Latin

Latin - Akkusativ

03. november 2014 af Støysen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hvis man skal oversætte en sætning fra dansk til latin, hvordan ved man så, om det er akkusativ i 1. 2. eller 3. person?

Eksempel: De vil læse en bog om Julius Caesar

Vil "en bog" stå i 1. 2. eller 3. person og hvorfor?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

1., 2. eller 3. person drejer sig om subjektet i relation til verbet. I sætningen er "en bog" objektet, og det er ikke relevant at spørge om 1., 2. eller 3. person her. Det er verbet, der bøjes i person og tal.


Svar #2
03. november 2014 af Støysen (Slettet)

Det kan jeg egentlig godt se, tak!

Men hvis et ord som Caesar står i akkusativ, skal det vel bøjes som enten Caesaram, Caesarum eller Caesarem - og hvordan ved jeg så, hvilken af disse det skal være?


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Caesar bøjes efter 3. bøjning. Det hedder Caesarem i akkusativ.

http://en.wiktionary.org/wiki/Caesar


Svar #4
03. november 2014 af Støysen (Slettet)

Hvad skal der så til for at ord står i 1. person eller 2. person ental i akkusativ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Det giver ingen mening at tale om 1. eller 2. person i akkusativ.


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. november 2014 af MannaPapaya

Hej Støysen.

Andersen11 har ret i, at det ikke giver mening, at snakke om 1., 2. og 3. person når vi snakker kasusendelser, men det handler om ordstammen og hvilket sætningsled ordet er, når du laver sætningsanalyse.

Håber denne side kan hjælpe dig.

Vedhæftet fil:Kasusendelser.jpg

Svar #7
03. november 2014 af Støysen (Slettet)

Tak for svaret! :)

Dog har vi desværre intet lært om hverken ordstammer eller køn på latin..

Jeg står i den situation, at jeg skal til AP-prøve i morgen, hvor man bla. skal oversætte nogle danske sætninger til latin. Jeg forstår simpelthen bare ikke, hvordan et direkte objekt i akkusativ skal bøjes...


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Det direkte objekt sættes i akkusativ.


Brugbart svar (0)

Svar #9
03. november 2014 af MannaPapaya

AP-prøven handler mest af alt om, om du kan dine ordklasser og din sætningsanalyse. Hvis du kan dem er prøven nem :) hvis du ikke har styr på det er prøven selvfølgelig ikke så nem. Men når det er i morgen, er der jo ikke meget du kan nå at gøre ved det.

Du kan også se det i det skema jeg har sendt dig - der er endelser for alle sætningsled i de forskellige kasus, så der kan du finde det hele.

Kan også sende dig den for verber på latin, selvom det lyder som om du har styr på den del :D

Vedhæftet fil:Verber.jpg

Svar #10
03. november 2014 af Støysen (Slettet)

Mange tak, MannaPapaya!

Frygter bestemt ikke prøven da jeg vil mene, at jeg er ret stærk i grammatik generelt - og har selvfølgelig læst op :)

Det er bare lige den bøjning i akkusativ dér... Men hvis det er det eneste, jeg får fejl i, så går det nok :)

Tak for hjælpen til jer begge!


Brugbart svar (0)

Svar #11
04. november 2014 af MannaPapaya

Håber din prøve gik godt i dag ;D

og at du ikke rendte ind i for mange problemer med latindelen :)


Skriv et svar til: Latin - Akkusativ

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.