Afsætning

Omverdensmodellen - Fjernmiljø - International miljø

13. september 2014 af Reset - Niveau: A-niveau

Jeg er i gang med at at lave en omverdensanalyse på IRMA  men jeg ved ikke hvad jeg skal skrive til det internationale miljø. - Kan nogen forklar mig hvad der indgår under det internationale miljø?

IRMA er meget kendt for deres økologiske varer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. september 2014 af Stats

Er det en Swot analyse du er i gang med, eller er det omverdensmodellen? - Tænker på, at det fremgår i din profil, at du er 1. års og vælger niveau A.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. september 2014 af Stats

Omverdensmodellen:

Afhængige(nærmiljø) & uafhængige(fjernmiljø)
Afhængige
KUNDER ~ Undersøg konkurrence formerne: Monopol samt mange små virksomheder, er kunderne ikke nær så vigtige som ved 2 store, få store, eller ved at du er den store, med mange små konkurrenter (se figur 9.3)

KONKURRENTER ~ indrag figur 9.3, og brug skydeskivemodellen samt konkurrencestrategier for at kunne vurdere deres relevans


SUPPLEMENT TIL FIGUR 9.3

LEVERANDØRER ~ er der få eller mange som udbyder varen som indgår i dit produkt. Er det unikt det dine leverandøre levere?

MELLEMHANDLERE ~ Grossister og detail. Man kan være afhængig af disse udbydere

________________________________________________________________

Uafhængige (brug evt PEST analysen)
SAMFUNDSØKONOMISKE FORHOLD ~ Kig på inflation, Høj/lavkonjunktur, Arbejdsløshed, betalingsbalance, eksport og import, offentlige finanser osv.

KULTURELLE FORHOLD ~ Sæsonsvingninger(Spise sundt, mode osv), evt. brug af Hofstede's model til at se på de mere store kultur forskelle (ligger frit tilgængeligt på internettet).

TEKNOLOGI ~ Hvis konkurrenten får teknologien før dig, så er han bedre stillet.

DEMOGRAFISKE FORHOLD ~ Stigende ældre, infrastruktur, osv.

POLITISKE FORHOLD/LOVGIVNINGSMÆSSIGE FORHOLD ~ Hvordan er det nu? og hvorfor nogen regler vil der blive lavet når jeg kommer til at lave produkt x? Kan jeg lave produkt x? osv.

MEDIER ~ PR-mæssigt. Negativ eller postiv PR? Reklamer for produktet? osv.

INTERESSE ORGANISATIONER ~ Nogen der vil kæmpe imod vores virksomhed pga. arbejdspolitik? Kan de skade os? osv.

_____________________________________________________________

Nu skal du finde de steder de ikke følger med i, og/eller finde de steder der er vigtigt at de følger med i, da det ellers kan medfører virksomhedens undergang

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Omverdensmodellen - Fjernmiljø - International miljø

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.