dig selv, og se om du enten kan "regne ordet ud" ud fra sammenhængen, eller om det viser sig at du reelt kender ordet, men at det bare "ser mærkeligt ud", når det er nedfældet på papir, i stedet for at være på mundlig form. Ved at læse op, får du også øvet udtalen, samtidigt med at du husker ordet bedre, da mennesket fungerer på den firnurlige måde, at vi bedre husker lydindtryk, end synsindtryk.
Svar #4
04. august 2014 af Rasmuslarsenjylland (Slettet)
Jeg bruger en kombination af Google Translate og Gyldendals røde ordbog (fagordbog) :) Dog lidt træls, at der ord, som ordbøgerne ikke kender eller oversætter meget dårligt.
Har forsøgt, at læse engelsk højt inden i mit hoved, som i forslår og synes det hjælper en del :) Andre gode råd? - for vil gerne være så godt forberedt som muligt på engelsk-siden :D
Svar #5
Prøv også at skrive mindre tekster på engelsk. Kontroller stavningen bagefter. Det er en lidt hård øvelse i starten, men den hjælper senere.
Svar #6
04. august 2014 af Rasmuslarsenjylland (Slettet)
#5: Mindre tilfælde tekster på engelsk eller hvad havde du i tankerne? :)
Svar #7
Der er ofte opgaver i lærebøgerne. Prøv at skrive en del af løsningerne på engelsk. Det behøver ikke at være hele besvarelsen af en given opgave i starten. Tag en sætning eller to og fortsæt så på dansk.
Det er på den ene side vigtigt at bruge sproget alsidigt, men på den anden side skal du undgå at lade det blive en for stor byrde. Tag lidt af gangen, så du ikke kører træt, og vær tålmodig. Det skal nok komme.
En god afveksling kan være en god kriminalroman eller lignende på engelsk.
Svar #8
04. august 2014 af ping317 (Slettet)
nu har jeg boet i usa og derfor er det måske mindre brugbart hvad jeg har at sige, jeg fik en kold tyrker i flydende engelsk.
men tænker en sjov måde at gøre det på kunne være at se en masse tvserier og film uden danske undertekster, så kan man også godt motivere sig til en 3 timer om dagen, selvom det lyder af meget, så er det nok det der skal til for at det virkelig flytter noget. så har man bevægelserne til at understøtte hvad man hører, og tror det er underordnet og det er skriftligt eller mundligt, da du jo bare skal lære dig selv at tænke på engelsk. ellers kan du jo sætte engelsk undertekser på.
Svar #9
TV-serier kan være en god hjælp.
Brug en blanding af de nævnte muligheder. Find den kombination, der passer dig bedst, og gå i gang!
Svar #10
05. august 2014 af Chrystine (Slettet)
Træning, træning, træning.
I akademisk læsning vil der være en del fagudtryk, som går igen.
Især i den genre bliver det altså hurtigt nemmere.
Hvis man grundlæggende har et stort almenordforråd på engelsk, kan det virke
frustrerende pludseligt at støde på 10-20 nye gloser på en side - Og jeg kan
forestille mig, at man føler sig endnu mere magtesløs, hvis man ikke mener, at
man er god til engelsk inden.
Det vil gå langsomt at læse, især i starten.
Akademisk læsning, især på fremmedsprog, skal af gode grunde læses langsommere
end en sommerferiekrimi.
Så prøv at acceptere det lave tempo, og vær stolt over at du lærer en masse!
Grundtræning af engelsk kan naturligvis ske gennem almindelig læsning, gennem tv og gennem skrivning;
men mange har også stor glæde af at se klip (måske vlogs) på nettet - Her finder man nemt noget, der
falder i ens interesse, hvilket jo bidrager til lærelysten.
God læsning.
Svar #11
05. august 2014 af Rasmuslarsenjylland (Slettet)
Der er ikke opgaver i den nuværende bog jeg læser i, men vil forsøge, at gøre som opfordret, når jeg starter på mit studie :)
Vil kigge nærmere på det med vlogs
Skriv et svar til: Akademisk læsning på engelsk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.